Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-08 13:30
Detta tycker jag fantastiskt spännande. Är det Brikombarer som utgör den spillra människor som ännu finns i Brikho? Försöker göra en sammanfattning av den stadsstaten nu.. svår pga informationsbrist:)
Precis, tänkte så. Brikombarerna var tidigare underlydande Mercana, eller egentligen utflyttare därifrån som valt att livnära sig som gruvarbetare. Möjligtvis med dylsk blod i ådrorna (och även lite svartfolkskt). Tänkte kanske inte att brikombarerna hade en egen stat även om detta också är en möjlighet. Ser mere före mig att hela nordöstra Klomellien var ett laglöst land innan stadsstaten Brikho med svartfolk som ledare uppstod 564 eO. Brikombarer lever nu lite varstans i norra Klomellien, många i Barbuna, en del i Brikho (svårt trängda) och några i Mercana samt nere i södra Klomelliens stadsstater eller som legosoldater runt om i Klomellien och som GÄRNA bekämpar svartfolk.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-02-08 11:11
Måtte Dunderugglan skydda oss! :shock:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vad gäller Addiaska så ser jag gärna att landet är ganska bördigt, annars har de ingen bas för sin feodalism, ej heller kan de bli starka nog att utmana Mercana med bara salt, pärlor och importerade riddare. De måste regelbundet tampas med Brikho och Triska, medan Mercana måste hålla stånd mot Magilre och försöka hävda sin överhöghet över Maure.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KLOMELLIENS FJORTON UNDERVERK

Handelsmästare Otte Cusmar (Mercanas tillförordnade ambassadör till sin egen stad): ”Jo, Jorpagna hade ju sina sju underverk, som alla som läst sina klassiker känner till. Men det var länge sedan, och knappt något finns kvar att se. Borde inte vi, som har nått så mycket längre än de där gamla stötarna, utropa hela fjorton underverk, som omvärden kan se och beundra och betala inträde till?”

Mäster Spelknepe (Bozsas ambassadör till Mercana och Unionen): ”Utan tvekan har du redan något lysande ”underverk” i åtanke, som tydligt visar vår ”överlägsenhet” över Jorpagna? Vad anser vår värderade värd är det vackraste verket i Klomellien?”

Cusmar: ”Jag tycker inte om ditt tonfall, trollis! Mercana är ju störst och vackrast i Klomellien (spridda fnysningar) och störst och vackrast i Mercana är, enligt min blygsamma (skratt från Sanzas ambassadör) mening min egen herrgård, nej, mitt eget palats. De täckta blomstergångarna, raderna av förgyllda statyer föreställande mina förfäder, fresken som prisar den kvinnliga skönheten…”

Belj Långsyn (Hisskovs ambassadör till Mercana och Unionen): ”Så vi ska betala inträde för att traska runt och beundra dina, öh, väl tilltagna förfäder?”

Cusmar: ”Vad? Aldrig på tal! Ni kan glömma att jag släpper kreti och pleti över min tröskel! Enkelt folk kan få beundra mig på avstånd. Långt avstånd! Får jag föreslå taken på tavernorna runt Unionstorget?”

Långsyn: ”Skämt åsido, iden är inte så dum, hur du nu kom på den. Men tillgänglighet är nog av nöden om någon ska bli intresserad. Bozsas ambassad är ju den mest fängslande byggnaden här, men då allt utom bottenplanet är stängt för allmänheten borde du kanske nominera Olems tempel istället?”

Riddar Erkil Järnhjärta (Addiaskas ambassadör till Mercana och Unionen): ”Det avgudatemplet är en lätt maskerad bordell! Varenda utlänning som kommer hit kommer att tro att hela landet är lika depraverat som ni mercanier!”

Cusmar: ”Fortfarande en halv gång så hög som er lilla katedral, din gödselmockare.”

Spelknepe: ”Belj, du är tydligen alltför blygsam för att tala i egen sak. Om det är någonting som utlänningar faktiskt kommer hit för att se så är det Hisskovs arenor. Särskilt vid tiden för Spelen, förstås, men även vanliga somrar.”

Allmänt mummel: ”Instämmer” ”Absolut” ”Det enda som är värt teleporteringskostnaden” ”Nästa år blir det vi som tar hem Envig” ”Hur blir det med fribiljetterna förresten, Långsyn, din gamle skojare?”

Cusmar: ”Inga protester från min sida. Arenorna alltså.”

Herr Vildbete (Triskas högst tillfälligt tillförordnade ambassadör till Mercana): ”Tyst med er, era ynkedomar! Triska nominerar inte mindre än TRE underverk! Den mäktiga Himlapelaren och Livets Tvillingkällor! Deras make har aldrig skådats i Klomellien eller någon annanstans på Altor!”

Herr Pirrin Godstöt (Sanzas ambassadör till Mercana och Unionen): ”Aldrig hört talas om.”

Spelknepe: ”Är det ert namn på Rödetornen? För om så är fallet…”

Vildbete: ”Aldrig sett dem, vad? Nå, här ska ni få en gratistitt!”

