Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Men jag vet inte vad jag tycker om att en tots-kerîgass är ansvarig för alla kerîgasser och fristående bontisâler... Det skulle jag snarare se som självaste exarkens uppgift. Något ska han väl göra!!?
anders skrev:5. "Kronkerîgassen" (kontakter med regenter och statsöverhuvuden, diplomat)
Är inte detta samma tots-kerîgass vi beskriver? :)

Rörande "dödsstraffet" så gäller kanske detta endast under speciella omständigheter? Är ju också endast i Kardien och Zorakin som LV har total makt över religionen, eller..?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Men jag vet inte vad jag tycker om att en tots-kerîgass är ansvarig för alla kerîgasser och fristående bontisâler... Det skulle jag snarare se som självaste exarkens uppgift. Något ska han väl göra!!?
anders skrev:5. "Kronkerîgassen" (kontakter med regenter och statsöverhuvuden, diplomat)
Är inte detta samma tots-kerîgass vi beskriver? :)

Rörande "dödsstraffet" så gäller kanske detta endast under speciella omständigheter? Är ju också endast i Kardien och Zorakin som LV har total makt över religionen, eller..?
Som jag tänkte det är det den s.k. "kronkerîgassens" uppgift att vara kyrkans ultimate representant till de olika statsöverhuvudena i Ereb (han reser alltså en hel del!). Om kronan och kyrkan har dispyter är det i slutändan kronkerîgassen som får sköta diplomatin och förhandlingarna m.m. som kyrkans representant. Som jag förstod det talade du om en tots-kerîgass som stod direkt över kerîgasser och kerisâtlösa bontisâler och som sedan förhandlade mellan dem och exarken... Det var ju inte riktigt så jag tänkte.

Ta till exempel kerîgassen i Magilre; han sköter allt snack med regenten i Magilre tills riktiga konflikter och dispyter utvecklas - då sänder exarken kronkerîgassen för att reda upp röran. När det däremot handlar om den magillerska kerîgassens relation och kommunikation med exarken i Ekeborg behövs ingen tots-kerîgass som mellanhand.

Angående dödsstraffet så håller jag med: det är nog bara i Kardien och Zorakin som det gäller, och även där händer det främst med heretiska despoter och kätterska predikanter - inte med gemene man av annan tro.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Kardien kan jag inte svara för. Men i Zorakien...ja, nog tror jag att dödsstraff kan tillämpas mot heretiker och kättare men dessa ska då predika och delta i en aktiv spridning av en annan tro för att falla under sådan restriktion (I synnerhet om det är den dalkiska LV.s väg).

Folk som är av annan tro får givetvis vistas i Zorakien utan låta omvända sig till den Aidniska LV. Till och med den aidniska kyrkans representanter inser detta. (Även dessa har handelsintressen som de måste vara akta).

Möjligen föredrar den Aidniska kyrkan eller de köpmän som starkt brinner för den Aidniska LV-grenen att handla med Kardier alternativt med Erebosier, Trakorier eller med Berendier av annan tro än Etin (dessa är då bara hedningar som ännu inte vet bättre) än med de fördömda dalkerna som tror att de sitter på sanningen bara för att de bor på ön där Odo föddes.
birkebeineren
Admin

anders skrev:Som jag tänkte det är det den s.k. "kronkerîgassens" uppgift att vara kyrkans ultimate representant till de olika statsöverhuvudena i Ereb (han reser alltså en hel del!). Om kronan och kyrkan har dispyter är det i slutändan kronkerîgassen som får sköta diplomatin och förhandlingarna m.m. som kyrkans representant. Som jag förstod det talade du om en tots-kerîgass som stod direkt över kerîgasser och kerisâtlösa bontisâler och som sedan förhandlade mellan dem och exarken... Det var ju inte riktigt så jag tänkte.

Ta till exempel kerîgassen i Magilre; han sköter allt snack med regenten i Magilre tills riktiga konflikter och dispyter utvecklas - då sänder exarken kronkerîgassen för att reda upp röran. När det däremot handlar om den magillerska kerîgassens relation och kommunikation med exarken i Ekeborg behövs ingen tots-kerîgass som mellanhand.
Låter bra anders, var något sådant jag tänkte mig också med min halvfärdiga ide. :wink: När kronkerîgassen kommer seglande (förmodligen på något skepp tillhörande Solriddarorden) är det allvarligt och då får snällt kerîgassen av respektive land göra som tillsagd.

