Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Re: Dvärgar

Inlägg av anders »

Vi har sagt att särskilt norddvärgarna är väldigt vidskepliga av sig. Vad är några exempel på sådan dvärgisk skrock?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Om det första mynt man får på det nya året är ett kopparmynt så blir det ett fattigt år. Ett silvermynt ett vanligt år och ett guldmynt ett rikt år!
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Följande text av Peter om dvärgriket Kûldkres i södra Kardbergen kan kanske ge lite inspiration:
Religion
”Kthuur vilar i djupet. Hans tusen armar greppar om bergens rötter och skakar jorden i vredesmod. Den som gräver för djupt och för djärvt drar på sig hans vrede, och begravs i rasmassorna. Känner du en skiftning i marken, ett luftdrag som vänder eller en svag doft av svavel i luften, då är det Kthuur som vrider sig i sin vakande slummer. Tusen drakar och vidunder är hans barn och han gömmer sig djupt i Karkôrs sköte, som en röta i själva marken. Hans tvilling Zaar är den hårda stormvinden som dundrar mot bergväggen. Tillsammans för de krig mot Karkor och de goda gudarna och vill välta bergen och omdana skapelsen med sitt raseri.”
Kûldkres är nu en hemsökt plats. Under sin blomstringstid dyrkade handelsriket stolta dvärgagudar, men nu verkar deras plats tagits av det förgångnas spöken, udda sekter och grymma gudar som Kthuur, jordristningarnas tusenarmade herre, och bergsvindsguden Zaar. Varje fallen ätt, varje begånget brott och varje glömt öde tycks dessutom ha lämnat en hemsökelse i gruvorna, vilsna spöken och knappt hörbara viskningar och rop kommer snabbt till den som ensam beger sig genom rikets tomma gångar.
Nordadvärgarna särskilt känsliga för skakningar, vinddrag och konstiga ljud? Om de befinner sig inomhus eller i underjorden vill säga. Då måste all handling stoppas tills en bön betts till Kârkor (och det gäller ALLA i sällskapet!!! :evil: ).

Och om ett eko som slår tillbaka inte låter minst tre gånger gäller det att snabbt byta färdriktning ute på vandring. Annars kan det gå riktigt illa...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Om ett nytt arbetsslag ska börja ett pass i en gruva och det flyger ut fladdermöss eller andra djur så betyder detta otur.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

• Man ska aldrig röra en annan dvärgs skägg utan tillåtelse. Det är en mycket intim gest.
  • Man ska aldrig lägga sin yxa på marken, det betyder otur. Den ska alltid hängas, eller åtminstone läggas på ett bord.
  • En dvärg är aldrig barfota, utom möjligtvis då han sover. Fötterna ska skyddas, då de är ens koppling till berget och den fasta marken. Att naket blotta fötterna är inte bara osedligt, utan en skymf mot Kârkor - som en gång gav skodon till dvärgahövdingen Hvetgar.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Vad säger vi om dvärgiska namn? Hur är de strukturerade?

Förnamn Efternamn: Devornu Järnhamre
Förnamn Efternamn Ätt: Devornu Järnhamre, Hegfurs son

Jag antar att dvärganamn också väljer Gryndur-runornas struktur med dess konsonanter och vokaler?
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Inlägg av skaraborgarn »

Borin Pratekvarn är namnet på en dvärg som arbetar på ambassaden i Berendien. Tillnamnet eller vad det nu ska kallas är kanske inte helt ovanligt bland dvärgar?
birkebeineren
Admin

anders skrev: 2022-02-01 01:37
  • Man ska aldrig röra en annan dvärgs skägg utan tillåtelse. Det är en mycket intim gest.
  • Man ska aldrig lägga sin yxa på marken, det betyder otur. Den ska alltid hängas, eller åtminstone läggas på ett bord.
  • En dvärg är aldrig barfota, utom möjligtvis då han sover. Fötterna ska skyddas, då de är ens koppling till berget och den fasta marken. Att naket blotta fötterna är inte bara osedligt, utan en skymf mot Kârkor - som en gång gav skodon till dvärgahövdingen Hvetgar.
Låter bra.

Hur kan vi bäst använda detta? Fläta in det i wikitexten som beskriver kulturella särdrag hos nordadvärgarna eller lägga upp det lite mer teknisk som ett SL-Hjälpmedel?
birkebeineren
Admin

anders skrev: 2022-02-02 00:08 Vad säger vi om dvärgiska namn? Hur är de strukturerade?

Förnamn Efternamn: Devornu Järnhamre
Förnamn Efternamn Ätt: Devornu Järnhamre, Hegfurs son

Jag antar att dvärganamn också väljer Gryndur-runornas struktur med dess konsonanter och vokaler?
Låter bra.

