Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

När jag föreslog kvarters/stadselsmilis tänkte jag mer att de var en slags hemvärn för staden. Deras främsta uppgifter är att i händelse av belägring försvara Fil-Tofia men är inga professionella soldater utan boende i staden borgare. Varje stadsdels män som tillhör borgarståndet och är mellan 15-35 måste deltaga i milisens övningar. Naturligtvis är det en ära och kvarteren håller ihop runt sina egna färger med miliser och förkämpar ungefär som stadsdelar idag kan hålla ihop runt ett fotbollslag.
Låter bra!
Jag har vidare tänkt på en festdag i Fil-Tofia som jag kallat S:t Avos dag (S:t Avo är då skyddshelgon för Stirpaz, Fil, Tofia, Fil-Tofia Bôntisat, Philmark, träflottare, resande på floder, trähantverkare m.m. - hon är helt enkelt ett populärt skyddshelgon). På S:t Avos dag (som inte behöver vara traktatsdagen) tävlar alla miliser i viktiga sporter som bågskytte, brottning, spjutkastning och löpning t.ex. All gillen och skrån håller fester och låter läsa mässor i soltemplen. Varje stadsdel utser också en förkämpe för dagen (en riddare de betalar för att kämpa för dem) som sedan tävlar i en tornering.
Kanske vi har hittat ett helgon vars kloster Oberga är tillägnat?
Kvartersrivaliteten tänker jag mig som något överordnat mot att vara filbo, tofiabo, zorakier eller karder. Bor du i Tofia-brygga kan du mycket väl komma överens med de som bor i S:t Orna i Fil men vara rival och hata de som bor i S:t Lupon i Tofia osv. Naturligtvis blir rivaliteten starkare och fler bråk dyker upp mellan supporters ju närmare S:t Avodagen man kommer. Efteråt kan man vara bittra på varandra i en månad eller två.
Fantastiska namn. Detta bådar gott!
Jag föreslår att Fil och Tofia har varsin stadsvakt som håller ordning på var sin sida. Däremot så har man rätt att förfölja brottslingen över till andra sidan enligt regeln om "Hot pursuit" (kan inte hitta någon bra svensk term här).https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_pursuit
Än en gång så är detta en överenskommelse som finns i Traktatet. Ett dokument som bara tycks bli längre och längre. Kan du hitta ett bra erebst ord för Hot pursuit?
Bôntisalen har naturligtvis rätt att hålla sin personliga vaktstyrka vid Palatstadosen liksom hertigarna har sina personliga vakter vid sina palats.
Sedan har vi olika knektar och vakter som anställts av handelshus, fogdar m.m. men dessa bär sällan livré.
Någon form av symbol bör väl även dessa ha? Lingonkvist i hatten eller fogdens vapen? Krånglar jag kanske till det? Hur vanligt anser vi det vara med vapen i staden? Är du beväpnad och har alldaglig klädsel ifrågasätter ingen att du tillhör nåfon form av styrka?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Arbetat lite mer på kartan. Bredat Stirpaz. Satt ut kvarter i Tofia. Bryggor i hamnen
Bilagan Fil-Tofia Karta.png finns inte längre
Kvartersmilisens "uniformer". Överst är Tofia Stadsvakt. De nedre är vad den vanliga milisen bär och mellandelen är stadsdelens kapten. Nr2 är "uniformen för Tofia-brygga övriga är obestämda namn
Tofia Stadsmilis.png
Jeb skrev: Kan du hitta ett bra erebst ord för Hot pursuit?
Jag skall försöka.
Bôntisalen har naturligtvis rätt att hålla sin personliga vaktstyrka vid Palatstadosen liksom hertigarna har sina personliga vakter vid sina palats.
Sedan har vi olika knektar och vakter som anställts av handelshus, fogdar m.m. men dessa bär sällan livré.
Någon form av symbol bör väl även dessa ha? Lingonkvist i hatten eller fogdens vapen? Krånglar jag kanske till det? Hur vanligt anser vi det vara med vapen i staden? Är du beväpnad och har alldaglig klädsel ifrågasätter ingen att du tillhör nåfon form av styrka?
Beväpnade män utan igenkänning (äventyrare, legosoldater etc.) kommer nog finnas i de flesta städer. De som faktiskt haft råd att beväpna sig har anledning till det - oftast för att vapen ingår i deras jobb. Naturligtvis kan det finnas kompanier för legoknektar med livréer men när man vaktar en dörr behöver man inte kännas igen. Fogden har naturligtvis livré men om han behöver extra kraft som hans arbetsgivare inte har till hands bär dessa tillfälligt inhyrda soldater bara rustning och vapen - trotts allt ser man skillnaden på bonden och krigaren -det är den senare som håller vapen i handen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Arbetat lite mer på kartan. Bredat Stirpaz. Satt ut kvarter i Tofia. Bryggor i hamnen
Jättesnyggt. Hur vill du göra med förstäderna senare? Separata kartor? Väldigt coolt med kvarteren och deras märke!
Kvartersmilisens "uniformer". Överst är Tofia Stadsvakt. De nedre är vad den vanliga milisen bär och mellandelen är stadsdelens kapten. Nr2 är "uniformen för Tofia-brygga övriga är obestämda namn
Snyggt!
Beväpnade män utan igenkänning (äventyrare, legosoldater etc.) kommer nog finnas i de flesta städer. De som faktiskt haft råd att beväpna sig har anledning till det - oftast för att vapen ingår i deras jobb. Naturligtvis kan det finnas kompanier för legoknektar med livréer men när man vaktar en dörr behöver man inte kännas igen. Fogden har naturligtvis livré men om han behöver extra kraft som hans arbetsgivare inte har till hands bär dessa tillfälligt inhyrda soldater bara rustning och vapen - trotts allt ser man skillnaden på bonden och krigaren -det är den senare som håller vapen i handen.
Frågan ställs mest för att fundera över vapenlagar. Jag tycker det du skrivit om "uniformer" är bra. De som är av börd eller har symbolik utrustar sina soldater med det mest för att visa vilka de tillhör. På det sättet kanske helt undvika konflikter. Ingen ger sig ostraffat på fogdens soldater tex.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra det här som kommer fram om stadsvakter och kvartersmilis. Mycket snygga uniformer. :) Har börjat fundera över namn till stadsdelarna...