Vad dock med de bontisalerna som inte lyder under någon kerîgass, förhåller dessa sig till exarken också direkt eller går de via någon mellanhand? Kanske har kronkerîgassen här en extrauppgift? En annan lösning skulle vara att dessa bontisât lyder under närmaste kerisât; bontisâtet Krilloan lyder under Efaro; bontisâtet Montagor under Zorakin; bontisâtet Orkovia under Berendien osv.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

anders skrev: Däremot föreslår jag följande ansvarsområden för de sex tots-kerîgasserna:

1. Ljusa Handen
2. Tempelskatten (kyrkans finanser)
3. Solriddarorden (självaste stormästaren av solriddarorden?)
4. Ordensverksamheter i övrigt (både riddarordnar och munk/nunneordnar)
5. "Kronkerîgassen" (kontakter med regenter och statsöverhuvuden, diplomat)
6. Lärofrågor (teologikunnig)

Vad tycker ni?

En fråga: I Aidne sid. 59 står det: "För kättare, d.v.s. de som predikar något annat än den Lysande Vägen, finns bara ett straff; döden."
Hur fungerar det i ett sådant pluralistiskt och mång-religiöst samhälle som Ereb ändå är? Betyder det att Erebiska köpmän bosatta i Kardien riskerar att hängas om de inte vänder sig till LV? Och de alver i Goiana som tillber sin Tevatenu? Ankor som tillber sina fäders gudar? Eller är det tillåtet att ha sin egen tro, och altare i hemmet, så länge man inte "predikar" sin tro? Och hur implementeras (svengelskt ord) detta i länder där kyrkan finns men inte är i majoritet?
3. Solriddarorden styrs av stormästaren, men exarken har en kerigass som har officiellt ansvar för de kyrkliga trupperna (militär men inte bara solriddrna). Hans inflytande varierar beroende på vem som är kerigass och vem som är mästare, men jag ser alltså helst att ordnarna i huvudsak sköter sig själva. Här finns grogrund för konflikter mellan stolta solriddare och ambitiösa kerigasser. I denna roll samarbetar han säkert nära med kerigass nr 2 om skyddet för de kyrkliga ägorna. Kyrkan har säkert hyrsvärd och legotrupper som lyder under kerigassen. Går vissserligen ihop lite med 4an? Kan vi finna på ytterligare ett område? Vad sägs om Mission/Soltåg/Spridandet av Läran?

Kätteriet: Predikande ger dödsstraff! Att utöva sin tro blundar nog de flesta för, dock inte Ljusa Handen, om man utför det i det fördolda. Hober är oftast inte religiösa så värst och ankorna tillhör i huvudsak (90%) LV så de är nog inget problem. Alverna gör som de vill. Besökare är fria att tro vad de vill så länge de inte predikar, utövar sin tro på störande vis, eller annars stör ordningen. Dalker bör dock passa sig rent allmänt och väga sina ord på guldvåg, spec i Kardien.
birkebeineren
Admin

Mikael skrev:
anders skrev:
1. Ljusa Handen
3. Solriddarorden styrs av stormästaren, men exarken har en kerigass som har officiellt ansvar för de kyrkliga trupperna (militär men inte bara solriddrna). Hans inflytande varierar beroende på vem som är kerigass och vem som är mästare, men jag ser alltså helst att ordnarna i huvudsak sköter sig själva. Här finns grogrund för konflikter mellan stolta solriddare och ambitiösa kerigasser. I denna roll samarbetar han säkert nära med kerigass nr 2 om skyddet för de kyrkliga ägorna. Kyrkan har säkert hyrsvärd och legotrupper som lyder under kerigassen. Går vissserligen ihop lite med 4an? Kan vi finna på ytterligare ett område? Vad sägs om Mission/Soltåg/Spridandet av Läran?
3an och 4an går lite ihop men det sägs ju att Solriddarorden är speciell som exarkens "egna" militära styrka. 4an tar ju även upp i sig andra ordnar och munk/nunnordnarna och dessa sorterar knappast under Solriddarorden, vare sig om det är stormästaren själv eller en annan som är tots-kerigâss, åtminstonde inte om denne ansvarar över alla de "militära" frågorna. Vet inte riktigt vad jag tycker? :?

