Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Klomellien

Inlägg av anders »

gtjorgo skrev: 2022-02-11 09:02 Förslag:Det finns ett lokalt och demokratiskt valt Riksråd i Nya Arno. Valmannakåren består av alla skattebetalande medborgare, både män och kvinnor. Gossar blir medlemmar i församlingen först när de fyllt fjorton år, och flickor efter sin första blödning.Skattebetalare är alla självägande bönder och fiskare och de flesta handelsmän i städerna. Dessa utgör totalt ungefär en tredjedel av befolkningen. (Taget från Caddo PDFen)
Sedan händelsen med profeten Valio har Lysande Vägen sett sig tvungna att upprätta ett tillfälligt Väktarråd (möjligen med någon från Caddo representerad?). Väktarrådet har en central kontrollerande roll och godkänner kandidater till de folkvalda Riksrådet och andra viktiga institutioner. Vidare har väktarrådet till uppgift att värna mot lagstiftning och andra reformer som kan uppfattas som 'riskfyllda' för statsskicket/kulten.

Vad tror du? Kan det fungera?
(Profeten Valio var något av en David Koresh typ som skapade kaos i Klomellien för några hundra år sedan)
Låter helt OK. Skulle gissa att det finns lite delade intressen här, där Riksrådet vill ha folkstyre, men att handelshusen har det egentliga inflytandet (men inte formell politisk makt). Då har ju EA boxen rätt i att det är en fungerande, om inte formell, oligarki. Att exarken i Arno vill se till att allt går rätt till låter också rimligt. Det finns en bontisâl i Nya Arno eller hur? Troligtvis dennes stressfylld uppgift att leda väktarrådet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-10 10:17 Brikho
Mina kommentarer:
gtjorgo skrev:Invånarantal=35.000(albrekts siffror)
EA böckerna =ingen uppgift


Befolknings%=vättar 51%, övriga svartfolk 40%, människor 8%, övriga 1%

Människorna utgörs till stor del av Brikombarer, ett folk som flyttat ut från Mercana\Catonave för att försörja sig som gruvarbetare. Dessa är numera hårt trängda sedan svarfolken organiserade sig. Det finns även en del dyler i norra Brikho som ivrigt bekämpar svartfolken.

Finns det en poäng att försöka klargöra vad ”övriga svarfolk” är eller är det onödigt?
Övriga svartfolk tycker jag fungerar bra. Vättarna är de "statsbärande" och övriga svartfolk är en salig blanding.

gtjorgo skrev:Religion= .Ett flertal men eventuellt inte särskilt ömsint dyrkan. Raukkchim- den evige vandraren och Baawk - vargguden har viss status medan andra kända gudomar som tillbes av svartfolk som Ylkaur lyser med sin frånvaro. I stället har inspiration tagits från grannarna och Thorm av Aesir och Morguck Främlingsdråparen tillbes men under andra namn.
Kanske lägga till något om att många präster kallas "benmän", mest för att använda denna term från Svartfolk-modulen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-11 11:44 Addiaska - hör behöver jag hjälp!
Tycker du summerar upp ganska bra så här långt. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-02-11 21:40
gtjorgo skrev: 2022-02-10 10:17 Brikho
Mina kommentarer:
gtjorgo skrev:Invånarantal=35.000(albrekts siffror)
EA böckerna =ingen uppgift


Befolknings%=vättar 51%, övriga svartfolk 40%, människor 8%, övriga 1%

Människorna utgörs till stor del av Brikombarer, ett folk som flyttat ut från Mercana\Catonave för att försörja sig som gruvarbetare. Dessa är numera hårt trängda sedan svarfolken organiserade sig. Det finns även en del dyler i norra Brikho som ivrigt bekämpar svartfolken.

Finns det en poäng att försöka klargöra vad ”övriga svarfolk” är eller är det onödigt?
Övriga svartfolk tycker jag fungerar bra. Vättarna är de "statsbärande" och övriga svartfolk är en salig blanding.

gtjorgo skrev:Religion= .Ett flertal men eventuellt inte särskilt ömsint dyrkan. Raukkchim- den evige vandraren och Baawk - vargguden har viss status medan andra kända gudomar som tillbes av svartfolk som Ylkaur lyser med sin frånvaro. I stället har inspiration tagits från grannarna och Thorm av Aesir och Morguck Främlingsdråparen tillbes men under andra namn.
Kanske lägga till något om att många präster kallas "benmän", mest för att använda denna term från Svartfolk-modulen?
Jag lägger in en passage om Benmännen och låter övriga svartfolk stå kvar:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Anders skrev:
Låter helt OK. Skulle gissa att det finns lite delade intressen här, där Riksrådet vill ha folkstyre, men att handelshusen har det egentliga inflytandet (men inte formell politisk makt). Då har ju EA boxen rätt i att det är en fungerande, om inte formell, oligarki. Att exarken i Arno vill se till att allt går rätt till låter också rimligt. Det finns en bontisâl i Nya Arno eller hur? Troligtvis dennes stressfylld uppgift att leda väktarrådet.
Ja jag tänker vidare att det kanske finns en uppdelning mellan stad och land i NyaArno där vissa kanske vill ha mer av en federation istället för som nu, en enda stor kanton?

