Kalmurri

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Gabriel & Adragoor: Geografin i Kalmurri. Är den bra som den är på min äldre karta över Akrogal, eller ska den modifieras på något sätt?
Ödelandet ska vara öken, sen kommer jag inte omedelbart på mer.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:
Adragoor skrev:
Gabriel skrev:I söder anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i norr inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner'.

Naturligtvis är det konstant dispyt om den förste kejsaren var Ashatâr eller Kalmurr.
De sju förbannade kejsarna förbannades ju av Gorág av de svarta kullarna som var ashatar. Kalmurrerna återtog senare makten. Med hjälp av bergsmännen var det tänkt. Frågan är då vad som hände med de döda kejsarnas urnor nere i fängelsehålan. Kalmurrerna torde ju se dessa som sina egna och flyttat tillbaka dem till den kejserliga gravkammaren. Fast det hela går ju att ändra. Idén med evigt fördömda kejsare är ju rätt cool. Kanske var det inte förrän Gorág tog makten som folket delades i två...
Då säger vi att det är tvärtom då? I norr anser man att det är hädiskt att följa vissa religösa seder skapade av de sju förbannade kejsarna, medan man i söder inte accepterar sydlänska äktenskap och kallar deras hustrur 'konkubiner' .. eftersom de bara har blivit vigda av hövdingar och inte en präst?

Innan Kalmurrerna tog tillbaka makten så tog Gorág söner de förbannade kejsarnas urnor och fördes till en hemlig plats, där de förblir gömda än idag. --> Detta kan man göra något mycket coolt med.

Min tanke är att de sju förbannade kejsarna är gömda i bergsmännens berg, där deras närvaro grott till en sorts osund dyrkan, lite perverterat de som skulle gömma dem. Lite touch av lovecraft. De kan även ha seglat dem till 'de dimmiga öarna' nära Dharbia?

---

De kan ha delats i två när Gorag tog över, men sedan utvecklats isär en del .. huvudsakligen beroende på olika förutsättningar och livstilar (jordbruk vs boskapskötsel).


.
Det låter bra. Det är alltid kul när någon tar saker man hittade på för flera år sedan och förbättrar det! :D
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Hur ska vi ställa oss till det manliga och kvinnliga hos Kalmurrer och Ashatârer? Hur ser det ut med jämnlikheten?

Hur kan gifta sig med vem och hur många? Dvs hur ser man på samkönade förhållanden? Månggifte?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Gabriel skrev:Hur ska vi ställa oss till det manliga och kvinnliga hos Kalmurrer och Ashatârer? Hur ser det ut med jämnlikheten?

Hur kan gifta sig med vem och hur många? Dvs hur ser man på samkönade förhållanden? Månggifte?
Kanske kalmurrerna praktiserar månggifte, något som ashatarerna föraktfullt ser ner på?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Spelknepe skrev:
Gabriel skrev:
Spelknepe skrev: Hmm, bergen mellan Furgia och Kalmurri är något som Snibben har arbetat in tidigare. Att plocka bort dem innebär förändringar i hans verk. Går det inte att behålla bergen?
Det jag menar är att man kan lägga till några berg. Så att det passet försvinner.

Det spelar inte någon roll för mig, men de tar upp detta i Furgia tråden där det står skrivet med stora bokstäver 'inget bergspass'.

Om det finns ett stort bergpass där som är 10 mil vitt, måste det finnas några rejäla murar och befästningar. :)
Aaah, då förstår jag - puh! Bergspasset är något som jag skulle fylla igen, men jag väntade lite på fler ändringar som Snibben skulle komma med. Det är väl hög tid att mura igen bergen då! :)
Furgiatråden skrev:För att förklara mig bättre. Det finns ETT pass mellan Furgia och Kalmurri - Hamdaldipasset (jo det finns fler men inget som är så stort att man kan leda en armé igenom det utan att förminska den rejält)

Bild
Gabriel skrev:Jag skriver på Kalmurri, eftersom det inte finns ett bergspass rakt norrut mellan de två fienderna?

Kan jag föreslå att det finns två huvudsakliga slagfält för Kalmurri vs Furgia konflikten?