Hur skulle en fristående militär styrka underlydande exarken se ut? Annars så känns det som om de högdragna Solriddarna behöver meniga soldater innom sin orden (lite svårt att se före mig hertigen av Pharynx näst äldsta son ha vakttjänst utanför exarkens potatiskällare) och då behövs kanske inte andra.

..fast hur gör då de olika bontisâlerna, för inte att tala om kerîgasserna, med sina potatisförråd, legostyrkor känns lite osäkert?

Kanske behövs det militärer som inte lyder under Solriddarorden, eller någon annan för den delen, och då skulle kanske en av de sex tots-kerîgasserna kunna ansvara över dessa OCH Solriddarorden, ett militärt ämbete alltså.

Sen tycker jag inte att ett flertal av tots-kerîgasserna skal ha alltför krigerska sysslor utan även ha mer andliga sådana. Mission låter inte så dumt som ett eget område!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:
anders skrev:
1. Ljusa Handen
3an och 4an går lite ihop men det sägs ju att Solriddarorden är speciell som exarkens "egna" militära styrka. 4an tar ju även upp i sig andra ordnar och munk/nunnordnarna och dessa sorterar knappast under Solriddarorden, vare sig om det är stormästaren själv eller en annan som är tots-kerigâss, åtminstonde inte om denne ansvarar över alla de "militära" frågorna. Vet inte riktigt vad jag tycker? :?

Hur skulle en fristående militär styrka underlydande exarken se ut? Annars så känns det som om de högdragna Solriddarna behöver meniga soldater innom sin orden (lite svårt att se före mig hertigen av Pharynx näst äldsta son ha vakttjänst utanför exarkens potatiskällare) och då behövs kanske inte andra.

..fast hur gör då de olika bontisâlerna, för inte att tala om kerîgasserna, med sina potatisförråd, legostyrkor känns lite osäkert?

Kanske behövs det militärer som inte lyder under Solriddarorden, eller någon annan för den delen, och då skulle kanske en av de sex tots-kerîgasserna kunna ansvara över dessa OCH Solriddarorden, ett militärt ämbete alltså.

Sen tycker jag inte att ett flertal av tots-kerîgasserna skal ha alltför krigerska sysslor utan även ha mer andliga sådana. Mission låter inte så dumt som ett eget område!
Birke, jag håller med om att det inte ska finnas så många militära tots-kerîgasser, men som jag föreslog det är det egentligen bara "Solriddar-kerîgassen" (3) som är militär. Ordenskerîgassen (4) ser mest till att ordnarna underkastar sig exarken och inte blir frifräsare utanför kyrkans välsignelse! Då mission framför allt sköts av munkar och de diverse ordnarna kommer ju detta lämpligen också under denna tots-kerîgass. Ljusa Handens kerîgasshole (1) är ju inte militär - även om LH säkert har mindre millitära styrkor till sitt förfogande...

Vad gäller bontisâlers potatiskällare tror jag nog ändå på egna betalade soldater. Däremot kerîgasser kan få sig trupper betalade eller skickade till sig av exarken. Det kan vara solriddare eller en kyrklig truppstyrka (som rimligtvis skulle lyda under exarken, men delegeras till kerîgasser)...

Jag är också lite kluven i frågan. Detta tål att tänkas på. Kyrkan borde ju också på flera ställen kunna samarbeta med den världsliga makten och inlåna styrkor från den...

Mikael, "ordenskerîgassen" (4) är ju inte en ledare för ordnarna, som i stort sett är autonoma. Hans uppgift är snarare dokrtinal och politisk, då han ska se till att ingen orden motsätter sig kyrkan eller tar initiativ som skadar exarken (som t.ex. att S:t Willemsorden utlyser ett nytt soltåg i Efaro utan exarkens välsignelse! :shock: )

Däremot håller jag helt med dig om att den militäre tots-kerîgassen inte borde vara stormästaren för solriddarorden, utan en egen figur. I politiska frågor rådlägger stormästaren med denna tots-kerîgass...