(Herr Vildbete greppar sitt skrev och snör upp sina byxor)

Cusmar: ”Haa! Den var ju mindre än min nyfödda brorsons!”

Godstöt: ”Verkligen, Vildbete? Nu igen?”

Järnhjärta (drar sitt svärd): ”Den fula utväxten ska snart ha besprutat sin sista mö!”

Spelknepe: ”Vakter!”

fortsättning följer…
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-02-09 01:37 Vad gäller Addiaska så ser jag gärna att landet är ganska bördigt, annars har de ingen bas för sin feodalism, ej heller kan de bli starka nog att utmana Mercana med bara salt, pärlor och importerade riddare. De måste regelbundet tampas med Brikho och Triska, medan Mercana måste hålla stånd mot Magilre och försöka hävda sin överhöghet över Maure.
Delar av Addiaskas territorium är bördigt men mycket är svårodlad saltslätt. Detta är ett problem för de med ett kardisk tankesätt som eftersträvar ett feodalt samhällssystem. Många av de echtiska ädlingar som sökt sig till Klomellien hittar inte en bördig slätt likt det bördiga Divra nere i södra Kardien utan det är det ofruktbara Ishna som den lilla förläning de tilldelats av Addiaskas kung består av. Handel är troligen lösningen i Addiaska men det har inte alla insett och dessutom gör Mercana allt för att hindra en sådan utveckling.

Två saker som ändå ger Addiaska en viss bördighet diskuterades fram nyligen, dels att låta halvlingar med särskil gröna händer att odla upp mark (en lösning med begränsad användingsområde då det inte finns så många villiga halvlingar) och dels de nyerövrade områdena i sydöst som tidigare tillhört stadsstaten Poane (inte bara odlingsbar mark gjordes då tillgänglig utan en bättre tillgång till över Maure och flodhandel med södra klomellien).

Vet inte om du sett det men mycket av detta diskuterades här: viewtopic.php?p=44969#p44969
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-02-09 01:39 KLOMELLIENS FJORTON UNDERVERK

Handelsmästare Otte Cusmar (Mercanas tillförordnade ambassadör till sin egen stad): ”Jo, Jorpagna hade ju sina sju underverk, som alla som läst sina klassiker känner till. Men det var länge sedan, och knappt något finns kvar att se. Borde inte vi, som har nått så mycket längre än de där gamla stötarna, utropa hela fjorton underverk, som omvärden kan se och beundra och betala inträde till?”

Mäster Spelknepe (Bozsas ambassadör till Mercana och Unionen): ”Utan tvekan har du redan något lysande ”underverk” i åtanke, som tydligt visar vår ”överlägsenhet” över Jorpagna? Vad anser vår värderade värd är det vackraste verket i Klomellien?”

Cusmar: ”Jag tycker inte om ditt tonfall, trollis! Mercana är ju störst och vackrast i Klomellien (spridda fnysningar) och störst och vackrast i Mercana är, enligt min blygsamma (skratt från Sanzas ambassadör) mening min egen herrgård, nej, mitt eget palats. De täckta blomstergångarna, raderna av förgyllda statyer föreställande mina förfäder, fresken som prisar den kvinnliga skönheten…”

...
Brukar tänka på Terry Pratchett när jag läser dina texter. :D

Funderar på att samla en del av dessa under överskriften "Klomelliska dialoger" och låta det vara ett ingame-bokverk på samma vis som Vidina Ingaldirons klomelliska krönika och Melorghs Makter.
Finns säkert möjlighet att trycka upp den i Krilloan på västra Altors nyuppfunna boktryckarpress i dvärgen Guazzo Arathaso verkstad.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Addiaska får gärna ha varierad bördighet, men något sorts skäl måste till för att de skall bli näst mäktigast i Unionen - och inte kan det vara handel, där är de underlägsna Mercana. Addiaska handlar bara med vad de själva producerar, inte andras varor. Kardien gynnar dem, men Kardien har egna problem och kan inte bära hela bördan.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-02-09 09:57 Addiaska får gärna ha varierad bördighet, men något sorts skäl måste till för att de skall bli näst mäktigast i Unionen - och inte kan det vara handel, där är de underlägsna Mercana. Addiaska handlar bara med vad de själva producerar, inte andras varor. Kardien gynnar dem, men Kardien har egna problem och kan inte bära hela bördan.
Jag tänker att det finns ett par anledningar till varför Addiaska nu senaste decennierna har lyckats skapa sig en position i toppskiktet i Klomellien. Den första anledning är dessvärre att vara näst mäktigast i Klomellien är mindre avancerat än det först låter.
Triska är större och har mer folk och mer månghövdad här..men det är på pappret. Triska är ett Klomellien i sig. Splittrat mellan oligarker som har skiftande intressen. Kriget mot militärt starka Hamur beskrivs av Vidinia som anledningen till varför man inte dominerar södra delen av landet, men det är en sanning med modifikation. Det är endast två av triskeroligarkerna som gått med i kriget medan den tredje alltjämt handlar ivrigt med Hamurs allierade Mercana.( Triskas femte starkaste ätt Gisslare har tillochmed gått i Mercanas sold och skyddar malmtransporterna från Cudda och Vildbetes styrkor.)
Triska är inte enat.
Sandzas, Brikho och de övriga är i kategorin under och kan inte hävda titeln som näst starkast.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

