Snibben skrev: ↑2021-10-22 11:46
Det fungerar. Mantelspänne och bältesspänne i brons.
Bra.
Snibben skrev:Bra förklaring. Jag tog tre hjärtan för att fick lite My Little Pony vibes när det bara var ett av de
Klokt val.
Snibben skrev:Kollar på det. Tänkte att den röda solen skulle påminna om soluppgången dvs att föra ljuset till de otrogna.
Det kan fungera det också. Men en tanke med Solfararrorden var att den inte skulle vara en andlig orden utan en värdslig orden (se nästa svar). Solorden däremot tänkt som en andlig orden. Båda med militär verksamhet. Två ordnar med bakgrund i soltågen som också är den historiska händelse som ligger bakom uppkomsten till fenomenet riddarordnar i Ereb. Det skrevs mycket om det här i EA-projektets början och de två ordnarna, varav den ena upplösts (Solfararorden) och den andra splittrats i två (Solorden och S:t Justins Orden), har hängt med i utvecklingan av både soltågen och LV sedan dess.
Snibben skrev:birkebeineren skrev:
Med militär riddarorden tänker du då på det som här och var är kallat värdslig riddarorden?
Bra fråga.
Så här tänker jag att man kan göra uppdelningar mellan riddarordnarna
Andliga Riddarordnar
Riddarordnar vars medlemmar tillhör kyrkan. Domvärjo under Exarken.
Militära Riddarordnar
Riddarordnar vars medlemmar inte tillhör kyrkan och vars medlemmar oftast inte har ett religiöst syfte. Domvärjo under landets kung.
Andliga och Militära riddarordnar (även Militära och Andliga)
Riddarordnar vars medlemmar tillhör kyrkan men deras domvärjo ligger under landets kung.
Det kan vara jag som ligger bakom ordet "värdslig" eftersom riddarordnar kan benämas så på norska när den inte är "andlig" ("en verdslig ridderorden, en åndelig ridderorden"). Jag har översatt rakt av till svenska och gjort ett skilje mellan
värdslig och
andlig men tänkt att båda kan vara militära. De värdsliga lyder under en kung och de andliga under exarken men båda kan vara militära. Men om det inte går att säga "värdslig" om ordnar på svenska så låter ju din uppdelning bättre.
Sen har vi väl vad som kanske kan kallas
Politiska ordnar, med Greverydska orden och Sydzorakiska brödraskapet som exempel, och
Förtjänsteordnar som är mera likt dagens riddarordnar i vår värld?
Hur stor historisk korrekthet allt detta har är diskutabelt men om vi vill behålla det enkelt och översiktligt för spelvärlden Ereb Altor så kanske det fungerar...