birkebeineren skrev: ↑2022-04-22 06:29Det skulle vara mycket intressant med en kort översikt över hur LV ser på de övriga stora religionerna i Ereb.
...
Instämmer! Inte bara intressant utan också i högsta grad relevant för förhållandet mellan folk, mellan nationer!
Synsätt kan antingen vara teologiskt grundade: alla andra religioner är missuppfattningar eller skrock eller demondyrkan, frågan är vilken som är vilken och till hur hög grad?
Sedan finns politiskt grundade synsätt, där andra religioner i vänligt sinnade nationer kan motivera högre tolerans och snällare omdömen än sådana från fientliga stater.
Om jag tillåts tjuvstarta (förlåt, men jag tycker sånt här är kul!) så skulle jag förmoda att de ljusgudar som finns i Ereb Altor rent allmänt ses som lättare missuppfattningar av Etin, och därför motiverar en överseende respekt i relationerna i hopp om att med tiden kunna styra dem rätt.
Ex. på dessa ljusgudar: Tigwalvan som dyrkas på Mereld och missionerar i Trakorien, Wegil som är en jorisk gud och dyrkas i Torshem, Sholak som är den högste bland de Unga Gudarna i Berendien, Anyak som är överhuvud över Parbagerna i Hynsolge. Källorna nämner dessa likheter ibland:
Ereb Altor spelarboken s.17 [min fetstilning] ”Ja, nu när vi ändå är inne på Hynsolge så skall jag kanske påpeka att det finns en utmärkt skola för ljus- och eldbaserad elementarmagi, Cerpedus-Ib-Anyak i Ansorvia. Det är ju förstås egentligen ett kloster, så det är lite påfrestande att studera där, men deras lära verkar sund. Jag tror man dyrkar Anyak, en heliofigurativ deos, ja, en solgud alltså, och det ligger ju inte helt långt ifrån vår egen älskade Etin.”
Kandra s.43 [min fetstilning] ”Den helande magin kommer alltså ursprungligen från Sholak, medan Den Lysande Vägens präster istället kan välsigna helande örter och droger så att de blir dubbelt så effektiva som normalt. Båda har solen som symbol, och båda predikar godhet. Den som följer Den Lysande Vägen kan få en Solande i sin tjänst, medan magi kan bedrivas öppet inför de Unga Gudarna. Därför har människor svårt att avgöra vilken lära som tjänar dem bäst, och än svårare vilken som är rätt.”