Albrekt skrev: ↑2021-09-29 05:21
Jag gick igenom Klomellien tråden för att kolla att det fanns konsensus om det Torquemada sagt om Addiaskas externa relationer (och gjorde en del små ändringar enligt det som sagts). Som jag förstår det så har Addiaska relativt nyligen expanderat sitt territorium fram till Maurefloden och etablerat gräns där mot Sanzas. Det är gränsens rörlighet och icke-permanenta karaktär som gör Sanzas oroliga och Addiaskas brist i respekt för Sanzas' ledare gör att Sanzas antagligen gör rätt i att vara försiktiga.
Innan Addiaska uppstod kan det tänkas att territoriet var relativt öde och heller inte hade några exakta gränser. Sanzas hade utposter nära Maurefloden men de flesta bosättningar låg, och ligger, längre innåt land bättre skyddad från flodpirater. Dessutom utgörs stora delar av dagens Addiaska av Ishnaslätten som enligt källorna inte lämpar sig åt jordbruk. När Addiaska bosattes på slutet av 400-talet eO och upptogs som stadsstat 513 eO kan detta snabbt ha att ändrats. Gränsen drogs helt fram till Maure och endast tack vare diplomati, samarbete med Mercana och mycket välbetalade legosoldater kunde sanzaborna hindra addiaskerna att lägga sina pärlsmyckade vantar och riddarhandskar på ännu mer mark. Fortfarande kan den exakta gränsen mellan Sanzas och Addiaska vara något som inte fastställts juridisk men på ett ungefär följer den i praktiken fortsatt Maure.
Albrekt skrev:Jag tror att det finns ganska detaljerat material om syskonens osämja i Ahnions gamla historiediskussioner (eller är det mina som baserades på Ahnions?), men jag har en känsla av att deras relation är beskriven som aningen för krigisk. Den kanske måste lugnas ner en smula för att inte skapa totalt kaos. Huvudsaken är ju egentligen att skapa två fraktioner som en duktig SL kan använda som grund till ett äventyr eller två i en Klomellien- eller Addiaska-baserad Kampanj.
Vi kan kanske försöka beskriva konflikten som mindre krigersk men med potential för att bli det? Just av den anledning att det kan skapa grund för en äventyrskampanj.
Albrekt skrev:Håller helt med. Det skulle vara deras östra territorium som möjligen kan vara bättre för jordbruk. Men där är det kanske för sankt (ett typiskt Klomellien förhållande), vilket skulle betyda att endast vattenvete växer bra. I så fall är det bara den gamla befolkningen i området som vet hur man handskas med sånt. Nyinflyttade echtiska fogdar eller bönder kan försöka dika ut åkermark, något som jag tycker i så fall borde misslyckas.
Enligt källorna är kusten mer fruktbar men Ishnaslätten inte. Att det i öster är kan odlas vattenvete låter bra, men att det är svårt och inte direkt ger grundlag för någon livsmedelsexport kan tänkas. Sen är en av mina gamla idéer att addiaskerna använder livegna halvlängdsmän till att odla upp små oaser eller hagar på det ofruktbara Ishna. Halvlingar är som känt(!) mycket skickliga på att få saker att växa och det har de lyckats med här. Att för en addisk riddarfogde ha en familj eller två bestående av halvlingar är mycket eftertraktad. Det ger utomordentliga goda måltider på det egna bordet och även ett begränsat men eftertraktat tillskott till hushållningskassan när överskottet kan säljas till grannriddaren som inte har några halvländska livegna. Halvlingarna har kommit med riddare från Kardien och är ofta inte medvetna om det mycket friare livet på andra sidan Maure i Sanzas.
Albrekt skrev:Det har diskuterats förut. Jag tror någon sade att det är informationen i källorna som påstår att hela Klomelliens kust är fantastisk för havssaltsutvinning ("allt man behöver är en tunna"). Vi kanske borde kolla vad det egentligen säger...
