Magilre

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Psipo skrev:Jag såg Charlotte Grey igår, en spionaktig film i 2:a världskrigets Frankrike. Den var väl ok, men jag gillade speciellt en scen där en representant för Vishyregeringen sitter bredvid en presumtiv jude och förklarar hur viktigt det är att samarbeta med ockupationsmakten. Överfört till Magilre skulle det innebära att eftersom kungamakten så förtvivlat gärna vill göra allt som går emot det trakoriska har de bjudit in LV som gör rent hus med kättarna. Inte på nazimanér naturligtvis men genom indoktrinering och sånt. Kungamakten tycker att det är viktigt att tillhöra ett stort och fint trosamfund som motsätter sig klavykernas urgudar men folket köper inte riktigt argumenten.

Typ något sådant skulle ju funka.
Det där låter riktigt bra! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kopierat från Erdir-tråden. Skulle detta funka? Kan Det vara en spillra av Erdirkultur som var urinvånare i Magilre?
Mikael skrev:Vad sägs om att Erdir var ett allmänspråk i forntiden/urtiden? Ett arv och en spillra av det språk som talades innan 1K. De olika varelser och kulturer som fanns innan 1K och forntidens kulturer direkt efter hade språket och kunskapsmunkarna gemensamt. Erdirspråket dyker därför upp på vitt skilda platser: trappstegspyramiderna i Morginnerdjungeln, på gigantiska pelare i Kardbergen, infrusna i Orghins glaciärer, på Svarta Tornets fundament, i Sanritras grottor, i magillernas och dalkernas språk (olika spillror)...osv.
Över allt, men främst i det västra av Ereb finner man fornspråket Erdir inhugget i sten och ristat i brons.

Innan Gudarnas Vrede talade alla skapelser ett språk. Det var ett mäktigt språk fyllt med Skaparnas kraftfulla ord. Altors olika varelser kunde därför oberoende av civilisation och kultur komunicera med varandra. Så blev skapelsen ohanterlig och full av övermod. Skaparna drabbade Altor med sin Vrede och världen fick starta på nytt. Bland spillrorna från innan Konfluxen fanns rester av urspråket kvar i skriftliga lämningar. Några av de nya varelserna, främst de första människorna i västra Ereb, fann dessa lämningar och grundade sitt skriftspråk på vad de funnit. Tack vare språket och den kunskap som fanns bland texterna kunde stora ledare skapa idag bortglömda civilisationer och mäktiga magiker kunde bruka språkets inneboende magi. Det sägs att det var dessa ord som skapade bla Minotaurerna. Språket, som vi idag kommit att kalla Erdir - Forntunga, hade visserligen vissa magiska egenskaper, men inte tillräckligt för att hindra det som kom. Av någon anledning gick den i forntiden sprudlande Erdirkulturen under innan Stenars Ålder kommit till sitt slut. De spillror som fanns kvar erövrades av de nya högkulturerna och språket glömdes bort. Idag är det varje magiker och lärd mans dröm att finna bevarad Erdirskrift och mången äventyrare har stupat, drunknat, frusit eller törstat ihjäl på jakt efter dessa troféer.

Det sägs att vissa mindre språk i Ereb ännu bär spår av Erdir. Det sägs också att det finns en hemlig orden, en kvarleva av Erdirkulturens folk, som samlar sitt arv och bidar sin tid...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Eller snarare ett folkslag som influerats kraftigt av erdirerna och talade deras språk.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Eller snarare ett folkslag som influerats kraftigt av erdirerna och talade deras språk.
Potatoe potatis. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förslag till en magilrisk riddarorden finns att beskåda i Orden-tråden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I Magilres förgiftade träsk vandrar Dödsfursten med sin legion av odöda. Dem träffar man bara en gång...

(Källan avslöjas i helgen, se om ni finner den? 8) )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta på första sidan.
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Detta är en utveckling av Adragoors idé om gnosticistiska religionsinslag, som kom upp i Arter, raser, arv och miljö-tråden under Metafysik.

Skulle det kunna tänkas att Kabrinzi-religionen har starka gnosticistiska drag? Den verkar onekligen ha vissa liknande bakgrundsdrag (en filosofisk/esoterisk elit som klurar på hur de egentligen ser det hela) och behövs i min mening särskiljas från LV i mån om "den sanna guden" och liknande.

