En fantastisk hjälp vore att publicera förslag om hur och i vilken ordning äventyren kan spelas för att bygga episka kampanjer.
Till att börja med:
- Vilka äventyr är bra för nybörjare?
Vilka äventyr passar svaga/starka rollpersoner?
Vilka äventyr passar för magi-inriktade grupper – vilka för mer mundana krigar-grupper?
Jag kan se två grupperingar av äventyr som skulle vara speciellt intressanta: geografiska och/eller historiska/politiska.
Geografiska: Om en ny spelledare inspireras av nordisk vikinga-kultur, t.ex., skulle det vara guld värt för honom eller henne att från början veta vilka äventyr som utspelas i Jorduashur, men även de intilliggande Barbia, Trakorien och Ransard. Vissa äventyr fungerar på olika geografiska platser och vi kan namnge alternativen. Vi kan också ge tips om hur man kan flytta rollpersonerna från ett äventyr till ett annat på ett naturligt vis. Vi skulle t.o.m. kunna ge forumskribenter i uppgift att skriva ”transport-äventyr:” ’OK, vi behöver ett kort äventyr som börjar i Caddo och slutar i Nidland.’
Historiska/Politiska: Äventyr där rollpersonernas handlingar påverkar Ereb Altors historia eller maktbalans är alltid häftiga. Men spelar det någon roll i vilken ordning dessa spelas? Om rollpersonerna lyckas sluta fred mellan två länder förstörs kanske förutsättningarna för nästa äventyr. Här skulle vi också kunna utveckla strategier för spelgrupper som vill utveckla ärkefiende-relationer med speciella SLP (Häxmästaren, t.ex.) eller krafter. Med vissa äventyr skulle vi kunna ge alternativ.
Spindelkonungens Pyramid t.ex. har ingen bakgrundshistoria. Vi skulle kunna ge råd om hur en SL kan förklara olika svarta makters anknytning till Spindelkonungen och/eller de orcher som är i färd med att plundra pyramiden.
Jag går kanske för långt här. Självklart bör varje riktigt bra kampanj lämna valmöjligheter för rollpersonerna själva, men råd om hur äventyr kan bryggas samman vore väl bra?