Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Bozsa kan ju tänkas vilja hålla det mesta av de vardagliga varornas omlastning en bit från den egna staden, då det förenklar kontrollen över vem och vad som kommer och går.

Bozsa stad tar ju emot örter och liknande, om än alldeles utanför, och folk som släpps in i själva staden är ju inte helt få: studenter, diplomater, hjälpsökande och (osannolikt nog) turister (de tar PR på stort allvar...). Alla måste därför sökas igenom ordentligt, och om man då slipper att gå igenom hela skepp och vagnar på plats skulle det underlätta genomströmningen vid huvudportarna.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Kontroll av varor och personer skulle kunna ske i Castella Baxa. Ingenting släpps förbi osynad. Men det lär rimligtvis vara lättare att låta färden fortsätta på Gimdis vatten efter kontroll istället för att lasta om till land?

Bozsa inre, dvs det stora området som ringas in av floden Gimdis, Hisskoviska åsen och Melashebergen, är tänkt bestå av platt mark. Tidigare var detta träskmark, nu är det fortfarande träskmark men med ett antal stora (och magisk drivna) jordpruksplantager utspridda. Att ta sig landvägen genom detta område lär inte vara lätt, om ens möjlig. Att ta sig till Bozsa stad torrskodd landvägen från nordöst eller öster borde kunna vara möjligt men för att säga något om detta måste vi reda ut hur det ser ut i bergstrakterna här. Zepelond genom luften lär vara ett alternativ om än ett dyrt sådant.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker att Bosza använder Castell Baxa som en tullstation samt mindre (och tämligen nedgången) befästning vilken en mindre stad växt upp. Den nästan antika borgen ger skydd mot träskets eventuella farligheter och kan utgöra ett bålverk om NyaArno får en ny religös galenpanna i toppen. Jag skulle dock gissa att befästningen inte längre förmår att stoppa en fullskalig invasion. Här förlitar sig ’De hundra och en’ istället på floden Gimdis. Huruvida detta är klokt eller ej får framtiden utvisa…

Jag håller med om att större delen av Boszas landsbygd är tämligen vattensjuk och ogästvänlig när högåsen och kullandskapen passerats. Att försöka sig på ett angrepp mot Bosza stad från detta håll lär vara oattraktivt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2024-11-13 17:43 Det låter lovande gtjorgo. :) Det finns ju redan en del skrivet i wikin om triskernas militära förmågor generellt men just hur de små räderna går till känns extra intressant. Hur många krigare kan tänkas ingå i en sådan, hur är de rustade, vem leder dem och inte minst, kommer de med eller utan klomull?
Jag ska försöka få ihop något till helgen:)
birkebeineren
Admin