Och det finns bara sex tots-kerîgasser, så vi borde nog inte lägga till ett nytt område - i sådana fall stuva om...
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

anders skrev:Vad gäller bontisâlers potatiskällare tror jag nog ändå på egna betalade soldater. Däremot kerîgasser kan få sig trupper betalade eller skickade till sig av exarken. Det kan vara solriddare eller en kyrklig truppstyrka (som rimligtvis skulle lyda under exarken, men delegeras till kerîgasser)...

Jag är också lite kluven i frågan. Detta tål att tänkas på. Kyrkan borde ju också på flera ställen kunna samarbeta med den världsliga makten och inlåna styrkor från den...
Har varit nämnt tidigara (kanske av mig?) men skulle ett slags "schweizergarde" av elitsoldater ökanda för sin lojalitet vara ett alternativ? Jorpagniska hillebardiärer? Bhelgotiska långyxbärare?

Står det förresten inte något om ett elitgarde av nordbor någonstans i Aidne-modulen, tillhörande exarken eller någon aidnisk kung? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Vad dock med de bontisalerna som inte lyder under någon kerîgass, förhåller dessa sig till exarken också direkt eller går de via någon mellanhand? Kanske har kronkerîgassen här en extrauppgift? En annan lösning skulle vara att dessa bontisât lyder under närmaste kerisât; bontisâtet Krilloan lyder under Efaro; bontisâtet Montagor under Zorakin; bontisâtet Orkovia under Berendien osv.
Det här glömde jag svara på... Jag skulle gissa att det är extraordinära bontisâler som får ansvaret för nya områden - inte vilket blek fetknopp som helst. Dessa kan även belönas med en hederstitel (t.ex. rek-bontisâl *) Jag skulle gissa att dessa bontiâler lyder under exarken, men skickar sin del av temeplskatten till närmsta kerisât. Dessutom underställer man sig närmsta kerigâss i rådfrågor. En rek-bontisâl har inte samma självständighet och privilegier som en kerîgass har! Rek-bontisâlen måste ha sin exarks skriftliga välsignelse i de flesta göromål - om inte exarken ger särskil autonomi och dispens.

* Rek kommer från den kejserliga jorins rek's vilket betyder att regera.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Har varit nämnt tidigara (kanske av mig?) men skulle ett slags "schweizergarde" av elitsoldater ökanda för sin lojalitet vara ett alternativ? Jorpagniska hillebardiärer? Bhelgotiska långyxbärare?

Står det förresten inte något om ett elitgarde av nordbor någonstans i Aidne-modulen, tillhörande exarken eller någon aidnisk kung? :?
Ett schweizergarde tillhörande exarken i Ekeborg skulle mycket väl kunna funka (omskött av "militär-tots-kerîgassen"... måste komma på bättre namn! :? ). Dessa har sin bas inte bara i Ekeborg, utan varje kerîgass har tillgång till sina egen styrka. Kan även skickas till "rek-bontisâler", men däremot inte vanliga bontisâler (som tillskrivs en del av tempelskatten för att betala för sina egna soldater).

Exarkstyrkan. Solgardet. Kyrkogardet.
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

