I dessa beskrivningar av skogens nargurer och de närbesäktade ovaterna finns en del upplysningar om hur folken klär sig och vilken utrustning de kan tänkas ha. Jag ser före mig nargurerna lite som en korsning mellan nordöstra Amerikas indianer (Film: "
The Last of the Mohicans"), klassiska "germaner" (Film:"
Gladiator", Bok: "
Germania" av Tacitus) och gamla keltiska folk (Böcker: "
Mists of Avalon" m.fl. av Marion Zimmer Bradley).
Skillnader finns dock då Nargur är mycket stort och de geografiska förutsättningarna skiljer sig mycket åt. Jag tänker mig området som en korsning mellan skandinavisk urskog, Canadas vildmark, Floridas Everglades och finska Karelen, och detta påverkar de olika klanerna beroende på vart de har sina markrevir och lever sina liv.
Angående militär utrustning:
Nargurernas vapen har alltid varit yxan och spjutet. Pilbågar används men är först och främst ett jaktredskap. Små träsköldar tas i bruk vid större krigsföretag. Alla nargurer, barn, kvinnor, män, bär kniv. Harnesk i skinn och läder, främst av hirder och flockar. Enkla ringbrynjor och hjälmar i järn förekommer men är ytterst sällsynta..
Yxan
Små handyxor som används dagligt av de flesta, både till krigerska och fredliga ändamål.
Stridsyxor (med enkelt huvud) till bruk i strid, kan användas med både enkel och dubbel fattning.
Långyxor för de riktigt stora och stärka, långa skaft med något bakåtsvängd huvud och lång skärande egg.
Spjutet
Kraftiga jaktspjut.
Korta bredeggade stridsspjut
Kastspjut till jakt.
Pilbågen
Korta och kraftiga idegransbågar, till huvudsakligen jakt.
Under de varmare årstiderna bärs lättare skinnklader, ofta bara byxor och snörade stövlar. Kvinnorna lindar bröstet med tygremsor. Mindre yxor och de små skölden bärs i bältet. Nargurerna vandrar och då inga lastdjur används är de lätt utrustade. Vintern kräver varmare kläder och päls det bästa valet även om ull från nerlagda mammutat och myskoxar används som vävda tyger närmast kroppen.
Den stora majoriteten nargurer har alldrig träffat joriska och andra såkallade civiliserade folk men kring Trasimo, Torshem och Mastika Agga/Babor finns kontakter och således påverkan från dessa kulturer.
Annars är jag öppen för tolkningar och förslag!