Angående stadsvaktuniformerna Snibben, är det från vänster vakt-sergeant-kapten som visas? Och du avser altså denna för Tofiavakten och inte Filvakten som då är något annorlunda?

S:t Avos dag (S:t eller S:ta, man eller kvinna?) kan kanske placeras i Mognemånad då vädret är bra, skördearbetet inte kommit igång ordentligt och det heller inte finns några andra helg- eller festdagar att krocka med? 2 Mogne kanske?

Sen funderar jag på hur ofta kvartersmilisen träffas för vapenträning, och vart? Och då tänker jag på det som traktatet föreskriver, inte S:t Avodagen eller andra eventuella festliga sammankomster.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Sen funderar jag på hur ofta kvartersmilisen träffas för vapenträning, och vart? Och då tänker jag på det som traktatet föreskriver, inte S:t Avodagen eller andra eventuella festliga sammankomster.
Såg nu att du svarat samtidigt, så jag klipper in dig här. Antar vi att vakten bor i Philborgen tycker jag att de övar där. Kanske även kvartersmilisen gör det efter ett rullande schema? De olika miliserna träffar "riktiga" stadsvakter under träningarna och de i sin tur får lite koll på vilka de är. De möter således endast de andra miliserna i kamp under fester och tävlingar. I Tofia har man kanske någon liknande borg om vi känner för att skapa en, eller övningsfält utanför murarna. Jag röstar för övningsfält med några få byggnader. Dessa fält håller skyttebanor och kanske även rännarbanor för torneringar?

Hertig Dagge av Phil verkar har flyttat från Philborgen. Jag funderar på att inkvartera militären och stadsvakten i borgen istället. Där kan även inrymma förråd, smedjor och stallar. Vad tror ni om det?

På andra sidan bron placerade jag utanför murarna en borg som kallades Bastionen. Den har gått ur tiden och man har flyttat in vakten och militären innanför Tofias murar. Frågan är bara var de bor nu? Bastionen en skapelse ur kampanjmaterialet. Vi har även där givit Hertig Stirzberg ett slott utanför murarna, jag tycker ju ändå att han har en lya inne i staden? Det vore passande om ordningsmakten bor i närheten.
Senast redigerad av Jeb den 2018-10-13 08:38, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snygg utveckling av kartan också.