1) Längs kusten, antagligen på land eller till havs? Ex kamp om Demontungan.

2) Som oftare, i stackars Fahli som blir invaderat av båda makterna och blir ett slagfält. Tänk lite "Å nej, nu kommer de igen".
2. Fahli finns inte :wink:

1. Har alltid tänkt mig Hamdaldipasset som det stora slagfältet. Hit är det svårt att föra arméer från bägge håll. Snåriga skogar åt båda hållen förhindrar det helt enkelt. Detta gör att det är något av ett "Status qou".

Jag föreställer mig att sjöfarten i Golwyndas sötvattenhav är något "primitiv". Svaga vindar och strömmar (förutom i utloppen och i mitten då) gör att skeppen är i princip flatbottnade pråmar med råriggade segel. Jag kan dock tänka mig att furgierna har börjat bygga skepp av samma kvalitet som finns i Valgusjön för att föra över trupper till demontungan. Detta kan vara förklaringen till att man lyckas erövra detta område vid tiden för den femte konfluxen :roll:
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gabriel skrev:
birkebeineren skrev:
Gabriel skrev:Var kommer dessa hippogriffer ifrån? Har jag missat något?

:lol:
Hippogriffer är vanliga riddjur hos Akrogals nomadfolk enligt EA-boxen. Hur vanliga är självklart en fråga och alla länder eller kulturer behöver heller inte använda sig av flygdjuren.
Det måste vi naturligtvis arbeta in, dock tror jag att de huvudsakligen är nyttodjur hos Ashatârerna medans att man använder dem för spaning, medelanden och liknande bland Kalmurrer - naturligtvis i vissa organisationer och handelsmän som har rätt stämplar och papper för att bedriva Hippogriff avel.

.
I den här storyn finns det lite info om Kalmurrisk militär från en furgisk synvinkle. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... C3.A4rmakt
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Snibben skrev: I den här storyn finns det lite info om Kalmurrisk militär från en furgisk synvinkle. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... C3.A4rmakt
Tackar

Det tycks finnas med en hel del om Bågskyttar där, det gillar vi.

Kan vi tro att pikenerare är det vanligaste motmedlet mot Indriker och det Furgiska tunga kavalleriet?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Adragoor skrev:
Gabriel skrev:Hur ska vi ställa oss till det manliga och kvinnliga hos Kalmurrer och Ashatârer? Hur ser det ut med jämnlikheten?

Hur kan gifta sig med vem och hur många? Dvs hur ser man på samkönade förhållanden? Månggifte?
Kanske kalmurrerna praktiserar månggifte, något som ashatarerna föraktfullt ser ner på?
Hmm.. varför inte. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Gabriel skrev:
Snibben skrev: I den här storyn finns det lite info om Kalmurrisk militär från en furgisk synvinkle. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... C3.A4rmakt
Tackar

Det tycks finnas med en hel del om Bågskyttar där, det gillar vi.

Kan vi tro att pikenerare är det vanligaste motmedlet mot Indriker och det Furgiska tunga kavalleriet?
http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Indrik

Skulle tro att det inte finns mycket man kan sätt som motmedel mot en Indrik (mer än magi). För att stoppa dem krävs nog fasta hinder som Kalmurriska ryttare (spanska ryttare av större format).
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Snibben skrev:
Gabriel skrev:
Snibben skrev: I den här storyn finns det lite info om Kalmurrisk militär från en furgisk synvinkle. http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... C3.A4rmakt
Tackar

Det tycks finnas med en hel del om Bågskyttar där, det gillar vi.

Kan vi tro att pikenerare är det vanligaste motmedlet mot Indriker och det Furgiska tunga kavalleriet?
http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Indrik

Skulle tro att det inte finns mycket man kan sätt som motmedel mot en Indrik (mer än magi). För att stoppa dem krävs nog fasta hinder som Kalmurriska ryttare (spanska ryttare av större format).
Jag kan tänka mig att man med noga genomtänkta avständ och mönster gräver gropar ca 2 meter djupa stora nog för en Indrik fot skall falla ner. Spanska ryttare eller 'fotanglar' är nog en bra tanke.

