Fil-Tofia
Fil-Tofia
Vi tänkte ge oss i kast med en stadsmodul.
Det vi hittills vet är http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia
Antingen gör man som i Aidneboken och beskriver hela halvön (Fil- Tofia) först och sedan Fil och Tofia för sig. Det kanske gör det tydligt att det är skillnad på Fil och Tofia, men att staden ändå är en? Vi kan gemensamt fylla på i tråden och uppdatera efterhand?
(Ändrad länken till artikeln för både Fil och Tofia. /Admin.)
Det vi hittills vet är http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia
Antingen gör man som i Aidneboken och beskriver hela halvön (Fil- Tofia) först och sedan Fil och Tofia för sig. Det kanske gör det tydligt att det är skillnad på Fil och Tofia, men att staden ändå är en? Vi kan gemensamt fylla på i tråden och uppdatera efterhand?
(Ändrad länken till artikeln för både Fil och Tofia. /Admin.)
Senast redigerad av Jeb den 2018-08-15 10:17, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fil-Tofia
Fil-Tofia
Invånarantal: 5000 (6000) 4000 Zorakin 2000 Kardien
Befolkning: Penner, Raxorer, Echter, osv..
Stadsöverhuvud: Fil: Grevlig Hövitsman Riddar Oberon Dagge av Bark Tofia: Borgmästare ?
Styrelseform:
Exportvaror:
Importvaror:
Välstånd: Medel
Armé: viewtopic.php?f=2&t=29&hilit=tofia&start=135
Religion: Den Aidnska lysande vägen även om Dalkiska lysande vägen har närvaro här.
Övrigt:
[Presentation)
Historia
Geografi
Karta: viewtopic.php?p=40997#p40997
Platser
viewtopic.php?p=40969#p40969
Stadsdelar
Karta: viewtopic.php?p=41002#p41002
Samhälle
Gillen
Styrelse/ rådet?
Områdespolitik
Militärmakt
Lag & rätt
Folkslag
Handel & ekonomi
Handelshus
Religion
Kultur
Seder och bruk
Arkitektur
Mat & dryck
Mode
Estetisk kultur
Värdshus /krogar
Utrustning
Heraldik
viewtopic.php?p=40925#p40925
Invånarantal: 5000 (6000) 4000 Zorakin 2000 Kardien
Befolkning: Penner, Raxorer, Echter, osv..
Stadsöverhuvud: Fil: Grevlig Hövitsman Riddar Oberon Dagge av Bark Tofia: Borgmästare ?
Styrelseform:
Exportvaror:
Importvaror:
Välstånd: Medel
Armé: viewtopic.php?f=2&t=29&hilit=tofia&start=135
Religion: Den Aidnska lysande vägen även om Dalkiska lysande vägen har närvaro här.
Övrigt:
[Presentation)
Historia
Geografi
Karta: viewtopic.php?p=40997#p40997
Platser
viewtopic.php?p=40969#p40969
Stadsdelar
Karta: viewtopic.php?p=41002#p41002
Samhälle
Gillen
Styrelse/ rådet?
Områdespolitik
Militärmakt
Lag & rätt
Folkslag
Handel & ekonomi
Handelshus
Religion
Kultur
Seder och bruk
Arkitektur
Mat & dryck
Mode
Estetisk kultur
Värdshus /krogar
Utrustning
Heraldik
viewtopic.php?p=40925#p40925
Senast redigerad av Jeb den 2018-08-15 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fil-Tofia
Mer info
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=(Fil)Tofia
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil(Tofia)
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ans%C3%B6n
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Stirpaz
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Phil-Tofie
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ppras_slag
Hmm... enligt infon skall "De trettio tappras slag" utspela sig 178 f.O. mellan Kardier och Zorakiner mot Svarta Tornets svartfolk....MEN Häxmästaren föddes inte för än 209 e.O. och Svarta tornet står färdigt först 403 e.O. Det kan mycket väl varit svartfolk som angrep Tofia 178 f.O. men de kan omöjligt tillhört Svarta tornets hord.