Finns en wikiartikel med namn från källorna här: Dvärgiska namn
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev: 2022-02-02 22:32Finns en wikiartikel med namn från källorna här: Dvärgiska namn
Jag skulle nog säga att namnen på dvärgarna i Krilloan är Gizurdvärgar - eftersom deras namn är så annorlunda. Några av de andra namnen är nog "jorifierade" för att låta bättre och vara uttalningsbara för människor. Jag ska gå igenom den listan och se hur det skulle se ut på Gryndur.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

• Aktondiso Khuzlakh (Krilloan)
• Arranar (Siratsias vita formelbok) - R-r-n-r (aRânar)
• Basad (Torshem) - b-š-d (bašâd)
• Bydlo (Svavelvinter) - b-d-l (bydlo)
• Dirdam (Enhörningshornet) - d-R-d-m (dîRdam)
• Diurn (Enhörningshornet) - d-r-n (diûrn)
• Druvall (Svavelvinter) - d-R-b-l (dRûbal)
• Dvorin (Enhörningshornet) - d-b-r-n (dbôrin)
• Ebul (Svavelvinter) - b-l (ebûl)
• Gervar Rytare (Djupets fasor) - g-R-b-r (gêRbar)
• Gidmir Hållfaste (Helvetesfortet) - g-d-m-r (gîdmir)
• Gizin (EA-boxen) - g-z-n (gîzin)
• Gramti (Svavelvinter) - g-R-m-t (gRamti)
• Guazzo Arathaso (Krilloan)
• Gwellmyn (Svavelvinter) - g-l-m-n (guelmyn)
• Husin (Torshem) - ħ-s-n (ħûsin)
• Kurin Skarpegg (Djupets fasor) - k-r-n (kûrin)
• Lihand Mjödvitne (Kandra) - l-n-d-r (lîndur)
• Mogyn (Svavelvinter) m-γ-n (môγyn)
• Morg Huzgonel (Krilloan)
• Sekvin Flåse (Djupets fasor) - s-k-b-n (sekbîn)
• Skrym (Svavelvinter) - s-k-R-m (skRym)
• Tarbanik Azmaral (Krilloan)
• Tolin (Torshem) - t-l-n (tôlin)
• Zorg Stridhamre (Krilloan)

Jag märker f.ö. att norddvärganamn är ofta kortare och abrupta (bydlo, skrym, ebul), och nidadvärganamn följer den mer tolkienska/nordiska formen (tolin, husin, dvorin). Kommer nog följa det som riktmärken när jag listar ut olika dvärgnamns-förslag... Gizurnamnen låter jag vara (aktondiso, guazzo, morg huzgonel, zorg).
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Albrekt »

Jättebra indelning och förklaring, Anders. 8)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Sedan har vi det här med dvärgarna på Pandarealia... Här skulle jag personligen föreslå att de är Nidadvärgar, utsända i en "andra konvoj" efter den första till Erebos. Gillar temat att det är de äventyrslystna Nidadvärgarna som vågat ge sig ut på havet (även om de avskyr det!). De kan ha lämnat fastlandet 553 e.O., och satt upp sin gruva "Arkatskij." (Källan här är Sinkadus #25.)

De Pandarealiska dvärgarna sägs vara under kung "Tibor Järnnäve på fastlandet," så jag skulle föreslå att detta är den nuvarande kizdin i Nidabergen.

Vidare sägst de vara indelade i "klaner" vilket ofta förknippas med norddvärgar, men vilket jag också skulle föreslå ha utvecklats bland nidadvärgar. En "klan" eller ett "hus" leds av en "Than." Dessa "thaner" har ett råd som kallas "thangar." I Nidabergen kan denna "thangar" vara det kungliga rådet.
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

Mycket bra anders! :)

Flera namn finns i äventyret "Mardröm i mörker".

Ivran Sprängmäster
Darmin
Tibor Järnnäve
Rasputji
Tamdjat (kvinna)
Macharim
Micha
Adranji
birkebeineren
Admin

anders skrev: 2022-02-03 18:04 Sedan har vi det här med dvärgarna på Pandarealia... Här skulle jag personligen föreslå att de är Nidadvärgar, utsända i en "andra konvoj" efter den första till Erebos. Gillar temat att det är de äventyrslystna Nidadvärgarna som vågat ge sig ut på havet (även om de avskyr det!). De kan ha lämnat fastlandet 553 e.O., och satt upp sin gruva "Arkatskij." (Källan här är Sinkadus #25.)

De Pandarealiska dvärgarna sägs vara under kung "Tibor Järnnäve på fastlandet," så jag skulle föreslå att detta är den nuvarande kizdin i Nidabergen.

Vidare sägst de vara indelade i "klaner" vilket ofta förknippas med norddvärgar, men vilket jag också skulle föreslå ha utvecklats bland nidadvärgar. En "klan" eller ett "hus" leds av en "Than." Dessa "thaner" har ett råd som kallas "thangar." I Nidabergen kan denna "thangar" vara det kungliga rådet.
Missade det här när jag samlade namn.

Att dvärgarna kommer från Nidabergen fungerar för mig.
Skriv svar