Återigen. Indriker och det Furgiska tunga kavalleriet känns som bra anledningar att bygga riktigt jävla stora murar och befästningsverk. Det samt eventuellt magisk bistånd från 'de silverne' som jag nämnt tidigare kan nog vara huvudanledningen att Kalmurri håller stånd? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den narguriska staden Mastika Agga på Erebs nordkust har kontakter med flera folk längs Akrogals västkust. Kalmurrierna är ett av dessa och för att kunna tillbe sin gudinna under de långa perioder besökare ofta tvingas stanna i den under vintern igenfrusna havsviken har de byggt ett måntempel.

Adragoor gav för länge sen följande beskrivning av ett sådant tempel men om det inte skulle passa med det Kalmurri som nu börjar växa fram kan det säkert knytas till något annat måndyrkande folk i Akrogal.
Adragoor skrev:Ett kalmurriskt måntempel är alltid cirkelrunt och är i sitt originalutförande ett flyttbart tält byggt av en trästomme som täcks med djurhudar. De stadsboende kalmurrierna bygger dock numera oftast sina tempel av sten eller timmer. I templets koniska tak finns ett antal öppningar genom vilka månen kan skina in på templets innerväggar. På innerväggarna finns ett antal bilder målade med hästblod ur kalmurriska myter som representerar Lahunias olika avatarer, främst olika kalmurriska kejsare. När månen lyser upp någon av dessa bilder faller dyrkarna ner på golvet i underkastelse i riktning mot den bild som lyses upp, samtidigt som en prästinna sjunger månens lov och betygar stammens lydnad till den allseende månen med entonig röst samtidigt som hon bestänker församlingen med jäst hästmjölk.
Vid mörkmåne slipper dyrkarna underkasta sig emedan månen inte kan se dem och de ger sig istället ut för att dricka sig rejält berusade och hänge sig åt allsköns förbjudna riter och våldsamheter, som de sedan, när månen åter visar sig, låtsas vara helt oskyldiga till.
Helt riskfritt är det dock inte att hänge sig i för stor utsträckning åt sina perversa lustar. Om en kalmurrier bedöms ha förbrutit sig mot sin egen stam, kan stammedlemmerna vittna inför månen vid ett senare tillfälle och personen i fråga kan bli tilldömd ett straff av månprästinnan. Ett sådant straff innebär oftast döden och därför brukar lojaliteten vara stor inom de kalmurriska stammarna.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

birkebeineren skrev:Den narguriska staden Mastika Agga på Erebs nordkust har kontakter med flera folk längs Akrogals västkust. Kalmurrierna är ett av dessa och för att kunna tillbe sin gudinna under de långa perioder besökare ofta tvingas stanna i den under vintern igenfrusna havsviken har de byggt ett måntempel.

Adragoor gav för länge sen följande beskrivning av ett sådant tempel men om det inte skulle passa med det Kalmurri som nu börjar växa fram kan det säkert knytas till något annat måndyrkande folk i Akrogal.
Adragoor skrev:Ett kalmurriskt måntempel är alltid cirkelrunt och är i sitt originalutförande ett flyttbart tält byggt av en trästomme som täcks med djurhudar. De stadsboende kalmurrierna bygger dock numera oftast sina tempel av sten eller timmer. I templets koniska tak finns ett antal öppningar genom vilka månen kan skina in på templets innerväggar. På innerväggarna finns ett antal bilder målade med hästblod ur kalmurriska myter som representerar Lahunias olika avatarer, främst olika kalmurriska kejsare. När månen lyser upp någon av dessa bilder faller dyrkarna ner på golvet i underkastelse i riktning mot den bild som lyses upp, samtidigt som en prästinna sjunger månens lov och betygar stammens lydnad till den allseende månen med entonig röst samtidigt som hon bestänker församlingen med jäst hästmjölk.
Vid mörkmåne slipper dyrkarna underkasta sig emedan månen inte kan se dem och de ger sig istället ut för att dricka sig rejält berusade och hänge sig åt allsköns förbjudna riter och våldsamheter, som de sedan, när månen åter visar sig, låtsas vara helt oskyldiga till.
Helt riskfritt är det dock inte att hänge sig i för stor utsträckning åt sina perversa lustar. Om en kalmurrier bedöms ha förbrutit sig mot sin egen stam, kan stammedlemmerna vittna inför månen vid ett senare tillfälle och personen i fråga kan bli tilldömd ett straff av månprästinnan. Ett sådant straff innebär oftast döden och därför brukar lojaliteten vara stor inom de kalmurriska stammarna.
Låter mycket bra, dock passar vissa delar bättre in på Norra Kalmurri. I söder så finns i princip inte några stammar, klaner etc.