Väktarrådet. Möjligtvis presiderat av stadsstatens bontisal, ser till att folkförsamlingen håller sig inom vissa ramar. Inom dessa ramar verkar dock folkförsamlingen i ”demokratisk anda” om än under stark påverkan från de inflytelserika dalkiska handelshusen.
Ungefär så?:)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Bara Sandzas kvar nu Birke för dessa ”korta” genomgångar :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Sammanfattning 2022-02-16 /Admin

Blir en kort summering men jag har nästan en färdig beskrivning av Sanzas. Den kommer bara jag får putsat till detaljerna.


Sanzas

Invånarantal= 53 000 (Albrekts siffror)
EA böckerna (12 000)

Befolknings %= halvlängdsmän 75 %, svartfolk 15 %, dvärgar 4 %, vargmän 4 %, människor 2%, ankor <1%

Halvlängdsmännen räknar sig som jorer och bodde tidigare norr om Melashebergen. Svartfolken lever i bergen och strövande ute på den öde Ishnaslätten. Vargmännen har tillhåll längs Melashebergens nedre sluttningar. Människor, dvärgar och ankor lever i staden Aguzmor i söder och i staden Barbuna i norr.

Huvudstad= Sanzastaden

Statsöverhuvud= Sanzas styrs av Borgmästaren och ett stadsstyre om fem andra medlemmar. Alla dessa väljs av överhuvuden (den Äldste) för halvlingarnas alla storfamiljer eller motsvarande hos de övriga folkslagen. Vargmän och svartfolk undantagna.

Export = Livsmedel i en mängd olika former (spannmål, grönsaker, frukt, ost), sin beryktade tabak, örter & droger, ost från Pinhake klyft en liten specialitet

Import= metaller från huvudsakligen Hamur, hantverk, timmer, är självförsörjande med livsmedel men importerar vissa ”lyxvaror”,

Välstånd= välstående

Arme= Mycket välbetalda och lojala legosoldatskompanier, Dvärgskölden, Sebrinas skyttare och Svarta Legionen de mest beryktade. Dessa stationeras vid gränserna. Närmast sina egna byar sköter halvlingarna försvaret själv. Vid Maure håller den såkallde Flodvakten uppsyn med vad som händer längs floden

Religion= Ingen framträdande utan en generell vördnad gudar och natur (text kommer), LV och diverse gamla joriska gudar bland människorna

Övrig= Sandzas är en av få statsbildningar där halvlängdsmän är självstyrande. I Klomellien hänger detta samman med att de är del av en union som bygger på handel och olika avtal staterna emellan. Sanzas är lite av ett ”smörjmedel” i unionen genom at de är en säker källa till mat och mycket av livets goda. Halvlingarna är även skickliga diplomater och tillsammans med sina lojala legosoldater överlever de i en värld av ”större folk” genom att antingen undvika väpnade konflikter eller att vara mycket kapapla att försvara sig vid anfall. Sanzas utgör inget hot för någon utan är egentligen till fördel för alla. Sanzas kallas ibland för Klomelliens visthus.

EDIT: Lagt till timmer som importvara och info om människorna gudar
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-02-12 08:47 Blir en kort summering men jag har nästan en färdig beskrivning av Sanzas. Den kommer bara jag får putsat till detaljerna.


Sanzas

Invånarantal= 53 000 (Albrekts siffror)
EA böckerna (12 000)

Befolknings %= halvlängdsmän 75 %, svartfolk 15 %, dvärgar 4 %, vargmän 4 %, människor 2%, ankor <1%

Halvlängdsmännen räknar sig som jorer och bodde tidigare norr om Melashebergen. Svartfolken lever i bergen och strövande ute på den öde Ishnaslätten. Vargmännen har tillhåll längs Melashebergens nedre sluttningar. Människor, dvärgar och ankor lever i staden Aguzmor i söder och i staden Barbuna i norr.