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=(Fil)Tofia
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil(Tofia)
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ans%C3%B6n
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Stirpaz
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... Phil-Tofie
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ppras_slag
Hmm... enligt infon skall "De trettio tappras slag" utspela sig 178 f.O. mellan Kardier och Zorakiner mot Svarta Tornets svartfolk....MEN Häxmästaren föddes inte för än 209 e.O. och Svarta tornet står färdigt först 403 e.O. Det kan mycket väl varit svartfolk som angrep Tofia 178 f.O. men de kan omöjligt tillhört Svarta tornets hord.
Senast redigerad av Snibben den 2018-08-15 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fil-Tofia
Och lite heraldik till att börja med.
Re: Fil-Tofia
Tack Snibben för sammanställningen! Ska studera till kvällen.
Jag har lite lösa tankar:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)
Jag har tidigare försökt att beskriva Slättebo och Philmark mer detaljerat och det kommer påverka Fil-Tofias uppbyggnad. Antingen gör vi en stadsmodul oberoende av det materialet och så anpassar jag kampanjmaterialet efter det vi kommer fram till här eller så låter vi det skrivna influera den stad vi bygger här. Ett som är klart är att allt måste baseras på officiella källor och det material som Regil och Fraxinus redan satt i Wikin.
Jag gillar slogan "Tvillingstaden". Jag vet inte om jag kommit på det själv eller sett det någonstans, men det låter coolt.
Jag skulle också vilja att man kan ta sig in under bron. Dvs. Leriga stränder på var sida med håligheter in under staden, avlopp eller liknande. Givetvis för att förlägga stadens mer ljusskygga klientel där. Var brofot kontrolleras av olika ligor, en Kardisk och en Zorakisk.
På var sida om stadsgränsen kan man förlägga förstäder. Kåkar där mindre bemedlade lever och verkar, som sedan mer övergår till gårdar och landsbyggd.
Jag har lite lösa tankar:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)
Jag har tidigare försökt att beskriva Slättebo och Philmark mer detaljerat och det kommer påverka Fil-Tofias uppbyggnad. Antingen gör vi en stadsmodul oberoende av det materialet och så anpassar jag kampanjmaterialet efter det vi kommer fram till här eller så låter vi det skrivna influera den stad vi bygger här. Ett som är klart är att allt måste baseras på officiella källor och det material som Regil och Fraxinus redan satt i Wikin.
Jag gillar slogan "Tvillingstaden". Jag vet inte om jag kommit på det själv eller sett det någonstans, men det låter coolt.
Jag skulle också vilja att man kan ta sig in under bron. Dvs. Leriga stränder på var sida med håligheter in under staden, avlopp eller liknande. Givetvis för att förlägga stadens mer ljusskygga klientel där. Var brofot kontrolleras av olika ligor, en Kardisk och en Zorakisk.
På var sida om stadsgränsen kan man förlägga förstäder. Kåkar där mindre bemedlade lever och verkar, som sedan mer övergår till gårdar och landsbyggd.
Re: Fil-Tofia
Minneapolis - St Paul i Minnestota brukar kallas Twin Cities eller på svenska tvilingstaden/städernaJeb skrev: Jag gillar slogan "Tvillingstaden". Jag vet inte om jag kommit på det själv eller sett det någonstans, men det låter coolt.

Re: Fil-Tofia
Det kan vara därifrån, men hursomhelst tycker jag det passar.Snibben skrev:Minneapolis - St Paul i Minnestota brukar kallas Twin Cities eller på svenska tvilingstaden/städernaJeb skrev: Jag gillar slogan "Tvillingstaden". Jag vet inte om jag kommit på det själv eller sett det någonstans, men det låter coolt.
-
- Admin
- Inlägg: 9430
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Fil-Tofia
Att göra stadsmodulen oberoende av ditt kampanjmaterial är nog mest i tråd med projektets riktlinjer men att låta det influera beskrivningen tycker jag vi kan göra. Även svårt att undvika nu när du redan skrivit såpass om både Slättebo och Philmark.Jeb skrev:Jag har lite lösa tankar:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)
Jag har tidigare försökt att beskriva Slättebo och Philmark mer detaljerat och det kommer påverka Fil-Tofias uppbyggnad. Antingen gör vi en stadsmodul oberoende av det materialet och så anpassar jag kampanjmaterialet efter det vi kommer fram till här eller så låter vi det skrivna influera den stad vi bygger här. Ett som är klart är att allt måste baseras på officiella källor och det material som Regil och Fraxinus redan satt i Wikin.

Jag anar demoner, många demoner...
