Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ordet curia skulle aven vara ett alternativ?

...men jag kan boja min nacke brevid master vijes om vi bara ar konsekventa i anvandandet av benamningar som löslandsexyrkans pendiska kvist! :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

vije skrev:
anders skrev: Att vi tenderar att associera till kristendomen så fort vi ser en monoteistisk religion som gör anspråk på sanningen är naturligt
Det där träffade nog mitt i prick angående mig får jag erkänna.

Nåväl, jag böjer nådigt på nacken och ger min allsmäktiga tillåtelse till att ordet kyrka används. :wink:

(Däremot ser jag gärna att det hittas på ett nytt ord för antingen "dödssynd" eller "budord" :D )
Då tycker jag vi fortsätter att använda ordet kyrka, men bara i hänvisning till organisationen. Jag är helt med dig angående "dödssynd" ("budord" kan vi helt enkelt kalla för "bud" - de sex "buden"). "Dödssynd" är väldigt, väldigt katolskt. Så vad kallas det att bryta något av de sex buden i den Lysande Vägen?

Illdåd
Nidingsdåd
Mörkergärning
Skuggdåd
Ogärning
Odåd
Dunkeldåd
Felsteg
Försyndelse

...?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Så vad kallas det att bryta något av de sex buden i den Lysande Vägen?
Budbrott?

En fundering rorande Hemaquiel; varfor drogs han in i LV? Han var en gudom (vartifrån?) som forespråkade visdom, fertilitet och gladje som forst på 100-talet eO utsågs som Etins motsvarighet, och om så var fallet undrar jag hur Odo stallde sig till "den morka sidan" innan Frestaren (den "Bockfotade" bor kanske undvikas som tillnamn?) drogs fram?

Den "akta" Hemaquiels dyrkare, Svarta Rosen, finns de i lonndom på Caddo? De kanske samarbetar med dodgravare från S:t Palins Orden... :twisted:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:En fundering rorande Hemaquiel; varfor drogs han in i LV? Han var en gudom (vartifrån?) som forespråkade visdom, fertilitet och gladje som forst på 100-talet eO utsågs som Etins motsvarighet, och om så var fallet undrar jag hur Odo stallde sig till "den morka sidan" innan Frestaren (den "Bockfotade" bor kanske undvikas som tillnamn?) drogs fram?

Den "akta" Hemaquiels dyrkare, Svarta Rosen, finns de i lonndom på Caddo? De kanske samarbetar med dodgravare från S:t Palins Orden... :twisted:
Det är en teori... Kolla på Hemaquiel i wikin för att se olika teorier rörande denne. LV ser det inte som att de "dragit in" Hemaquiel, utan att han var den mörke frestaren sedan urminnes tider. Det håller inte Svarta Rosens Brödraskap med om. Inte Odomunkarna heller... Vad som är "sant" låter jag vara osagt.

PS. "Budbrott" är faktiskt inte så tokigt...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Budbrott för brytande av buden,

men för alternativnamn till dödssynder = mörkersynder. (Dödssynderna är väl inte direkt kopplade till tio Guds bud utan tillkomna senare?) Eller hade ni tänkt "dödssynder" skulle utgå helt kanske?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Budbrott för brytande av buden,

men för alternativnamn till dödssynder = mörkersynder. (Dödssynderna är väl inte direkt kopplade till tio Guds bud utan tillkomna senare?) Eller hade ni tänkt "dödssynder" skulle utgå helt kanske?
Nu jämför du automatiskt med kristendomen, Micke. Vad jag har förespråkat är att LVs "dödssynder" är sex till antalet och att de är desamma som brott mot de sex buden.

Med andra ord:
- Avgudadyrkan
- Heresi
- Vanhedra familjen
- Grymhet
- Stöld
- Svek

Att begå eller hänge sig åt något av detta är det alvarligaste avsteg från Stigen som man kan göra. Det kallas budbrott, och har mycket allvarliga konsekvenser om man inte bekänner det för en riark eller solmunk - och gör bot.

Det finns andra "synder" (även om detta ord aldrig kommer att användas av mig i det här sammanhanget) som t.ex. hor, lögn, girighet, respektlöshet, laglöshet, osv - men dessa avsteg från Stigen anses inte lika allvarliga och kan lätt förlåtas utan större botgöring.

EDIT: Jag har sett att dödssynder antyds i Krilloan - men i mitt tycke är Krilloan ett ännu större steg från vad LV ursprungligen var till Romersk-Katolsk kristendom än vad Aidne-boken är. Vissa saker kan/bör naturligvis behållas (jag har ju gjort Angarion till en av solseraferna, och behållt en antydan till den Hemaquiel som presenteras där), men mycket anses jag behöver omtolkas för att inte bli löjligt likt en streotypisk katolicism.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev: EDIT: Jag har sett att dödssynder antyds i Krilloan - men i mitt tycke är Krilloan ett ännu större steg från vad LV ursprungligen var till Romersk-Katolsk kristendom än vad Aidne-boken är. Vissa saker kan/bör naturligvis behållas (jag har ju gjort Angarion till en av solseraferna, och behållt en antydan till den Hemaquiel som presenteras där), men mycket anses jag behöver omtolkas för att inte bli löjligt likt en streotypisk katolicism.
Dessutom är det vad jag minns ett riktigt daligt äventyr som bör omarbetas för att kunna spelas.

[Brakslapp: ber om ursäkt till alla fans av det äventyret :P ]
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Anders: trodde vi talade om katolska dödssynderna, så visst kopplade jag. Har ingen direkt åsikt om de finns eller inte. ditt förslag låter bra annars.

