Han kan ha återvänt tidigare. Tänker mest att en sådan mäktig filur skulle haft stor betydelse men då får vi skriva in det. När härjar han i Nordmark?birkebeineren skrev: ↑2022-10-26 10:13Låter bra. Men Krokig återkom kanske något tidigare? Tror nämligen det sagts något om det rörande Nordmark i Kardien dit jorderna också återvände på 400-talet eO. Måste bara hitta det...gtjorgo skrev: ↑2022-10-26 08:08 Kan det varit så att Harald Krokig efter slaget vid Erfavelklostret tog sig hem till Jordashaur när Jaggaracksjön utrymdes av jorderna (ca 413-414). Därefter så tog Krokig sig fram inom hierarkin uppe i Kard?
Sedan (440-450?) tog han sig tillbaka till gryppas vik där jorderna nu främst höll sig fast i baxardeltat i klomellien. Efter några års intensivt plundrade så föll han under en expedition i snoarskogen.
Klomellien
Re: Klomellien
-
- Kardisk Bontisâl
Yolev - väldigt ärftlig monarki.
Hisskov - i teorin på livstid, men sparkas ofta ut tidigare, måste ha rådets/de mäktiga familjernas, till och med i viss mån folkets förtroende. Kan bara väljas från de finaste familjerna.
Hisskov - i teorin på livstid, men sparkas ofta ut tidigare, måste ha rådets/de mäktiga familjernas, till och med i viss mån folkets förtroende. Kan bara väljas från de finaste familjerna.
Låter väldigt bra:)Torquemada skrev: ↑2022-10-26 15:11 Yolev - väldigt ärftlig monarki.
-
- Kardisk Bontisâl
För att utveckla det lite: Om Yolevs kung är galen har man inget annat val än att lönnmörda honom. Är han oduglig så får rådgivarna och adeln försöka ta över, men kung förblir han.
Hisskov tror jag redan vi diskuterat, men jag minns inte var i tråden.
Man har alltså haft ungefär samma furstehus i Yolev tämligen länge då?
Stadsstaten grundas ju för ett bra tag sedan av skatteflyende fiskare. Min gissning är att dessa från början inte var så många och att det tog ett bra tag innan byn man bildat blev en stad och sedermera stadsbildning. Å andra sidan så har man ju varit på plats oerhört länge med klomelliska mått så har man haft tid att växa.
Hur såg samarbetet med kejsardömet ut då det började etablera sig i klomellien ”CisMelashe”? Det var ju trots allt dem man lämnade?
Stadsstaten grundas ju för ett bra tag sedan av skatteflyende fiskare. Min gissning är att dessa från början inte var så många och att det tog ett bra tag innan byn man bildat blev en stad och sedermera stadsbildning. Å andra sidan så har man ju varit på plats oerhört länge med klomelliska mått så har man haft tid att växa.
Hur såg samarbetet med kejsardömet ut då det började etablera sig i klomellien ”CisMelashe”? Det var ju trots allt dem man lämnade?
200(!!) sidor Klomellien! Det blir en bakelse på den:-)
-
- Admin
Då kan jag notera i nargurulogien att familj/storfamilj och ätt är typiska för sydnargurierna.gtjorgo skrev: ↑2022-10-26 13:31 Min tanke är som följer:
Sydnargurer
Hamurerna använder storfamiljer
Trisker använder ätt vilket är en betydligt snävare indelning där inte alla ättlingar ärver namnet
Lofernier använder familj/familjehushåll. Dvs det är främst närmaste släkten som utgör grunden
Ahaguhrerna använder storfamilj men denna är på grund av levnadsvillkor betydligt mindre än hos hamurerna. Ofta större geografisk spridning med.