gtjorgo skrev: 2024-11-14 10:00 Jag tänker att Bosza använder Castell Baxa som en tullstation samt mindre (och tämligen nedgången) befästning vilken en mindre stad växt upp. Den nästan antika borgen ger skydd mot träskets eventuella farligheter och kan utgöra ett bålverk om NyaArno får en ny religös galenpanna i toppen. Jag skulle dock gissa att befästningen inte längre förmår att stoppa en fullskalig invasion. Här förlitar sig ’De hundra och en’ istället på floden Gimdis. Huruvida detta är klokt eller ej får framtiden utvisa…
Låter som en passande mellanting. Jorderna under Harald Krokig på början av 400-talet eO trängde genom Baxar från havet till Jaggarack men de kan tänkas ha undvikit Castella Baxa. Ser före mig att jorder och magiker generellt undvek varandra då ingen vågade sig på att mäta krafter med den andre. (Bozsa var dock noga med att stötta övriga stadsstater efter jorderna lämnat Klomellien och vann på så vis en hel del godvilja.) Och att Bozsa är försiktiga med Nya Arno låter helt rätt, av olika skäl. Att hålla fred med varandra och i viss grad handla är nog båda stadsstaterna bäst tjänade med. Reptilmän och kanske svarfolk skulle kunna utgöra ett hot men till det borde Castella Baxas lite nedgångna murar räcka för. Triskerna kan vara farliga men de kommer sällan och ännu mer sällan i stort antal. Hisskov skulle kanske kunna utgöra ett militärt hot från väster men återigen, stadsstaterna borde rimligtvis vara bäst tjänade med fred och handel. Detta utesluter dock inte att någon hisskovitisk furste vid något tillfälle försökt invadera Bozsa, troligtvis med dårligt resultat.
gtjorgo skrev:Jag håller med om att större delen av Boszas landsbygd är tämligen vattensjuk och ogästvänlig när högåsen och kullandskapen passerats. Att försöka sig på ett angrepp mot Bosza stad från detta håll lär vara oattraktivt.
Då lär Bozsa magiker själva få tillfälla att kliva upp på sina murar och försvara staden, något de kanske kan tänkas se som ett tillfälla att antligen få visa upp sina förmågor?
Försöken lär dock ha varit få, oavsett vem som har stått bakom dessa.
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Låter bra.
Om Bozsa ignorerar områden i öst är det ju tänkbart att någon ofarlig livsform lagt beslag på den, typ råttmän, svartnissar eller förvisade halvisar eller så, eller om vi vill ha det roligare, älvor.
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Jorder och magiker lär ha hållit avstånd från varandra. De flesta magiker lär ha tänkt "De har inget här att göra, men jag har tillräckligt med fiender och de är inget riktigt (magiskt) hot" även om en och annan säkert reagerade med ett "Vem VÅGAR bära vapen en kilometer från mitt torn? Skicka ut skeletten!"

Jorderna lär ha tänkt "Även en döende orm är full med gift - ligg lågt och håll avstånd" även om de unga, tappra och enfaldiga utbrast "Jag är trött på att gräva efter handelsmäns nedgrävda silver, den där gamle stöten bar smaragder helt öppet!"
birkebeineren
Admin

Torquemada skrev: 2024-11-14 12:17 Låter bra.
Om Bozsa ignorerar områden i öst är det ju tänkbart att någon ofarlig livsform lagt beslag på den, typ råttmän, svartnissar eller förvisade halvisar eller så, eller om vi vill ha det roligare, älvor.
Eller kanske en koalition av alla fyra folkslagen? :shock:
birkebeineren
Admin

Torquemada skrev: 2024-11-15 12:38 Jorder och magiker lär ha hållit avstånd från varandra. De flesta magiker lär ha tänkt "De har inget här att göra, men jag har tillräckligt med fiender och de är inget riktigt (magiskt) hot" även om en och annan säkert reagerade med ett "Vem VÅGAR bära vapen en kilometer från mitt torn? Skicka ut skeletten!"

Jorderna lär ha tänkt "Även en döende orm är full med gift - ligg lågt och håll avstånd" även om de unga, tappra och enfaldiga utbrast "Jag är trött på att gräva efter handelsmäns nedgrävda silver, den där gamle stöten bar smaragder helt öppet!"
Låter rätt. Bozsas magiker kan också tänkas ha varit rätt glada över att någon annan tog plats på scen som skurkar i ett Klomellien precis färdig med Magikernas krig...
Torquemada
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Torquemada »

Bozsas magiker behövde lång tid på sig för att sansa sig och ta till sig att Magokratin varit ett misstag, inte bara ett misslyckande - typ en generation åtminstone, även om man redan tidigare hukade av nödvändighet.

Svartnissar och älvor i allians - det är den sortens saker som skulle få Brikhorchen och kerisgassen att skaka hand och åka ut på gemensamt sol/svartsoltåg... :D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Svartnissar och älvor, nu börjar fantasin arbeta...
birkebeineren
Admin

Tror kanske svartnissarna att älvorna är deras gudar?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Eller tvärtom? Svartnissar ettriga och irriterande och älvor lekfulla aningslösa och svårslagna små och delvis osynliga som de är.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

Triskernas plundringar

En av klomelliens större återkommande plågor är de Triskiska attackerna på sina grannar. Dessa plundringståg kan variera i storlek från stora härtåg till mindre rövarband. De större plundringarna kräver samarbete mellan flera olika oligarker som gemensamt planerar angreppen, oftast på det årliga stormötet som hålls på hösten efter skörden bärgats.

