...men jag kan boja min nacke brevid master vijes om vi bara ar konsekventa i anvandandet av benamningar som löslandsexyrkans pendiska kvist!

Då tycker jag vi fortsätter att använda ordet kyrka, men bara i hänvisning till organisationen. Jag är helt med dig angående "dödssynd" ("budord" kan vi helt enkelt kalla för "bud" - de sex "buden"). "Dödssynd" är väldigt, väldigt katolskt. Så vad kallas det att bryta något av de sex buden i den Lysande Vägen?vije skrev:Det där träffade nog mitt i prick angående mig får jag erkänna.anders skrev: Att vi tenderar att associera till kristendomen så fort vi ser en monoteistisk religion som gör anspråk på sanningen är naturligt
Nåväl, jag böjer nådigt på nacken och ger min allsmäktiga tillåtelse till att ordet kyrka används.
(Däremot ser jag gärna att det hittas på ett nytt ord för antingen "dödssynd" eller "budord")
Budbrott?anders skrev:Så vad kallas det att bryta något av de sex buden i den Lysande Vägen?
Det är en teori... Kolla på Hemaquiel i wikin för att se olika teorier rörande denne. LV ser det inte som att de "dragit in" Hemaquiel, utan att han var den mörke frestaren sedan urminnes tider. Det håller inte Svarta Rosens Brödraskap med om. Inte Odomunkarna heller... Vad som är "sant" låter jag vara osagt.birkebeineren skrev:En fundering rorande Hemaquiel; varfor drogs han in i LV? Han var en gudom (vartifrån?) som forespråkade visdom, fertilitet och gladje som forst på 100-talet eO utsågs som Etins motsvarighet, och om så var fallet undrar jag hur Odo stallde sig till "den morka sidan" innan Frestaren (den "Bockfotade" bor kanske undvikas som tillnamn?) drogs fram?
Den "akta" Hemaquiels dyrkare, Svarta Rosen, finns de i lonndom på Caddo? De kanske samarbetar med dodgravare från S:t Palins Orden...
Nu jämför du automatiskt med kristendomen, Micke. Vad jag har förespråkat är att LVs "dödssynder" är sex till antalet och att de är desamma som brott mot de sex buden.Mikael skrev:Budbrott för brytande av buden,
men för alternativnamn till dödssynder = mörkersynder. (Dödssynderna är väl inte direkt kopplade till tio Guds bud utan tillkomna senare?) Eller hade ni tänkt "dödssynder" skulle utgå helt kanske?
Dessutom är det vad jag minns ett riktigt daligt äventyr som bör omarbetas för att kunna spelas.anders skrev: EDIT: Jag har sett att dödssynder antyds i Krilloan - men i mitt tycke är Krilloan ett ännu större steg från vad LV ursprungligen var till Romersk-Katolsk kristendom än vad Aidne-boken är. Vissa saker kan/bör naturligvis behållas (jag har ju gjort Angarion till en av solseraferna, och behållt en antydan till den Hemaquiel som presenteras där), men mycket anses jag behöver omtolkas för att inte bli löjligt likt en streotypisk katolicism.
En del, men absolut inte allt. Troligtvis kommer jag att ta på mig den Lysande Vägen som nästa projekt, efter att Caddo blivit en tjusig PDF. Mycket av det som skrivts i Caddo är specifikt för den dalkiska grenen och måste omarbetas och anpassas för fastlandet. Men tills vidare kommer här ytterligare en orddefinition:Mikael skrev:wikifieringen av LV borde underlättas enormt av Caddo. En hel del borde gå att klippa o klistra!?