Vad jag yrar om är en idévärld där de intelligenta varelsernas (kanske bara människornas?) själar är fängslade i en falsk värld, skapad av en (eller kanske flera?) "lägre gud(ar)". (I gnosticismen är det "demiurgen" som gärna likställs med den abrahamska guden.) I bakgrunden finns universums "riktiga" skapare och den "verkliga", idealistiska, världen, dit man genom fullständig upplysning (i gnosticismen "gnosis") kan nå och finna fullständig frihet och harmoni.

Detta rimmar i ärlighetens namn inte helt med vad som står i Magilre-boken, men å andra sidan tycker jag att Kabrinzi-religionen som den beskrivs där blir ganska mycket Lysande Vägen light och helt enkelt väldigt tråkig. Vidare är en sådan här syns möjliga inkluderande och diskvalificerande av Etin ett starkt skäl för den Lysande Handen att göra sitt yttersta för att helt sudda ut Kabrinzi-tron.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

wow! Mastigt

Inlägg av jadelotuz »

Pust! sådär! då har jag lyckats gå igenom Magilre Tråden. Väldigt mycket fakta här :). Å ... några ord från mig (eftersom tråden verkar lite stilla).

Första punkt:
Jag gillar Magilre, Inte lika mycket som jag gillade Trakorien, å tydligen inte lika mycket som Aidne halvön (som jag då det begav sig fördjupade mig i lite smått, fast gjorde om det mesta! :) ). Vilket som, jag ser en mycket Vacker Skönhet i Magilre. Jag tycker den har en väldigt skön "fantasy" känsla, till skilnad från tex Aidne (enligt min åsikt). Speciellt när man läser om Magilre så här Komprimerat (sammanfattning) så får iaf jag en speciell "estetisk" känsla för Magilre, samt även en lite annorlunda spelarmässig stil.

Dvs magilre kanske kräver mer "intrigrollspelande" än klassisk DoD hack-n-slash :).

Religion:
Angående religionen, så tycker jag det är trevligt med en ett land som helt enkelt tar den religion som passar, å i övrigt inte är så intresserade. I övrigt gillade jag Ahnions ide om att göra Kabrinzi inspirerad av Gnostisicm. DOCK fick jag även vissa andra tankar (kommer till dem strax). Jag gillar Gnostisicmen, å jag kanske inte är lika påläst som de flesta här på wikin är, men finns det någon sådan religion i Altor?

Flora och Fauna
Ziploditernas vara eller icke vara. Altså jag tycker de är en minst lika skön typisk DoD fantasy skapelse. På samma sätt som Ankorna. Käns helt malplaserade, antingen ohyggligt fula, eller disney komiska! Nu gillar jag Ankor, mest just för sitt lilla komiska inslag. På samma sätt kan jag tänka mig att Ziploditerna kan göras trevliga. Frågan om de gör någon nytta? Jo det tycker jag genom sin blotta närvaro. en Flodhäst/snigel käns brutalt mer fantasy än en ... "Häst" eller ... "Oxe"!?

Jag funderar lite på att läsa på om Ziploditen. å kanske ta å prova om man kan få fram någe trevligt av det :) (illustrationsmässigt). Ska också ta å återfriska minnet å ta å läsa igenom Magilre.

Övriga tankar
Saker som slog mig när jag läste denna tråd, som jag inte tänkt på tidigare. Gjäller lite Erdir influenserna som insinuerats. Samtidigt får jag direkt koppling till en annan tråd jag varit med å arbetat i ... Lindskiarn. Enligt mig å nån till så var Lindskiarn skapta av några innan 1KF. De vandrade sedan ner från Aidne bergen ner mot Zorakin! ... vem säger att de inte dök upp nånstans i Magilre först ... Träskområdet!? gick söderut, korsade bergen å sedan ner i Zorakin till Pharynx.!? Kanske finns någon gudomlig, eller uråldrig anledning till att Magilre är platt som en fotbollsplan, samt lite lutande?! ... bara en crazy koppling och tanke jag fick! :)


well ... ta å skumma igenom Magilre nu :) (boken altså)

BTW ... det står väldigt lite om Magilre i Wikin! folkmängd, eller nå sånt.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Största staden frågan!

Inlägg av jadelotuz »

En liten notis som stöttes tidigare i denna tråd (har jag för mig)... om största staden. (kanske borde läsa Moril Dilaz tråden iofs först ... men skit samma).