Mycket bra. Längre information om folket i Barbuna och Aguzmor bör vi kunna lägga in på andra ställen och inte i denna ”korta” genomgång.

Huvudstad= Sanzastaden

Statsöverhuvud= Sanzas styrs av Borgmästaren och ett stadsstyre om fem andra medlemmar. Alla dessa väljs av överhuvuden (den Äldste) för halvlingarnas alla storfamiljer eller motsvarande hos de övriga folkslagen. Vargmän och svartfolk undantagna.

Visst har vi ett namn på denne Borgmästare eller drömmer jag?


Export = Livsmedel i en mängd olika former (spannmål, grönsaker, frukt, ost), sin beryktade tabak, örter & droger, ost från Pinhake klyft en liten specialitet

Import= metaller från huvudsakligen Hamur, hantverk, är självförsörjande med livsmedel men importerar vissa ”lyxvaror”,

Tyger och ull? Timmer… fast å andra sidan gräver ju halvlängdsmännen sina hålor i marken och kanske inte för så många skepp utöver flodvakten?


Välstånd= välstående

Arme= Mycket välbetalda och lojala legosoldatskompanier, Dvärgskölden, Sebrinas skyttare och Svarta Legionen de mest beryktade. Dessa stationeras vid gränserna. Närmast sina egna byar sköter halvlingarna försvaret själv. Vid Maure håller den såkallde Flodvakten uppsyn med vad som händer längs floden

Mycket bra!

Religion= Ingen framträdande utan en generell vördnad gudar och natur (text kommer)

Dyrkar Bikombarerna samma gudar som i Mercana?
I Aguzmohr kanske man är uppblandade mellan den kejserliga panteonen samt de son omvändes till LV ;aidniska grenen) under St Innenda?


Övrig= Sandzas är en av få statsbildningar där halvlängdsmän är självstyrande. I Klomellien hänger detta samman med att de är del av en union som bygger på handel och olika avtal staterna emellan. Sanzas är lite av ett ”smörjmedel” i unionen genom at de är en säker källa till mat och mycket av livets goda. Halvlingarna är även skickliga diplomater och tillsammans med sina lojala legosoldater överlever de i en värld av ”större folk” genom att antingen undvika väpnade konflikter eller att vara mycket kapapla att försvara sig vid anfall. Sanzas utgör inget hot för någon utan är egentligen till fördel för alla. Sanzas kallas ibland för Klomelliens visthus.


Då var de elva!
Snyggt Birke:) nu kan vi putsa upp och bygga vidare? Kan man rödmarkera för att lägga in i wikin?

(Ändrar färg på kommentarer från rött till grönt för bättre översikt /Admin.)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KLOMELLIENS FJORTON UNDERVERK, DEL 3

Spelknepe: ”Innan vi lägger ner det här projektet helt, eller åtminstone minskar ner antalet underverk till de brukliga sju, kan vi väl räkna efter och se om vi glömt något? Mercanas klomullstaty måste nog tyvärr avföras på grund av den alltför stora... lemmen.”

Cusmar: ”Era pryda mesar!”

Spelknepe: ”Nerxims tempel är för skrämmande, och stängt för populasen. Melashes torn går inte att resa till…”

Långsyn: ”Nåväl, inte klomullstatyn då, men vad sägs om en riktig klomull?”

Spelknepe: ”Vad?”

Långsyn: ”Jag menar, alla gillar ju klomuller, de finns längs hela Maure, men ingenstans utanför Klomellien. Tänk vad lätt det blir att säga: ”Du har redan sett och ridit på det första underverket, vänta tills du får höra talas om de andra sex… eller tretton.” Besökarna skulle gilla det. Mercana säljer för övrigt alldeles för lite klomullmedaljonger.”

Kåpvändare: ”Där kan jag verkligen instämma.”

Godstöt: ”Se den största klomullen. Välj den vackraste klomullen.”

Cusmar: ”Ibland har ni de vackraste ideer, era små sötnosar!”

Spelknepe: ”Klomullen alltså. Men utöver den och Hisskovs arenor är listan tom.

Tarias Fiskadotter (Yolevs ambassadör till Mercana, men inte till Unionen, systerdotter till konungen samt alumnus från Bozsas femte akademi ”Den Grönskande Dungen”):
”Sluta ödmjuka dig. Bozsa innehåller mer underverk än du kan skriva ner. Ta bara ringmuren med sina sjöormar och undiner.”

Spelknepe: ”Tja, när du säger det…”

Tarias: (sträcker sig efter sin femte bägare vin) ”Sedan har vi det underbara undinbadet, det gillar till och med ni triskier.”