anders skrev:Det här glömde jag svara på... Jag skulle gissa att det är extraordinära bontisâler som får ansvaret för nya områden - inte vilket blek fetknopp som helst. Dessa kan även belönas med en hederstitel (t.ex. rek-bontisâl *) Jag skulle gissa att dessa bontiâler lyder under exarken, men skickar sin del av temeplskatten till närmsta kerisât. Dessutom underställer man sig närmsta kerigâss i rådfrågor. En rek-bontisâl har inte samma självständighet och privilegier som en kerîgass har! Rek-bontisâlen måste ha sin exarks skriftliga välsignelse i de flesta göromål - om inte exarken ger särskil autonomi och dispens.
Låter bra, men om en rek-bontisâl då står mellan en kerigâss och en bontsâl behöver vi kanske klargöra hur stor grad de olika kerigâsserna har av självständighet? Vissa bontisât, eller rek-bontisât, har kanske varken avsikten eller möjligheten att bli ett kerisât, exempelvis i statsstaten Krilloan, och innehavaren av ett sådant ämbete borde då ha ganska stora befogenheter. Möjligtvis hölls dessa under extra uppsyn av Ljusa Handen eller innehar inte sitt ämbete under annat än kortare perioder?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Det här glömde jag svara på... Jag skulle gissa att det är extraordinära bontisâler som får ansvaret för nya områden - inte vilket blek fetknopp som helst. Dessa kan även belönas med en hederstitel (t.ex. rek-bontisâl *) Jag skulle gissa att dessa bontiâler lyder under exarken, men skickar sin del av temeplskatten till närmsta kerisât. Dessutom underställer man sig närmsta kerigâss i rådfrågor. En rek-bontisâl har inte samma självständighet och privilegier som en kerîgass har! Rek-bontisâlen måste ha sin exarks skriftliga välsignelse i de flesta göromål - om inte exarken ger särskil autonomi och dispens.
Låter bra, men om en rek-bontisâl då står mellan en kerigâss och en bontsâl behöver vi kanske klargöra hur stor grad de olika kerigâsserna har av självständighet? Vissa bontisât, eller rek-bontisât, har kanske varken avsikten eller möjligheten att bli ett kerisât, exempelvis i statsstaten Krilloan, och innehavaren av ett sådant ämbete borde då ha ganska stora befogenheter. Möjligtvis hölls dessa under extra uppsyn av Ljusa Handen eller innehar inte sitt ämbete under annat än kortare perioder?
Skulle gissa att dessa rek-bontisâler (börjar själv faktiskt gilla namnet) är valda för sin yttersta lojalitet mot exarken, och därför gärna hålls kvar på sin post så länge som möjligt. Däremot måste de kanske utstå en årlig granskning av en kommité från exarken. De flesta rek-bontisât ämnar nog att så småningom (om Etin vill) bli fristående kerisât... Men på många platser är detta naturligtvis i dagsläget omöjligt. Men en rek-bontisâl kan av exarken bli given mycket stora befogenheter om så krävs - i alla fall temporärt.
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

anders skrev:Ett schweizergarde tillhörande exarken i Ekeborg skulle mycket väl kunna funka (omskött av "militär-tots-kerîgassen"... måste komma på bättre namn! :? ). Dessa har sin bas inte bara i Ekeborg, utan varje kerîgass har tillgång till sina egen styrka. Kan även skickas till "rek-bontisâler", men däremot inte vanliga bontisâler (som tillskrivs en del av tempelskatten för att betala för sina egna soldater).

Sol- skal vi kanske akta oss för att det inte går inflation i men exarkstyrkan eller exarkgardet skulle kunna fungera.

Annars kan vi uppkalla styrkan efter exark Pergon I som skulle kunna vara den som först anlitade civila militärer att vakta exarken och kyrkans egendom; Pergongardet eller Pergonitergardet (alltså lite vagt anspelad på praetoriangardet)? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Ett schweizergarde tillhörande exarken i Ekeborg skulle mycket väl kunna funka (omskött av "militär-tots-kerîgassen"... måste komma på bättre namn! :? ). Dessa har sin bas inte bara i Ekeborg, utan varje kerîgass har tillgång till sina egen styrka. Kan även skickas till "rek-bontisâler", men däremot inte vanliga bontisâler (som tillskrivs en del av tempelskatten för att betala för sina egna soldater).

Sol- skal vi kanske akta oss för att det inte går inflation i men exarkstyrkan eller exarkgardet skulle kunna fungera.

Annars kan vi uppkalla styrkan efter exark Pergon I som skulle kunna vara den som först anlitade civila militärer att vakta exarken och kyrkans egendom; Pergongardet eller Pergonitergardet (alltså lite vagt anspelad på praetoriangardet)? :?
Pergonitergardet tycker jag låter klockrent! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

anders skrev:
birkebeineren skrev:Annars kan vi uppkalla styrkan efter exark Pergon I som skulle kunna vara den som först anlitade civila militärer att vakta exarken och kyrkans egendom; Pergongardet eller Pergonitergardet (alltså lite vagt anspelad på praetoriangardet)? :?
Pergonitergardet tycker jag låter klockrent! :D
Ser före mig jorpagniska legosoldater i denna styrka, med de för dessa ökanda kinnskäggen och fjällpansarförsedda långvästar, utrustade med långa morgonstjärnor som prydnadsvapen...

Eller nåt! :)
Skriv svar