Klingar bra i mina öron.Jeb skrev:Jag gillar slogan "Tvillingstaden". Jag vet inte om jag kommit på det själv eller sett det någonstans, men det låter coolt.
Bra idéer, båda två.Jeb skrev:Jag skulle också vilja att man kan ta sig in under bron. Dvs. Leriga stränder på var sida med håligheter in under staden, avlopp eller liknande. Givetvis för att förlägga stadens mer ljusskygga klientel där. Var brofot kontrolleras av olika ligor, en Kardisk och en Zorakisk.
På var sida om stadsgränsen kan man förlägga förstäder. Kåkar där mindre bemedlade lever och verkar, som sedan mer övergår till gårdar och landsbyggd.
Re: Fil-Tofia
Tycker jag låter som en klarsynt väg att gå. Jag anser även att det går åt båda håll. Stadsmodulen och givetvis källorna blir i mitt tycke mer officiell och styr över kampanjmaterialet, som enkelt ändras för att passa staden. Jag har medvetet varit ganska vag i Philmark-Slättebos förhållanden till Fil-Tofia Lite har läckt igenom, men inget som inte lätt kan tas bort. Jag vill återigen vara tydlig med att jag skriver för att jag tycker det är kul, men här får man förhålla sig till vad flera tycker. Tjusningen med rollspel är att jag själv kan behålla sådan jag tycker är bra och använda det i "mitt" Ereb. Här på erebaltor.se tycker jag att det ska vara mer något som vi alla anser vara bra. En uppmaning till alla: skriver jag något är det alla fritt att kritisera eller förändra för att vi ska kunna diskutera fram bra material. Det är till och med uppskattat. Birke har tagit det till sitt hjärta.Att göra stadsmodulen oberoende av ditt kampanjmaterial är nog mest i tråd med projektets riktlinjer men att låta det influera beskrivningen tycker jag vi kan göra. Även svårt att undvika nu när du redan skrivit såpass om både Slättebo och Philmark.Vissa viktiga saker för dig kan ju bara antydas eller kort beskrivas och sen fördjuper du och utvecklar i kampanjmaterialet. Om vi lyckas göra en hel stadsbeskrivning av Fil-Tofia kan ju den kompletteras med ditt kampanjmaterial som ett eller flera äventyr?

Ohh ja! Drakarna har ju utrotats av uppblåsta hjältar. Demonerna lever fortfarande bland oss...Jag anar demoner, många demoner...

Re: Fil-Tofia
Jag tycker det här är en kul idé så jag tänkte ge några tips.
Vad jag har lärt mig från Krilloanboxen är att det är bäst att starta från början, a very god way to start...
Varför ligger FilTofa just här?
(Kanske på grund av Kejsarbron? Imperium Jorpagna behövde en övergång över den leriga och dyiga floden Stirpaz för att kunna föra fram sina legioner? En eller två härläger blev grunden för befolkningen vars "civila" del byggde små marknadsplatser/byar vid vardera sida av brofästen?)
Finns det andra fördelar med FilTofia än Kejsarbron för städerna?
Finns det hamn t.ex.? Och i så fall ligger FilTofia så pass uppströms att det inte går att segla större båtar längre norrut eller kanske det finns vindbroar i Kejsarbron?
Många frågor blir det.
Vad jag har lärt mig från Krilloanboxen är att det är bäst att starta från början, a very god way to start...
Varför ligger FilTofa just här?
(Kanske på grund av Kejsarbron? Imperium Jorpagna behövde en övergång över den leriga och dyiga floden Stirpaz för att kunna föra fram sina legioner? En eller två härläger blev grunden för befolkningen vars "civila" del byggde små marknadsplatser/byar vid vardera sida av brofästen?)
Finns det andra fördelar med FilTofia än Kejsarbron för städerna?
Finns det hamn t.ex.? Och i så fall ligger FilTofia så pass uppströms att det inte går att segla större båtar längre norrut eller kanske det finns vindbroar i Kejsarbron?
Många frågor blir det.
Eftersom slätten och flodbankarna är leriga kanske det rör sig om dränagetunnlar. Utan dess skulle staden börja sjunka ned i leran och hus sedan kollapsa.Jeb skrev: Jag skulle också vilja att man kan ta sig in under bron. Dvs. Leriga stränder på var sida med håligheter in under staden, avlopp eller liknande. Givetvis för att förlägga stadens mer ljusskygga klientel där. Var brofot kontrolleras av olika ligor, en Kardisk och en Zorakisk.