Vildbete (flinande): ”Bara om din lillasyster gör mig sällskap, din torra gamla hagga!

Tarias: ”Observatoriet är överlägset den där konstruktionen i Tricilve. Vi har Tecknens Torn och Huvudbiblioteket.”

Spelknepe: ”Tack, men det där sista skulle nog inte intressera särskilt många utomstående…” (Spelknepe, sannolikt torr i halsen, börjar hosta häftigt och sträcker sig efter en bägare vatten)

Tarias: ”Bozsa har minst ett dussin underverk. Där finns De Tysta Väktarna som inte syns utifrån. Vi har Akmodeus oheliga skalle, Stormarnas Sal, Viskningarnas Hall där de döda talar och Dårarnas Träningshall för den som vill ha sig ett gott skratt på neofyternas bekostnad. I söder ligger den illusoriska kopian av palatset i Krilloan, strax bredvid ligger Himlatrappan, och för den som vill åt andra hållet har vi Den Tomma Salen och Vägen Ut.
Fast för Zemnus skull borde den kanske inte visas upp. Mer centralt har vi Tornet av Mörker och Ljus, som utbölingar aldrig får se, och Sylfhålet som tar oss dit vi vill, för att inte tala om Tarn av Evs många beskyddande armar… Till och med blomsterrabatterna är…”

Spelknepe: ”MEN HÅLL KÄFTEN DIN IDIOT!”

Cusmar: ”VAD I INFERNO HÅLLER NI PÅ MED DÄR BORTA TROLLIS!!”

Godstöt: ”Tyst! Skrik inte! Ni väcker Gronk!”

Gronk (Brikhos ambassadör till Mercana, men inte till Unionen, med förordnande på ett år):
”Är det matdags?”

Godstöt: ”Inte än. Sov på du, Gronk.”

Gronk: ”Sgrnf”

Spelknepe: ”Jag tycker att vi nominerar Bozsas murar och ajournerar mötet, eller vad säger ni?” (samlar hastigt ihop sina papper)

Vildbete: ”HEJ GRONK! RIDDAREN DÄR SADE JUST ATT DINA ÖRON ÄR SPETSIGA SOM EN ALVS!”

Gronk: ”GRAAAH!”

Järnhjärta (drar sitt svärd): ”Du gjorde mig just en tjänst, triskiska svin!”

Spelknepe: ”Vakter! Eller varför bryr jag mig…”
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Och jag som trodde Vildbete skulle få hetsporren efter sig.
Men Brikho kan man alltid lita på:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Från Språktråden:
gtjorgo skrev: 2022-02-14 07:55
birkebeineren skrev: 2022-02-13 22:24
gtjorgo skrev: 2022-02-13 10:22Jag kan tänka mig att sydnargurerna i klomellien (som ofta är analfabeter) främst använder sig av joriska runraden (skriven på klomelliska) vid kontrakt med andra stadsstater. Kanske ristas dock de narguriska runorna av Yagor och andra som åkallar besvärjelser? Eller när mästersmederna i Hamur namnger sina verk?
Att sydnargurierna i Klomellien använder den joriska runraden känns rätt. En relevant fråga är då om hamurer och trisker (med diverse undergrupperingar) är tvåspråkiga? Talar de både sitt sydnarguriska språk och det huvudsakligen joriiska språket klomelliska (som är påverkat av sydnarguri)? Och om de är tvåspråkiga skriver de då på båda språken eller på bara det ena?

Yagorna och eventuella runkunniga i Hamur skulle även kunna använda de "arkana runorna" som "de rakade" i Jorduashur använder men då för magi och inte vanlig skrift. Om de använder skrift kan det antingen vara de narguriska runorna (som då har kommit med jorderna tillsammans med Æsìrtron) eller det kan vara den joriska runraden.
Min åsikt är att trisker och hamurer oftast är enspråkiga men att en ganska stor minoritet talar klomelliska (som ju har en del sydnarguriska låneord i sig). Många huskarlar och kanske det flesta hamurer i Hamurstad har ofta goda kunskaper i klomelliska (och några hamurer lite dalkiska?)
Generellt är de dock sällan skrivkunniga. Fler kan läsa än skriva och detta gäller både Hamuriska\Triskiska som Klomelliska. Klomelliska är nog vanligare i affärssammanhang vilket gjort att det är språket kontrakt och dylikt tecknas på. De narguriska språken i skrift har mer givits en innebörd som ger tradition och kontakt med det förflutna.. samt magi. De har nästan aldrig använts i juridiska eller affärsmässiga sammanhang, nargurerna hade nog inte det behovet för mötet med jorerna.
De som använder de nargurisks runorna nu i klomellien är främst de som åkallar äldre auktoritet och traditionell makt. Alltså kungen av Hamur(dvs hans kansli.. kungen kan nog inte alltid läsa över huvud taget), smidesmästare, Hamuriska skalder, yagorna i triska samt ibland en skrivare hos triskernas oligarker(dessa ofta joriska slavar, skriver dock mest på klomelliska av förklarliga skäl.