Det har skapats ett gammalt jorisk ord i Zorakin-tråden där en prinzep, en "först bland likar", var den gamla titeln för härskaren i det självständiga riket Luksilo (innan detta blev hertigdömet Gredelmark): http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 123#p33123gtjorgo skrev: Min gissning är att de joriska ståthållarna kallade sig något i stil med Dux. Detta har senare ändrats till ett flertal olika tolkningar av vad detta ”Dux” innebär i det kontinentaljoriska riket. Garrika har Prinshertig som exempel. De övriga joriska överlevarna har kanske andra benämningar eller samma? Vad tror ni?
De övriga är då:
Hisskov (som väl är en aristokratisk rådsrepublik med en furste högs upp? Eventuellt vald på livstid men vars barn inte nödvändigtvis ärver titeln?)
Poane (samma upplägg som hisskov)
Yolev (ärftlig monarki…väl?)
Söderlandet (dvs före det blev upptaget i sanzas. Birke?)
Garramil ( här åsyftas tiden innan de blev införlivade i Poane)
Lusloigis (hade sannolikt ingen furste)
Vi skulle kunna använda detta ord eller en variant av det för de joriska småstaterna i Klomellien också men jag gillar också dux så vi kan gärna använda det också.
Alternativt använder vi dux för de olika mindre "furstarna" och låter prinzep vara den överordnade mäktigare "fursten"? Titeln Fursten av Hisskov satt sig rätt bra i mitt huvud så för min del får det gärna användas.
Sen kan ju dessa titlar vara på kejserlig jori (eller på undervarianten kontinental jori) och eventuellt bara användas i formella sammanhang? På dagens klomelliska språk används växelvis kung, prinshertig, furste ...och kanske storfurste? Prinshertig var min tänkta översättning av ordet prinzep om jag minns rätt, från när jag skrev om Garrikas historia.
Söderlandet hann aldrig bli en självständig stat innan det blev en del av Sanzas. Tänke området som en slags tillflyktsort för flyende från andra delar av det joriska sydklomellien. Staden Aguzmor i Söderlandet är ett förvuxet tidigare befästningsverk från Kontinentaljoriska rikets dagar.
-
- Admin
-
- Kardisk Bontisâl
Hmm, jag har svårt att tro att de stod särskilt positiva till kejsardömet. Frågan är dock om kejsardömet brydde sig, de var ju inte aggressiva och direkt jobbigt folk fanns väl att ta itu med. Föreställer mig att Yolev ligger en aning "osynligt" vid kusten, i alla fall på den tiden de inte hade byggt så mycket.
-
- Admin
Låter bra i mina öron också.gtjorgo skrev: ↑2022-10-26 15:41Låter väldigt bra:)Torquemada skrev: ↑2022-10-26 15:11 Yolev - väldigt ärftlig monarki.
Yolevs kung Melrik var utan tvekan galen men hann, som tur var for det övriga Yolev, avlida i sin säng 586 eO och efterträddes på tronen av sin yngre bror Ivelmar. Endast ett fåtal medlemmar av hovet vet att det under den galne kungens huvudkudde hittades en liten strimmig groda i sten.Torquemada skrev: ↑2022-10-27 04:28 För att utveckla det lite: Om Yolevs kung är galen har man inget annat val än att lönnmörda honom. Är han oduglig så får rådgivarna och adeln försöka ta över, men kung förblir han.
Hisskov har diskuterats bl.a. här:
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 354#p28354
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 833#p33833
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 823#p45823
-
- Admin
Det låter rimligt. Men Yolev är ju också ett undantag i södra Klomellien då de använder titeln kung istället för de andra "furstarna". Hur de började använda den titeln bör inte ha något att göra med minnen om kejsardömet.Torquemada skrev: ↑2022-10-27 10:31 Hmm, jag har svårt att tro att de stod särskilt positiva till kejsardömet. Frågan är dock om kejsardömet brydde sig, de var ju inte aggressiva och direkt jobbigt folk fanns väl att ta itu med. Föreställer mig att Yolev ligger en aning "osynligt" vid kusten, i alla fall på den tiden de inte hade byggt så mycket.
Och att Yolev ligger lite undanskymd passar bra med mycket av det övriga som sagts om stadsstaten.