Även värdshus kan finnas här så att köpmän och andra vandrare kan ta in för natten om de når FilTofia när staden stängt för natten.Jeb skrev: På var sida om stadsgränsen kan man förlägga förstäder. Kåkar där mindre bemedlade lever och verkar, som sedan mer övergår till gårdar och landsbyggd.
Re: Fil-Tofia
Jag har också tänkt i de banorna. Fil-Tofia var kanske redan innan Jorpagna två handelsplatser/ bosättningar på var sida om floden. De boende hade ingen aning om dess taktiska fördelar eller behovet av en hamn. När imperiet drog fram för att erövra västra Aidne byggdes en träbro och trupper flödade in över landet. Ortsbefolkningen blev tack vare imperiet kultiverade och tekniskt avancerade. Jorpagna byggde vägar och övrig infrastruktur. Träbron blev stensatt och staden blev en del av ett nätverk av platser för att förse legionärer och invånare med handelsvaror. En hamn anlades och Stirpaz försåg hamnen med varor från gruvor i bergen, timmer och livsmedel. Imperiet rasar samman, men staden består. (I korta drag)Varför ligger FilTofa just här?
(Kanske på grund av Kejsarbron? Imperium Jorpagna behövde en övergång över den leriga och dyiga floden Stirpaz för att kunna föra fram sina legioner? En eller två härläger blev grunden för befolkningen vars "civila" del byggde små marknadsplatser/byar vid vardera sida av brofästen?)
Musik i en VVS-ares öron. Nu behöver bara rollspelaren fylla tunnlarna med elende..Eftersom slätten och flodbankarna är leriga kanske det rör sig om dränagetunnlar. Utan dess skulle staden börja sjunka ned i leran och hus sedan kollapsa.
Japp. Har lite idéer om förstäderna. Jag ska se om jag kan få ner lite text längre fram.Även värdshus kan finnas här så att köpmän och andra vandrare kan ta in för natten om de når FilTofia när staden stängt för natten.
Re: Fil-Tofia
Tidvattnet kan även spela en roll här och om flodbankarna är långa vid lågvatten kan man tänka sig att delar av staden är byggda på bryggor. Under dessa bryggor finns spångar och repbroar som statsvakten sällan besöker. dessutom bryggor för smuggling och de fattigas kojor.Eftersom slätten och flodbankarna är leriga kanske det rör sig om dränagetunnlar. Utan dess skulle staden börja sjunka ned i leran och hus sedan kollapsa.
Re: Fil-Tofia
Perfekt! Gyttjigt och stinkande på zoraksidan. Mer bondskt och grusvägar på kardiens strand. Det är lite högre där tänker jag.
Re: Fil-Tofia
Jeb skrev: Jag har också tänkt i de banorna. Fil-Tofia var kanske redan innan Jorpagna två handelsplatser/ bosättningar på var sida om floden. De boende hade ingen aning om dess taktiska fördelar eller behovet av en hamn. När imperiet drog fram för att erövra västra Aidne byggdes en träbro och trupper flödade in över landet. Ortsbefolkningen blev tack vare imperiet kultiverade och tekniskt avancerade. Jorpagna byggde vägar och övrig infrastruktur. Träbron blev stensatt och staden blev en del av ett nätverk av platser för att förse legionärer och invånare med handelsvaror. En hamn anlades och Stirpaz försåg hamnen med varor från gruvor i bergen, timmer och livsmedel. Imperiet rasar samman, men staden består. (I korta drag).
Fast någon anledning måste det vara att Kejsarbron ligger just här. De två tidigare bosättningarna kanske fanns där men att de låg där gör inte platsen optimal för en bro. Sanningen måste nog ligga i att just här är det fördelaktigt att bygga en bro. Detta kanske bara var den bästa platsen, men inte den optimala, för att bygga en bro på flera mil. Stirpaz påverkas kanske för mycket av tidvatten söderut och för mycket av säsongen norrut för att vara en framkomlig flod. Den enda egentliga andra sunda övergången året om är vid Stirpazklyfte men här kunde var det något som var fel för en militär bro? Kanske man inte kunde bygga den tillräckligt bred?