En hel del av makten som finns i Addiaska kan också sägas vara religiös sådan. Lysande Vägens överhuvud i Klomellien har sitt huvudsäte i Addiaska och detta betyder inflytande i andra stadsstater som Hisskov, Yolev och bland eventuella etinstrogna garriker i Triska. Sen finns det även politisk makt nu när den mäktiga Greverydska orden engagerad sig i klomellisk politik: viewtopic.php?p=44326#p44326
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Addiaska är ju även en stadsstat med mycket potential. Man har en förhållandevis stabil struktur. Dvs staten och den styrande har samma vilja och riktning. I republikerna måste de styrande nå koncensus och olika intressen vägas för att inte tappa majoriteten i lagförsamlingen. Sådana krombukter slipper de styrande i addiaska. (Och då har vi inte nämnt Brikho och Hamurs konungaval eller Triskernas opportunistiska varianter) Ännu är dessutom huvudparten av adeln under kungen i addiaska, hyfsat nära knutna konungamakten. Man har alltså kanske inte hunnit bli mer lojal mot den lokala potentaten som ju annars är en risk i feodala samhällen? Att sedan kungafamiljen är som den är kan ju vara en annan fråga. ;)
Vidare sitter addiaska på pärlorna, en vara man själv kan föra ut ur landet utan att behöva passera Mercanas tullare. Man rår över sina handelsvaror på ett annat sätt än vad stadsstaterna vid Jaggarack bara kan drömma om.
Addiaska har även naturliga allierade utanför Klomelliens gränser. Det är något få andra stadsstater har, kan bara tänka på Mercana (trakorien) och Nya Arno (Caddo). Den senare är alldeles för ringa i övriga kategorier för att konkurrera med Addiaska.
Sedan som en följd av närheten till Kardien har man som birke nämner en position som Den aidniska grenen av Den ljusa vägens främsta representant. Yolev är både för litet och för distanserat (självvald isolering) för att vara denna ledare och Hisskov kanske för pluralistiskt? Garrika är under ockupationen av ätten Cudda. Addiaska blir dit man vänder sig.
En sista sak att lägga till är att addiaska i kriget mot Mercana kan fokusera på fronten till havs och norrut. Man är inte beroende av flodtrafiken på Maure och ryggen är nästan fri mot Hisskov och Yolev. Mercana däremot vaktar gränsen mot Magilre, säkrar trafiken på Maure, beskyddar malmtransporter på Wemer OCH bekämpar Addiaska och Kardiska stödtrupper.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Mot att Addiaska lyckas behålla positionen är att man har en kort historia, att man är i sån beroendeställning till Kardierna och att man ännu inte, trots erövringen av Poane, och flertalet försök att befästa och beskatta Maure ,gjort ett stort avtryck längs den livsnerv som Maure utgör för Klomellien.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker att Addiaska är tillräckligt bördigt för att jordägarna (adeln/riddarna) kan sälja sitt överskott till borgarna men inte räcker till att exportera det ut ur stadsstaten. Kan även tänka mig att importtullarna är så höga att städerna och köpingarna i addiaska måste gå till de inhemska jordägarna för att handla. Ingen fri marknad i addiaska alltså.
Borgarna sitter i klorna på adeln och så länge adeln och kungen är överens så är det de enda intressena som behöver tillvaratas.
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-02-16 23:16, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Addiaska har en stor styrka jämfört med andra feodalstater: de har ingen adel (det fastslogs redan i Altorboxen).
Riddarskapet är inte per automatik ärftligt, och det bästa en riddare kan hoppas på är att bli fogde för en stor förläning.
Det betyder att väldigt mycket skatter går direkt till kronan.
Vidare är borgerskapet litet och nästan rättslöst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Se där:)

Då är riddarskapet inte bara allierade med kronan utan direkt beroende av kungamakten.

Man ligger alltså närmare vad vi idag skulle kalla en militärdiktatur än en stadsbildning där adelsaristokratin delar bördan av att regera?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Det stämmer. Jag har aldrig läst på ordentligt om kungafamiljens medlemmar, men de är väldigt mäktiga på sitt eget territorium. Så länge de inte beter sig som kompletta idioter sitter de säkrare än alla andra styresmän i Klomellien, Yolev undantagna.

De enda som kan mäta sig med kungahuset i fråga om makt är kyrkan och riddarordnarna - och riddarordnarna tävlar om att vara nyttigast och mest lojala.

Kyrkan stöttar Addiaska, men de drar gränsen vid att slakta nykonvertiter i grannstäderna. Alla är inte helt övertygade om att det bästa sättet att sprida läran är att göra Addiaska till överherrar i Klomellien - och det beror inte på att de är särskilt blödiga.
Skriv svar