-
- Kardisk Bontisâl
Att använda ordet kung kan ha mycket att göra med självhävdelse.
Varför ska vår ledare buga för den där kungen för att han bara är en magistrat? Vi gör honom till kung med!
Varför ska vår ledare buga för den där kungen för att han bara är en magistrat? Vi gör honom till kung med!
-
- Admin
När kan Yolev ha gett sin ledare titeln kung?Torquemada skrev: ↑2022-10-27 17:20 Att använda ordet kung kan ha mycket att göra med självhävdelse.
Om det skall passas in med när andra joriska stater i närheten gjorde detta finns vissa årtal att förhålla sig till. Av de närmaste fick Kardien en kung 60 eO och Magilre sin 151 eO. Lite längre bort både historisk och geografiskt finns Zorakin med en kung redan 55 fO och Caddo 312 fO (även om de övergick till republik 111 eO). Trakorien har styrts av kejsare, först den klavykiska på Palamux och sen den trakoriska på Paratorna, men det kan ju också ha inspirerat då åtminstonde klavykerna fram till ca 150 eO var närvarande i trakterna (kolonierna Torila och staden O grundadeas på 130-talet eO).
Eller om det skall passas in med när Lysande Vägen kom till Yolev så finns 196 eO som årtal för när solvandraren och helgonet St:a Inneda började sprida Odos budskap.
Ett tredje alternativ skulle kunna vara 392 eO när Yolev går med i Klomelliska Unionen.
-
- Admin
Hittar inga exakta årtal för Nordmark men vi verkar ha antytt att Krokig gjorde flera resor söderut både före och efter han blev kung. Jorderna hade under den förra storhetstiden som tog slut ca 100 fO etablerat kolonier i Nordmark. Vid Harald Krokigs tid på 400-talet eO (altså femhundra år senare) hade jorderna här stort sett uppgått i den joriska befolkningen här även om tydliga spår av olika slag fanns kvar. Exakt vad Harald Krokig företog sig i Nordmark är inte helt avklarat men han träffade iallafall på sin sista resa söderut Kardiens kung Vidar II Rättråde: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 281#p17281gtjorgo skrev: ↑2022-10-26 13:33Han kan ha återvänt tidigare. Tänker mest att en sådan mäktig filur skulle haft stor betydelse men då får vi skriva in det. När härjar han i Nordmark?birkebeineren skrev: ↑2022-10-26 10:13Låter bra. Men Krokig återkom kanske något tidigare? Tror nämligen det sagts något om det rörande Nordmark i Kardien dit jorderna också återvände på 400-talet eO. Måste bara hitta det...gtjorgo skrev: ↑2022-10-26 08:08 Kan det varit så att Harald Krokig efter slaget vid Erfavelklostret tog sig hem till Jordashaur när Jaggaracksjön utrymdes av jorderna (ca 413-414). Därefter så tog Krokig sig fram inom hierarkin uppe i Kard?
Sedan (440-450?) tog han sig tillbaka till gryppas vik där jorderna nu främst höll sig fast i baxardeltat i klomellien. Efter några års intensivt plundrade så föll han under en expedition i snoarskogen.
För Klomelliens del har jag hittat årtalet 408 eO för jorderas återvändo till Yolev men inte vad som exakt hände? Kanske var det då de först kom och drog sina skepp genom Baxar för att börja plundra kring Jaggarack? Sen efter 412 eO och nederlaget vid Erfavelklostret drevs de bort från sjön men inte från Yolev? Här fortsatte de plundra och sen när Harald Krokig, kanske någon gång kring mitten av 420-talet eO, tagit makten i Jorduashur återvända han som kung och tog makten i Yolev där han eftervart insatte en sköldjarl som härskare?
-
- Kardisk Bontisâl
Du har bra koll på årtalen, birke.
Kung i Yolev (fast den härskande familjen går ännu längre bak) torde väl passa strax efter den i Magilre 151 ?
Kung i Yolev (fast den härskande familjen går ännu längre bak) torde väl passa strax efter den i Magilre 151 ?