Om du fortsätter med Fil så hade jag ett förslag angående porttornet Tre båtar:
birkebeineren skrev:
Jeb skrev:Porttornet Tre båtar tänkte jag mig två portar sida vid sida, men jag tycker vi ändrar. Försvarsmässigt är det vansinne att ha två svaga punkter bredvid varandra. Den lilla portborgen du skapat är mycket bättre. Väl inne på gården mellan portarna sköts allt beskattning på varor och tack vare utformningen slipper inte mycket igenom.
Vad om porttornet flyttas en bit söderut längs muren så att portarna leder åt var sitt håll: en in i staden, en ut av staden och en ut mot hamnen?
Sen ville Jeb att Pilborgen skulle vara något ålderdomligt och ligga innanför stadsmurarna men i direkt anslutning till denna (stadsmurarna tillkom långt efter det Pilbirgen först byggdes).

En annan detalj som tillkommit är att klostret uppe i norra Tofia kallas Lazarethklostret och tillhör S:t Mellins Orden, solmunkar som särskilt ägnar sig åt läkekonst. Dessa driver en sjukstuga i staden som förslagsvis inte behöver ligga direkt i anslutning till klostret utan kanske närmare Kejsarbron då även Filbor sägs ha tillträde till dens tjänster. Kanske har sjukstugan gett namn åt ett helt kvarter eller stadsdel som då kallas Lazarethstaden eller liknande?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Hertig Dagge av Phil verkar har flyttat från Philborgen. Jag funderar på att inkvartera militären och stadsvakten i borgen istället. Där kan även inrymma förråd, smedjor och stallar. Vad tror ni om det?

På andra sidan bron placerade jag utanför murarna en borg som kallades Bastionen. Den har gått ur tiden och man har flyttat in vakten och militären innanför Tofias murar. Frågan är bara var de bor nu? Bastionen en skapelse ur kampanjmaterialet. Vi har även där givit Hertig Stirzberg ett slott utanför murarna, jag tycker ju ändå att han har en lya inne i staden? Det vore passande om ordningsmakten bor i närheten.
Som sagt en skandal att Daggarna inte vill bo i Pilborgen även om det då ger en praktisk plats för stadsvakten att husera. :wink: Vart bor hertig Dagge då förresten?

Hertig Stirzberg bor väl i Stirzbergska palatset, eller? Tofias stadsvakt skulle kunna hålla till i Kejsarbrons östra Porttorn då detta (tillsammans med det på Filsidan) sägs vara en kraftig befästning.

Bastionen låter bra. Hur används den nu?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Som sagt en skandal att Daggarna inte vill bo i Pilborgen även om det då ger en praktisk plats för stadsvakten att husera. :wink: Vart bor hertig Dagge då förresten?
Han har bor i en villa i Fil och på Daggarnas Gryningsvattnet. Han äger säkert fler kojor ute i Philmark, men vi vet inte var än...
Hertig Stirzberg bor väl i Stirzbergska palatset, eller? Tofias stadsvakt skulle kunna hålla till i Kejsarbrons östra Porttorn då detta (tillsammans med det på Filsidan) sägs vara en kraftig befästning.
Jag antar att han bor i palatset. Porttornet är en jättebra placering för vakten. Var har vi resten av militären?

Bastionen låter bra. Hur används den nu?
Så här står det om baronatet Tofia. Bastionen är hårt plundrad på sten, men det kan hända att någon fortfarande bor i den dystra gamla ruinen...
Området består av den mark som runt Tofia tillhör staden. Relativt tätbefolkat och rörigt. Små förstäder har sporadiskt bildats utanför Tofias murar. De styrs av ett flertal olika organisationer. Flera av dem med tvivelaktiga agendor. Lojaliteter och styrelsemän skiftar ofta och konfrontationer mellan dem är inte ovanliga. Allt överses av den i folkmun mest korrumperade slottsfodgen i Slättebo, Josse Eiriksson. I området finns en gammal borgruin som förut tjänade som fängelse. Det övergavs på 400-talets mitt i brist på resurser. Fångar ger inga inkomster, så man ålade baronerna att själva omse hur ogärningsmän förvaras. Bastionen tjänade sedan som stenbrott för de reparationer Tofia behövde efter belägringen 484 e.O.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Han har bor i en villa i Fil och på Daggarnas Gryningsvattnet. Han äger säkert fler kojor ute i Philmark, men vi vet inte var än...
Låter bra.
Jeb skrev: Jag antar att han bor i palatset. Porttornet är en jättebra placering för vakten. Var har vi resten av militären?
Ett alternativ är kanske att de har egna förråd för utrustning i sina respektive stadsdelar? Kanske hemma hos kvarterskaptenen eller på ett bakrum hos en särskilt betrodd värdshusvärd där kvarterets befolkning ofta träffas?
Jeb skrev:Så här står det om baronatet Tofia. Bastionen är hårt plundrad på sten, men det kan hända att någon fortfarande bor i den dystra gamla ruinen...
Det kanske spökar i Bastionen? :shock:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Ett alternativ är kanske att de har egna förråd för utrustning i sina respektive stadsdelar? Kanske hemma hos kvarterskaptenen eller på ett bakrum hos en särskilt betrodd värdshusvärd där kvarterets befolkning ofta träffas?
Så gör vi.
Det kanske spökar i Bastionen? :shock:
Det är den högst sannolikt.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Om vi sammanfattar råden blir det då:

Fil
Hertig Ulrik Dagge
Bontisâl ???