Moril Dilaz ... "en av de största städerna på Ereb, med ca 48000 invånare". Krilloan skulle ha runt 80000 invånare. Well som jag ser det ... Krilloan ligger inte i Ereb, det ligger i Samkarna! :) därmed är den saken löst. För det andra, så står det "En av de största" altså inte nödvändigtvis störst. Men taket borde altså ligga runt 50K pers i en stad i Ereb.

Bara en tanke.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: wow! Mastigt

Inlägg av birkebeineren »

jadelotuz skrev:Religion:
Angående religionen, så tycker jag det är trevligt med en ett land som helt enkelt tar den religion som passar, å i övrigt inte är så intresserade. I övrigt gillade jag Ahnions ide om att göra Kabrinzi inspirerad av Gnostisicm. DOCK fick jag även vissa andra tankar (kommer till dem strax). Jag gillar Gnostisicmen, å jag kanske inte är lika påläst som de flesta här på wikin är, men finns det någon sådan religion i Altor?.
Kabrinzi religionen har absolut potential till att utvecklas!
jadelotuz skrev:Flora och Fauna
Ziploditernas vara eller icke vara. Altså jag tycker de är en minst lika skön typisk DoD fantasy skapelse. På samma sätt som Ankorna. Käns helt malplaserade, antingen ohyggligt fula, eller disney komiska! Nu gillar jag Ankor, mest just för sitt lilla komiska inslag. På samma sätt kan jag tänka mig att Ziploditerna kan göras trevliga. Frågan om de gör någon nytta? Jo det tycker jag genom sin blotta närvaro. en Flodhäst/snigel käns brutalt mer fantasy än en ... "Häst" eller ... "Oxe"!?.
Jag gillar också Ziploditen men kanske inte i tjugoellva varianter? Som dragdjur borde den vara utmärkt. Glöm heller inte bort sniglarna som grillas på spett!
jadelotuz skrev:Övriga tankar
Saker som slog mig när jag läste denna tråd, som jag inte tänkt på tidigare. Gjäller lite Erdir influenserna som insinuerats. Samtidigt får jag direkt koppling till en annan tråd jag varit med å arbetat i ... Lindskiarn. Enligt mig å nån till så var Lindskiarn skapta av några innan 1KF. De vandrade sedan ner från Aidne bergen ner mot Zorakin! ... vem säger att de inte dök upp nånstans i Magilre först ... Träskområdet!? gick söderut, korsade bergen å sedan ner i Zorakin till Pharynx.!? Kanske finns någon gudomlig, eller uråldrig anledning till att Magilre är platt som en fotbollsplan, samt lite lutande?! ... bara en crazy koppling och tanke jag fick! :)
.
Teorierna kring lindskiarnarna är många så fortsätt gärna tankarna...
jadelotuz skrev:BTW ... det står väldigt lite om Magilre i Wikin! folkmängd, eller nå sånt.
Du kan nog wikifiera info-rutan från Magilre-modulen direkt. Befolkningssiffrorna lär dock komma att ändras upptill flera gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jade, angående befolkningssiffror har det diskuterats mycket på forumet och en mycket bred konsensus har nåtts. Kolla t.ex. här:

viewtopic.php?t=389
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Apropå ... Wikin. Krävs det ett annat user å loginpass för att editera, eller nån slags authority ... osv? Eller finns det speciella Admins som "wiki-fierar" info. för ... jag tänker jag skulle testa å wikifiera basic infon om Magilre (folkmängd osv) ... tills vidare lixom då det just nu är "väldigt" tomt :)

men jag kom inte in?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

jadelotuz skrev:Apropå ... Wikin. Krävs det ett annat user å loginpass för att editera, eller nån slags authority ... osv? Eller finns det speciella Admins som "wiki-fierar" info. för ... jag tänker jag skulle testa å wikifiera basic infon om Magilre (folkmängd osv) ... tills vidare lixom då det just nu är "väldigt" tomt :)

men jag kom inte in?
Tror Spelknepe är den som måsta auktorisera dig.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Du får tillstånd att ändra på wikin genom att ansöka om det från Spelknepe eller Mikael (?). Men lägg inte till något förrän det har diskuterats och godkännts av alla på forumet. Vi lägger som regel inte upp saker på Wikin för att sedan diskutera dem i forumet.

Läs det här:
viewtopic.php?t=46
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar