I vissa kulturer anses det ohövligt att ge folk långfingret...Sopodlare skrev:anders, du kan få mitt högra långfinger om du lär mig att teckna bättre. Eller vänster kanske, man lär ju använad även långfingret då man tecknar.

Denna Peters ide från Illustrationer-tråden gillar jag; kaftanen som ett mireliskt plagg, som senare spridit sig till Palinors riddare!Oooh... jag ser gärna en mer utförlig tankegång runt kaftanens utbredning i nordereb. I Palinor är det till exempel ett renodlat ryttarplagg, som förknippas med den palinoriska stridshingsten - medan de vanliga nargurerna fnyser åt detta främmande plagg.
Det skulle säkert passa bra åt det hållet. Jag har (lite löst) tänkt att klädseln i Mirel baserar sig på hamnskiftet och problematiken med att olika kläder "förvandlas" olika bra. Dvs att vissa kläder lämpar sig bra för att byta skepnad i, medan andra ställer till md trassel, kanske det tar längre tid, de rivs sönder osv, kanske rentav fel sorts klädsel kan vara livsfarligt i förvandlingsprocessen. Kaftanen kan ha utvecklats ur detta perspektiv och därmed ha sin grund i Mirel och spridit sig därifrån till andra folk som ett praktiskt herdeplagg, eller kanske som en symbol på makt och krigiskhet (som härstammar från klanhövdingar under Mirels glansdagar)birkebeineren skrev:Denna Peters ide från Illustrationer-tråden gillar jag; kaftanen som ett mireliskt plagg, som senare spridit sig till Palinors riddare!Oooh... jag ser gärna en mer utförlig tankegång runt kaftanens utbredning i nordereb. I Palinor är det till exempel ett renodlat ryttarplagg, som förknippas med den palinoriska stridshingsten - medan de vanliga nargurerna fnyser åt detta främmande plagg.
Låter helt rätt, och den pragmatiska tanken rörande kläder och hamnskiftning gör det till och med logisk!vije skrev:Det skulle säkert passa bra åt det hållet. Jag har (lite löst) tänkt att klädseln i Mirel baserar sig på hamnskiftet och problematiken med att olika kläder "förvandlas" olika bra. Dvs att vissa kläder lämpar sig bra för att byta skepnad i, medan andra ställer till md trassel, kanske det tar längre tid, de rivs sönder osv, kanske rentav fel sorts klädsel kan vara livsfarligt i förvandlingsprocessen. Kaftanen kan ha utvecklats ur detta perspektiv och därmed ha sin grund i Mirel och spridit sig därifrån till andra folk som ett praktiskt herdeplagg, eller kanske som en symbol på makt och krigiskhet (som härstammar från klanhövdingar under Mirels glansdagar)birkebeineren skrev:Denna Peters ide från Illustrationer-tråden gillar jag; kaftanen som ett mireliskt plagg, som senare spridit sig till Palinors riddare!Oooh... jag ser gärna en mer utförlig tankegång runt kaftanens utbredning i nordereb. I Palinor är det till exempel ett renodlat ryttarplagg, som förknippas med den palinoriska stridshingsten - medan de vanliga nargurerna fnyser åt detta främmande plagg.
Nu är det molnigt och barrskog i Mirel.vije skrev:Det enda jag har att invända är att det verkar som om himlen skulle vara klar och solig. Sådana bisarra väderfenomen inträffar ytterst sällan i Mirel![]()
Så en lite mera disig och dimmig bakgrund skulle göra susen (om man får vara så ofin att be) Det kunde säkert räcka med att ta bort molnen och fåglarna så skulle det verka som mulet. Kanske kunde också skogsdungen som skymtar kunna vara gran eller tall istället för lövträd (som det verkar vara nu).
Inte en aning!Snygg björn på vapenskölden. Vad står symbolerna på dexter- (eller blir det sinister-?) sidan för?
"Man kan ikke se den grense under vann!" (vilket är ett berömd sitat som jag tror man måste vara norsk för att förstå)Mikael skrev:Gillar skölden! Mirels norra östgräns saknas.
Tror mäster Spelknepe är överförtjust i våra kommentarer just nu!Mikael skrev:PS. fortsätter jag så här hinner du aldrig ikapp
För varje inlägg du skriver så måste jag svara ju!PS. fortsätter jag så här hinner du aldrig ikapp
"-Det ser dem inte", tänkte jag...Mirels norra östgräns saknas.
Funderar allvarligt på att ägna mig åt att göra nya smileys istället eller nått.Tror mäster Spelknepe är överförtjust i våra kommentarer just nu!