Stadsfogden av Fil ???
Stadsfogden av Tofia ???
Godsfogde riddar Hynerik Dagge av Daggeslätt
Godsfogde Riddar Vendelrik Dagge av Bark
Riddar Harpian Fjellgenser av Phil. Grevlig fogde och utvald av hertigen
Advokat Malva Joarsdotter utvald av hertigen. Följer en tradition av kvinnliga advokater i rådet. För att hylla Advokaten Dirivin.
Vendelina av (stadsdel) från krögargillet
Mäster Jonos från Möbelsnickarnas skrå
Mäster Yrbas från Träsnidarnas skrå
Mäster Ermin från Flottarnas skrå (Mutad av Flodbaronerna)
Mäster Reter Havsskum från fiskarnas skrå
Vaktkapen Riddar Loban Ryttarsporre

Tofia
Hertig Leovin Strizberg
Bontisâl ???

Stadsfogden av Fil ???
Stadsfogden av Tofia ???
Köpman Kart Jisaksson från Jisaksons handelshus
Köpman Hugimond Dopping (anka) från (ankshandelshus)
Köpman Lemina Anvalsdotter från Handelshuset Kolarbröderna
Gardeskapten riddar Urban Stirzberg. Hertigens bror och ledare för Slättebos soldater
Slottsfodge Josse Eiriksson av Tofia
Mäster Byron från Trollkarlarnas skrå
Mäster Hans från Smedernas skrå
Mäster Gurdmund från Läderarbetarnas skrå
Skolast Tomaz av Pendon hertigens skattmästare
Stadsskalden Willford Skakspjut

Låt oss lägga till och dra ifrån efter tycke.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

Ny karta.

Skall något läggas till? Kanske ett kloster utanför Fil?
Fil-Tofia Karta m.png
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Varför blev jag så förtjust i skölden med hunden på? :D

Lite tankar:
Hamn på Tofiasidan? Måste man under bron för att lägga till?
Gyttrigare "förstäder" utanför murarna som gradvis övergår i gårdar.
Är inte staden en aning liten i yta?
Borde Fil ha fyrkantiga och därmed äldre torn?
Östra brotornet bör göras större om det ska husera stadsvakten.

I övrigt tycker jag den är bra. Gillar att du satt ut de olika kvarteren med egen färg och sköld.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Om vi sammanfattar råden blir det då:
...
Kan Harpian Fjellgenser få heta något annat? Som norrman läser jag endast "fjälltröja" och det ger en lite fånig klang som gör att jag får svårt att ta fogden helt på allvar. :wink:

Sen undrar jag om en vaktkapten verkligen skall sitta i rådet? En sådan är väl heller anställd av stadsrådet?

Kanske heller Mäster Kyrian Ragnvaldsson från Köparnas/Handlarnas Gille? (Hittar inget bra könsneutralt ord där :? )

Bontisâlen av Fil-Tofia föreslår jag heter Kolbert, bontisâl Kolbert av Fil-Tofia.

Annars bra tror jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Ny karta.

Skall något läggas till? Kanske ett kloster utanför Fil?
Fil-Tofia Karta m.png
Snyggt Snibben! Tycker storleken på staden och floden med bron ser bra ut. Även visuellt med namn och vapensköld i motsatta hörn. Gissar att du inte glömt bort befolkningens storlek när du ritat. Och en avståndsskala, vad glad jag blir! :D

Stjärnsymbolen i varje stadsdel, är det soltempel? Och de små husklungerna längs vägarna är små landsbyar? Förstaden vi döpt Barkstaden kan kanske läggas till med liknade hus utanför en av portarna? Jeb har möjlitvis en idé om ungefär hur många som bor där?

Och om du inte tänkt något annat för det gröna området längs insidan av stadsmuren norr om Stirzbergska palatset i Tofia så skulle det kunna vara Tornerparken, en plats för torneringar, folkfester och tillfälliga marknader?

Gärna ett kloster till utanför Fil.
Skriv svar