När det gäller "silveralverna" så har jag låtit dessa helt enkelt vara några få alver som har lufthavet som sin del av Tevatenus skapelse att vakta och bevara. Luften bebos av levande varelser och flygöarna är en naturlig plats att vara nära dessa. Vingarna har jag stilla bortsett ifrån och heller utrustad alverna med (magisk?) telekinesi, en mycket begränsad förmåga som gör riddjur nödvändiga. Molnförstening är helt enkelt en Besvärjelse använd av alvernas magiker.Jag har heller aldrig varit helt förtrolig med Caranor men då den ända finns så har jag i "mitt" Altor anpassat denna flygö. Har också insett att det jag stör mig mest på är silveralverna och inte nödvändigtvis fenomenet flygöar.
Jag har låtit flygöar inte vara något spektakulärt i altoriska ögon även om de är sällsynta och få marklevande varelser vet mycket om dem. De finns där som en helt naturlig geografisk företeelse och ingen har egentligen ifrågasatt deras existens (även om just hur de fungerar är en mycket omdiskuterad fråga, på lik linje med exempelvis tidvatten, årstider, jordbävningar).
Flygöar är "bitar" av sten i olik storlek som på ovansidan är sparsamt bevuxen med den flora som det karga och svala klimatet högt uppe i luften förutsätter, och bosatt av stora mängder fåglar (tänk er en klassisk "fågelö" utanför en karg kust exempelvis utanför Norge korsad med en flack fjällhed, typ norra Sverige ) Stenen går gärna i dagen och är slipad av den ständiga vinden, överalt finns små sjöar och ansamlingar av regnvatten. Har och där finns små björkar och krokiga tallar.
De har sina fasta omloppsbanor runt det altoriska klotet men dessa är inte cirkulära utan följer ett oregelbundet mönster som i stort sammanfaller med de stora luftströmmarna runt Altor. Öarna och omloppsbanorna är stort sätt kända (det är ju bara att titta upp och där passerar de, precis som det alltid har gjort) och följer årstiderna så att varje år kan en flygö, där den är känd, i vackert väder ses som en liten prick högt uppe i luften.
Låter det här fullständigt fel i era öron kan jag sluta och också låta bli att beskriva hur "mina" alver har funnit ett hem på en av dessa öar?
Huruvida andra intelligenta varelser har tagit sig upp till öarna kan vara upp till varje SL att avgöra men det krävs i så fall en uttänkt anledning till vad dessa gör där och hur de lever. Man kan tänka sig, beroende på hur "high" eller "low" man vill gå, allt från albadorburna luftpirater med bas på luftön Mortuba, via svartfolksklanen "De ruttna Äggsläpparna" som hoppade på en liten flygö när den under en kraftig storm blåste in mellan Aidnebergens högsta toppar, till elementärmagikerna som studerar luftelementärer från en luftöbelägen akademi.
Skal jag fortfarande fortsätta? Med Caranor?