Generellt sett kommer triskerna på stormötena inte till något faktiskt avgörande kring varthän skuta ska ros och istället faller planerna om intet. Triskerna är betydligt mer uppsplittrat i fraktioner än de flesta andra stadsstater som i alla fall nominellt har ett enhetligt styre. Man följer närmaste oligarks (eller egentligen hans huskarlars) riktning.
Vid ungefär vart fjärde år kraftsamlar man sig dock då flera ätter går samman och utför större samordnade plundringar. Dessa går dock i regel inte mot de största städerna och befästningarna utan snarare mot platser så som Hisskovs hamn (man belägrar i stort sett aldrig innerstaden), Kragenspitz, Lusloigis, hamnarna i söderlandet (ibland en kort belägring av Aguzmohr men detta mest för att uppehålla Dvärgskölden), samt eventuellt Garramil.

Det sker även att man för skepp via Maure till Gryppas vik. Antingen genom Gimdis och sedan Nya Arnos träskmarker eller (om man som ätten Peffomir är på god fot med Mercana) genom Maures mynning.

Svartfolken i Melashebergen måste av och till näpsas. Men detta är mer en preventiv åtgärd än en jakt på skänker.
Triskerna behärskar absolut strid i bergen men de föredrar räder på vatten. Här i bergen finns heller inga skatter att plundra.

Vanligare en de stora räderna är mindre plundringar. Dessa förekommer flera gånger per år och kan sättas igång av betydligt mindre styrkor. Här behövs inga stora allianser mellan ätterna utan en oligark kan själv organisera dessa plundringar.

Dessa är mer riktade plundringar av Boszas jordbruksområden, Lofernierna (dock inte Peffomir eller Edläggare som istället försvarar området) söderlandet, Mercanas omlastningsstationer längs Maure, loigerlandet, Hamurs älvdalar, Poanes gods) men inte staden). Nästan alla attacker går via sjöss eller på floderna.

Det vanligaste är dock riktade piratattacker mot transporter på Jaggaracksjön och Maure. Dessa behöver man nästan inte samordna ned andra oligarker vilket är en klar fördel.

Och absolut vanligast så attackerar man andra oligarker. Triskerna fruktar bara andra trisker, och det av god anledning!

Utrustning
Den utrustning som används av triskerna är ofta ganska lätt. Visst förekommer ringbrynjehauberk och teknologiskt ganska avancerade vapen som armborst men vanligare är lättare vapen som inte hindrar rörelser vid snabba plundringar och som kan göras redo snabbt om motståndaren kommer för att spoliera härjningsfesten. Triskerna tar därmed även ogärna med sig tunga stridshästar eller belägringsmaskiner, speciellt då skeppen och klomullerna är tänkta att fyllas av skatter och gods inte hästfoder och byggmaterial. Huskarlarna har ofta individuellt utformad beväpning och utrustning. Allt från påkar, yxor och långa lansar till bågar och kastvapen. Detta gör att de inte är exceptionellt starka i formstionsstrider men att de däremot kan bita ifrån bra mot vilket motstånd som helst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2024-11-15 18:58
Torquemada skrev: 2024-11-15 12:38 Jorder och magiker lär ha hållit avstånd från varandra. De flesta magiker lär ha tänkt "De har inget här att göra, men jag har tillräckligt med fiender och de är inget riktigt (magiskt) hot" även om en och annan säkert reagerade med ett "Vem VÅGAR bära vapen en kilometer från mitt torn? Skicka ut skeletten!"

Låter rätt. Bozsas magiker kan också tänkas ha varit rätt glada över att någon annan tog plats på scen som skurkar i ett Klomellien precis färdig med Magikernas krig...
Jag håller med fullständigt:)
Bosza kan nog i tysthet tacka Jorderna för sin fortsatta existens. Utan dessa nordliga plundrares intåg hade möjligtvis de andra statsstaterna samlat sig gjort slut på trollkarlseländena. Nu fick de genast annat att tänka på vilket gav Bosza den respit de behövde för att både överleva samt sedan sjösätta sin PR kampanj.
Skriv svar