birkebeineren skrev:Mikael skrev:anders skrev:
1. Ljusa Handen
2. Tempelskatten (kyrkans finanser)
3. Solriddarorden (självaste stormästaren av solriddarorden?)
4. Ordensverksamheter i övrigt (både riddarordnar och munk/nunneordnar)
5. "Kronkerîgassen" (kontakter med regenter och statsöverhuvuden, diplomat)
6. Lärofrågor (teologikunnig)
3. Solriddarorden styrs av stormästaren, men exarken har en kerigass som har officiellt ansvar för de kyrkliga trupperna (militär men inte bara solriddrna). Hans inflytande varierar beroende på vem som är kerigass och vem som är mästare, men jag ser alltså helst att ordnarna i huvudsak sköter sig själva. Här finns grogrund för konflikter mellan stolta solriddare och ambitiösa kerigasser. I denna roll samarbetar han säkert nära med kerigass nr 2 om skyddet för de kyrkliga ägorna. Kyrkan har säkert hyrsvärd och legotrupper som lyder under kerigassen. Går vissserligen ihop lite med 4an? Kan vi finna på ytterligare ett område? Vad sägs om Mission/Soltåg/Spridandet av Läran?
3an och 4an går lite ihop men det sägs ju att Solriddarorden är speciell som exarkens "egna" militära styrka. 4an tar ju även upp i sig andra ordnar och munk/nunnordnarna och dessa sorterar knappast under Solriddarorden, vare sig om det är stormästaren själv eller en annan som är tots-kerigâss, åtminstonde inte om denne ansvarar över alla de "militära" frågorna. Vet inte riktigt vad jag tycker?
Hur skulle en fristående militär styrka underlydande exarken se ut? Annars så känns det som om de högdragna Solriddarna behöver meniga soldater innom sin orden (lite svårt att se före mig hertigen av Pharynx näst äldsta son ha vakttjänst utanför exarkens potatiskällare) och då behövs kanske inte andra.
..fast hur gör då de olika bontisâlerna, för inte att tala om kerîgasserna, med sina potatisförråd, legostyrkor känns lite osäkert?
Kanske behövs det militärer som inte lyder under Solriddarorden, eller någon annan för den delen, och då skulle kanske en av de sex tots-kerîgasserna kunna ansvara över dessa OCH Solriddarorden, ett militärt ämbete alltså.
Sen tycker jag inte att ett flertal av tots-kerîgasserna skal ha alltför krigerska sysslor utan även ha mer andliga sådana. Mission låter inte så dumt som ett eget område!
Birke, jag håller med om att det inte ska finnas så många militära tots-kerîgasser, men som jag föreslog det är det egentligen bara "Solriddar-kerîgassen" (3) som är militär. Ordenskerîgassen (4) ser mest till att ordnarna underkastar sig exarken och inte blir frifräsare utanför kyrkans välsignelse! Då mission framför allt sköts av munkar och de diverse ordnarna kommer ju detta lämpligen också under denna tots-kerîgass. Ljusa Handens kerîgasshole (1) är ju inte militär - även om LH säkert har
mindre millitära styrkor till sitt förfogande...
Vad gäller bontisâlers potatiskällare tror jag nog ändå på egna betalade soldater. Däremot kerîgasser kan få sig trupper betalade eller skickade till sig av exarken. Det kan vara solriddare eller en kyrklig truppstyrka (som rimligtvis skulle lyda under exarken, men delegeras till kerîgasser)...
Jag är också lite kluven i frågan. Detta tål att tänkas på. Kyrkan borde ju också på flera ställen kunna samarbeta med den världsliga makten och inlåna styrkor från den...
Mikael, "ordenskerîgassen" (4) är ju inte en ledare för ordnarna, som i stort sett är autonoma. Hans uppgift är snarare dokrtinal och politisk, då han ska se till att ingen orden motsätter sig kyrkan eller tar initiativ som skadar exarken (som t.ex. att S:t Willemsorden utlyser ett nytt soltåg i Efaro utan exarkens välsignelse!

)
Däremot håller jag helt med dig om att den militäre tots-kerîgassen inte borde vara stormästaren för solriddarorden, utan en egen figur. I politiska frågor rådlägger stormästaren med denna tots-kerîgass...
Och det finns bara sex tots-kerîgasser, så vi borde nog inte
lägga till ett nytt område - i sådana fall stuva om...