Så ungefär tänker jag…:)

De kan absolut ha kommit med Jorderna :) har lite dålig koll på om man under tredje vandringen hade ett skriftsystem?
birkebeineren skrev: 2022-02-14 22:11 För att då summera:

Trisker och hamurer talar sina respektive sydnarguriska språk, men många talar även det joriska språket klomelliska.
Några hamurer har även viss kunskap i dalkiska.

Ett fåtal av de tvåspråkiga triskerna och hamurerna är läskunniga, några även skrivkunniga. Detta gäller klomelliska skriven med den joriska runraden.

Hamuriska skalder, triskiska yagor och ett fåtal lärde jorer kan även läsa och skriva triskiska och/eller hamuriska. Dessa skrivs med de narguriska tecknen.

Och som ett sista förslagstillägg... de narguriska tecknen kom till Klomellien med jorderna och Æsìrtron. (Eftersom dessa först utvecklades av västnargurierna efter den fjärde narguriska vandringen 900 fO, altså senare än sydnarguriernas uppkomst efter den tredje narguriska vandringen 1050 fO)
Bara så det finns i den här tråden också.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-02-15 10:53 KLOMELLIENS FJORTON UNDERVERK, DEL 3
...
Om du inte har några invändingar så skapar jag den där wikiartikeln "Klomelliska dialoger"? Det finns ju många inlägg bakåt i tråden här som kan passa i den.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-12 23:18 Mycket bra. Längre information om folket i Barbuna och Aguzmor bör vi kunna lägga in på andra ställen och inte i denna ”korta” genomgång.
Precis, mer information kan koppa på annan plats.
gtjorgo skrev:Visst har vi ett namn på denne Borgmästare eller drömmer jag?
Borgmästaren är tänkt vara Boltrinn Kinderhål, femtioåtta år gammal fyrbarnsmor som i ungdomen gjorde sin strapats i Staden O. Mycket kompetent kvinna.
gtjorgo skrev:Tyger och ull? Timmer… fast å andra sidan gräver ju halvlängdsmännen sina hålor i marken och kanske inte för så många skepp utöver flodvakten?
Ull tänker jag halvlingarna får från egna får, och de väver själva. Visst timmer kan nog behövas i städerna så jag läger till det.

gtjorgo skrev:Dyrkar Bikombarerna samma gudar som i Mercana?
I Aguzmohr kanske man är uppblandade mellan den kejserliga panteonen samt de son omvändes till LV ;aidniska grenen) under St Innenda?
Hmm... Kanske inte brikombarerna gillar Olem den late? Tror de istället har blivit följare av Lysande Vägen. Både LV och Kejsarpanteonen finns i Aguzmor.
gtjorgo skrev:Då var de elva!
Snyggt Birke:) nu kan vi putsa upp och bygga vidare? Kan man rödmarkera för att lägga in i wikin?
Jag kan rödmarkera bakåt i tråden och göra länkar från wikin för varje stadsstat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Nu finns en rödmarkering i varje uppdaterade sammanfattning av stadsstaterna. En länk till denna finns i varje stadsstats Landsfakta.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Strålande jobb birke!
Jag ska gå igen och se ifall jag hittar något att kommentera! Snyggt jobbat!:-)
Hmm... Kanske inte brikombarerna gillar Olem den late? Tror de istället har blivit följare av Lysande Vägen. Både LV och Kejsarpanteonen finns i Aguzmor.
Nej Olem känns inte helt kompatibel med dessa sturska sällar. :) men i Mercana förekommer väl andra samfund än Olem? Har den kejserliga panteonen någon gud kopplad till bergen eller malmbrytning?
Brikombarerna kommer ju ursprungligen från Mercana eller området däromkring från början. Om de nu tillhör LVs kult måste de sannolikt ha nåtts av missionärer vid ett senare tillfälle.
Varifrån kom då dessa? Addiaska hade nog inte grundats och LV har i Mercana ganska svag ställning. I norra delarna av Poane lös LV i stort med sin frånvaro före ockupationen. Kvar blir då Sandzas samt eventuellt Magillre? Tänker jag fel?
Skriv svar