Det har diskuterats flera gånger men vad vi kom fram till är inte helt tydligt... I EASL s. 73 står det om att "alla" kan utvinna lite salt om det behövs. Det står dock inte varifrån saltet kommer vad jag kan hitta. I forumstrådarna har jag hittat ett tidigt förslag från Ahnion att det handlar om bergssalt:
Ahnìon skrev: ↑2008-01-14 08:22
Jag tror jag har en lösning på salt-problemet.
Saltet finns under Ishna-slätten!
Ishna är ju ett dött, uttorkat slättområde. En gång var det kustlandskap och den mycket höga salthalten i marken gör slätten hjärtskärande vacker men fullständigt obrukbar. Däremot är det ett perfekt ställe att bryta salt - och det ligger bra till för att Mercana och Melorgh (som utan saltproduktionen inte har något alls att leva av förutom jordbruk.) Här slavar egendomslösa och trälar - människor, dvärgar, halvlängdsmän och svartfolk sida vid sida, för att förse Mercanas hungriga hamnar med det oersättliga saltet.
Se:
Bonneville Salt Flats på Wikipedia för underbar inspirationsbild.
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 363#p13363
Detta kombinerar saltet med Ishnas ofruktbarhet och det tycker jag passar utmärkt. Sen ville Torquemada gärna lägga till lite havssalt längs kusten och det kan ju få komplettera havssaltet i någon grad. Tänker mig vidare att även Mercana, Melorgh och Brikho utvinner bergssalt. Salt från Sanzas finns också men här ägnar sig halvlingarna heller åt jordbruk vilket de enligt ovanstående idé lyckas med på till synes mycket ofruktbar mark. Och borta vid Abzurals kullar är inte marken salthaltig längre, en ytterligare anledning till att halvlingarna stort sett bor långt från Maure .
Albrekt skrev:Detta håller jag med om. Maurefloden är nyckeln till ett enat Klomellien. Det är ett viktigt koncept att Klomellien är näst intill ofarbart och Maure den enda fungerande transportleden. Floden är det enda dessa elva underliga stater har gemensamt. Och detta är anledningen till Mercanas storhet - man kontrollerar mynningen och all handel går därför genom Mercana. Det är därför Addiaskas expansion fram till floden är viktig och anledningen till att Addiaska nu hävdar rätt att reglera trafik på floden, men motsätts starkt av alla andra statsstater på just den punkten. Utan fri rörlighet och handel längs Maure slutar Klomellien fungera i sin nuvarande tappning. Att Mercanas hamn är den enda med möjlighet för större havsgående skepp att lasta av är en ny idé tror jag, men en mycket bra idé som hjälper förklara hur Mercana fortfarande står emot Addiaskas aggressiva politik och varför det fortfarande vore ovist att sätta pengar på en ändring av Klomelliens politiska och ekonomiska status quo. Till och med legosoldater och riddare måste anlända till Addiaska i små lättare båtar, eller ta sig till Mercana med mössa i hand, och där deklarera för och förklara sin last innan de kan ta sig till Addiaska!
Precis. Fri handel längs Maure är en grundförutsättning för konflikten.
Angående hamnarna kan det ju tänkas att stora skepp använder andra hamnar än Mercanas också men att det medför svårigheter som ovan nämnda. Och om vi vill fokusera på det som står står i EASL s. 69 att hamnarna är
inskeppningportar för råvaror kan det tänkas att skeppen ankar upp ute till havs och råvarorna som sen skall användas av hantverkare fraktas in till städena med mindre båtar. Maure och Mercana bör dock vara den huvudsakliga handelsvägen om Klomellien skall hänga ihop.
Albrekt skrev:Detta är en punkt som också måste tas i akt när det gäller Nya Arno och Yolev. Hur fungerar deras hamnar? Hotar deras handel Mercanas monopol på något sätt? Om inte, varför finns de kvar där de ligger? Men kanske vi borde koncentrera oss på Addiaska först...
Yolev är en stor fiskehamn och detta betyder kanske mest små fiskebåtar som kan gå över sandbankar, musselstråk och tånghärvor? Nya Arno är utrustade med avancerad navigatinsutrustning, skickliga lotsar och en önskan om att ligga väl skyddad för pirater ock eventuelle fiender i havgående skepp? Melorgh...flyger in med zepelonder och dunderugglor?