Pust! sådär! då har jag lyckats gå igenom Magilre Tråden. Väldigt mycket fakta här

. Å ... några ord från mig (eftersom tråden verkar lite stilla).
Första punkt:
Jag gillar Magilre, Inte lika mycket som jag gillade Trakorien, å tydligen inte lika mycket som Aidne halvön (som jag då det begav sig fördjupade mig i lite smått, fast gjorde om det mesta!

). Vilket som, jag ser en mycket Vacker Skönhet i Magilre. Jag tycker den har en väldigt skön "fantasy" känsla, till skilnad från tex Aidne (enligt min åsikt). Speciellt när man läser om Magilre så här Komprimerat (sammanfattning) så får iaf jag en speciell "estetisk" känsla för Magilre, samt även en lite annorlunda spelarmässig stil.
Dvs magilre kanske kräver mer "intrigrollspelande" än klassisk DoD hack-n-slash

.
Religion:
Angående religionen, så tycker jag det är trevligt med en ett land som helt enkelt tar den religion som passar, å i övrigt inte är så intresserade. I övrigt gillade jag Ahnions ide om att göra Kabrinzi inspirerad av Gnostisicm. DOCK fick jag även vissa andra tankar (kommer till dem strax). Jag gillar Gnostisicmen, å jag kanske inte är lika påläst som de flesta här på wikin är, men finns det någon sådan religion i Altor?
Flora och Fauna
Ziploditernas vara eller icke vara. Altså jag tycker de är en minst lika skön typisk DoD fantasy skapelse. På samma sätt som Ankorna. Käns helt malplaserade, antingen ohyggligt fula, eller disney komiska! Nu gillar jag Ankor, mest just för sitt lilla komiska inslag. På samma sätt kan jag tänka mig att Ziploditerna kan göras trevliga. Frågan om de gör någon nytta? Jo det tycker jag genom sin blotta närvaro. en Flodhäst/snigel käns brutalt mer fantasy än en ... "Häst" eller ... "Oxe"!?
Jag funderar lite på att läsa på om Ziploditen. å kanske ta å prova om man kan få fram någe trevligt av det

(illustrationsmässigt). Ska också ta å återfriska minnet å ta å läsa igenom Magilre.
Övriga tankar
Saker som slog mig när jag läste denna tråd, som jag inte tänkt på tidigare. Gjäller lite Erdir influenserna som insinuerats. Samtidigt får jag direkt koppling till en annan tråd jag varit med å arbetat i ... Lindskiarn. Enligt mig å nån till så var Lindskiarn skapta av några innan 1KF. De vandrade sedan ner från Aidne bergen ner mot Zorakin! ... vem säger att de inte dök upp nånstans i Magilre först ... Träskområdet!? gick söderut, korsade bergen å sedan ner i Zorakin till Pharynx.!? Kanske finns någon gudomlig, eller uråldrig anledning till att Magilre är platt som en fotbollsplan, samt lite lutande?! ... bara en crazy koppling och tanke jag fick!
well ... ta å skumma igenom Magilre nu

(boken altså)
BTW ... det står väldigt lite om Magilre i Wikin! folkmängd, eller nå sånt.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."