Drakar och Demoner är ett rollspel som rekommenderas från 11 år, så självklart innehåller det inte en massa detaljer om sex och sexualitet.
Så här i efterhand när man inte längre är parvel så blir det dock betydligt mer intressant att fråga sig hur inställningen till sexualitet är i de olika delarna av Ereb. I vilka kulturer är exempelvis homosexualitet accepterat? På vår egen medeltid, då den kristna kyrkan kontrollerade moralen och värderingarna, så var homosexualitet och egentligen all form av sexualitet som inte innebar den gifte mannens regelrätta påsättande av sin fru strängt förbjudet och förknippat med grava straff.
Å andra sidan var homosexualitet (eller snarare bisexualitet) vanligt, accepterat och till och med idealiserat i det antika Grekland och till viss del i Romarriket.
I Ereb är Den Lysande Vägen inte alls lika stark som kyrkan var i Europeisk medeltid, så den biten är att ha viss försiktighet med. Därtill är det ju sagt att LV inte bara skall modelleras rakt av efter den katolska kyrkan, så det är kanske inte heller givet att LV är så aggressivt inställd till allt som inte är, ja... mannens betäckning av frun.
Jag kan tänka mig att exempelvis Trakorien är tämligen sexualliberalt. Homosexualitet anses inte vara något speciellt och sex är inget man direkt höjer på ögonbrynen för. Även i mindre strikt patriarkala stater, såsom Cereval, Klomellien, Krun, Mereld och Mirel är det antagligen ganska lösa tyglar. Man kanske inte skyltar med sin homo/bisexualitet, men man blir inte heller bränd på bål bara för att man lever i ett likakönat förhållande.
(Måste erkänna att det också tilltalar mig med att ha en del råtuffa stammar i Barbia som tycker att homosexualitet är helt självklart och normalt.)
Älvfolk torde inte vara nämnvärt brydda, i min mening. Deras inställning till sensualitet lär knappast vara baserad på hårda regler och tabun. Snarare skulle de väl ha en mer uppluckrad uppdelning mellan vänskap och sex... fast man bör kanske vara försiktig med den biten, så det inte blir rollspelandets motsvarighet till slashfic.

En annan intressant sak att ha i åtanke är att den rollperson som är glatt sexuellt aktiv i heterosexuella förhållanden löper stor risk att bli ovillig förälder. Troligen finns det intressanta örter och brygder som sänker denna risk, och kanske till och med någon sorts alkemisk motsvarighet till kemisk abort.
Det är ett smått tabubelagt ämne med sexualitet i rollspel, och för att förtydliga tror jag inte det här är nödvändigt att ta upp i presentationen av det "nya" Ereb Altor, men jag är nyfiken på hur andra vuxna rollspelare tänkt runt ämnet. För mig är sexualitet (om självklart inte grafiskt uttryckt och detaljbeskriven sådan) en del i strävan att ge rollspelandet mer känsla av verklighet och djup, vilket är klart mer intressant när man är trettio än när man är tretton.