Peter: Någon brakslapp behövs inte då omarbetning är nödvändigt, men grundidén är fräck. jag gillar filmer på kristna teman där änglar, exorcister osv dyker upp...liksom äventyr av samma typ.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

wikifieringen av LV borde underlättas enormt av Caddo. En hel del borde gå att klippa o klistra!?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:wikifieringen av LV borde underlättas enormt av Caddo. En hel del borde gå att klippa o klistra!?
En del, men absolut inte allt. Troligtvis kommer jag att ta på mig den Lysande Vägen som nästa projekt, efter att Caddo blivit en tjusig PDF. Mycket av det som skrivts i Caddo är specifikt för den dalkiska grenen och måste omarbetas och anpassas för fastlandet. Men tills vidare kommer här ytterligare en orddefinition:

Tempelskatt - I de flesta länder är samtliga invigda anhängare av den Lysande Vägen under lag tvugna att betala den s.k. tempelskatten. Tempelskatten består vanligtvis av 8-15% av ens inkomst. Det varierar något från land till land, men är tydligt utlagt i antingen landets eller kyrkan lag. För de som inte är näringsidkare betalas ofta tempelskatten i natura - kött, boskap, säd, bröd, etc. De flesta soltempel har därför en särskild "skattebod" utanför helgedomen där dessa gåvor förvaras. Naturavaror skall (i alla fall principiellt) ges till de fattiga eller säljas för att finansiera templet. Monetära gåvor skickas till bontisâlen som sedan distribuerar dem som han vill. Ett soltempels riark får vanligtvis inte "lön" av sin församling, utan har ett annat jobb vid sidan av sitt prästerliga ämbete. Ofta får dock duktiga riarken ett arvode från sin bontisâl som belöning för lydnad och idogt arbete.
Ett märkbart undantag till tempelskattsbruket är Caddo, där den Lysande Vägens organisation istället finansieras av bidrag från riksrådet och frivilliggåvor från folket. Det har alltid visat sig mer än tillräckligt, och kyrkan på Caddo har aldrig lidit brist.

(Lägg märke till att jag noga undvikit ordet "tionde")
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En kort tidslinje som förklarar lite av Caddos inställning till soltågen:

196 eO - Första soltåget avgår mot Efaro, på initiativ av fastlandets bontisâler. Soltåget välsignas dock av dåvarande exarken Collo I i Arno och många dalker deltar.
200-275 eO - Blandade känslor om soltåget råder på Caddo och livliga diskussioner förs av bontisâler i Arno. De flesta dalkiska bontisâler menar att det var orätt, och att det bröt mot det fjärde budet. Den världsliga makten och handelmännen ser däremot det första soltåget som något oerhört positivt då det öppnat handeln mot söder, och banat vägen för Caddo att bli ett handelsimperium av stora mått.
275 eO - Andra soltåget avgår. Trots att exarken Benidio II i Arno uttrycker sitt personliga ogillande reser flera dalker med, mest för att hedra S:t Justin, som dog ett år tidigare.
278-281 eO - Den Stora Schismen
285 eO - Caddo sänder trupper (framför allt världsliga, men ett kompani solriddare följer med) till Morëlvidyn för att säkra handeln och hålla ett brohuvud öppet. Vissa har kallat detta ett "dalkiskt soltåg" eftersom solriddare fanns på plats, men syftet var inte alls religiöst, utan enbart ekonomiskt.
286 eO - Exarken Eddo I i Arno proklamerar att den tidigare exerken Collo hade fel i att välsigna soltåget, och river sin ämbetsdräkt offentligt för att bevisa sin ånger. Han skriver sedan en stadga som menar att soltåg strider mot den dalkiska förståelsen av den Lysande Vägen.
287 eO - Kardien inleder det tredje soltåget, och dalkerna vägrar att involvera sig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Då får jag lov att presentera - för första gången (på erebaltor.se i alla fall):
Ett aidniskt soltempel! Så här tänker jag mig ett relativt stort aidniskt landsbyggdstempel (på gränsen till katedral).

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Me like. Gillar kontinuiteten mellan den dalkiska och den aidniska (och för den delen den palinoriska katedral som finns annorstädes). Jag var osäker pa vilken väg vi borde ga för aidniska soltempel, men det här är helt klart rätt.

Det enda jag undrar över är om den verkligen skall ha klockstapel? Kanske böneutropare istället? Eller bronslur? Eller (solformad) gong-gong?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut master anders!

...och med en solformad gong-gong skulle det bli annu finare! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Trevligt tempel Anders !
Solformad gong-gong blir toppen.

Det börjar verkligen klia i fingrarna av inspiration att själv ta till pennan när man ser dina alster. Bara man hade lite mera tid...

Bud och budbrott låter bra!
Men en tanke slog mig. Det skulle vara roligt att blanda in solen lite mera i liturgin* Det skulle ge den lite mera särprägel och (återigen... :oops: ) föra den lite längre bort från kristendomen.
Jag tänkte mig att något av buden eller budbrotten skulle kunna omformas till att på något sätt omfatta solen. Tex "Du skall frukta mörkret och aldrig vända solen ryggen"** eller "Du skall vörda solen ty det är Etins ansikte", "Bespotta aldrig Solen och dess ljus" osv


* Eventuellt anväder jag detta ord helt fel....?
** Kan tänka mig asketer och eremiter som tolkar detta bokstavligt och aldrig vänder sig bort från solen.
Skriv svar