Det känns som om de runda templen som beskrivs ovan är det typiskt traditionella, alla gamla tempel och helgedommar är byggda i den stilen - även de i södra Kalmurri. En del nyare kan man dock tänka sig influeras mer av nyare arkitektur med börjda sporrar.

Hästblod är väldigt 'norra Kalmurri' medan man har börjat använda röd färg i söder?
Senast redigerad av Gabriel den 2013-04-19 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Eftersom det börjar nämnas i andra trådar frågor som, hur stor befolkning har Kalmurri så tänkte jag:

Invånarantal: 25 000 000
Befolkning: 95% Människor, 3% Dvärgar, 1% Vargmän, <1% Alver, <1% Ankor, <1% Halvlängsmän, <1% Högmän.
Huvudstad: Kaupukuu (Månstaden)
Styrelseform: Kejsardömme med starkt teokratiskt ämbetsmannastyre, Kejsaren som anses vara Mångudinnans evige reinkarnerade son är officiellt stadsöverhuvud men Den Kejserliga Administrationen styr allting i praktiken.
Exportvaror: Vit Lotus, Spannmål, Köttprodukter + ?
Importvaror: ?
Armé: Mycket stark
Religion: Dyrkan av Mångudinnan, andra religioner tillåts enbart om de existerar i det fördolda. Inga andra tempel eller officiella riter accepteras förutom på vissa speciella platser där vissa religioner är godkända av Kejsaren.
Övrigt: ?

Det var min tanke att en hel del stammar av Vargmän lever i nord-östra Kalmurri och följer en 'version' av Måndyrkan vilket gör att de har en officiell plats inom samhället.

Det finns en hel del Dvärgar på grund av närheten till Trimbien - dessa är goda medborgare, arbetar hårt, gillar hög kvalitet och dyrkar sina gudar privat, diskret och oftast under jord. Kanske nåt/några mindre bosättningar i den centrala bergsformationen?

Högmännen tänkte jag var en gruppering av högmän besläktade med dem på den Nidlänska Umaritiska höglandet?

Halvlängsmännen och Ankorna har samma ställning som människor om de är goda medborgare och dyrkar Mångudinnan, Högmännen har en mindre rättigheter och betraktas som barbarer. Dvärgar och Vargmän har undantag lagmässigt till både nackdel och fördel, men kan inte ha officiella positioner i det Kalmurriska samhället.

Min tanke är även att den absolut största majoriteten av befolkningen bor i söder. Så att typ 70% av befolkningen bor på ca 30% av kejsardömmets yta. Man skulle kunna lägga in ca 4-6 milijoner innevånare bara i den extremt bördiga floddalen där Kaupukuu ligger med omnejd. Jag tänker mig ändlösa fält av irrigation och byar där man tar vatten från floden så längt som tio-tjugo mil från flodfåran, ris? bulgur?

Behöver verkligen hjälp med typ import/export. Det känns dock som de har ganska mycket intern handel på grund av sin stora yta. Sen ligger ju fiender åt alla håll.

Man kan tänka sig handelsleder rakt österut mot övriga Akrogal?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra det mesta. Vargmän känns väldigt rätt i detta måndyrkande land, och även i övriga Akrogal för den delen.

Angående handel så finns de cerevalliska stadsstaterna på andra sidan Masevabukten. Cereval (som mera är likt ett förbund än ett enat land) har vi inte utvecklat i detalj än men städerna är tänkt handla med Akrogal och då känns Kalmurri som en mycket trolig handelskontakt.

Salamant som en hård halvmagisk röd sten/halvädelsten från Trimbia finns som handelsvara i regionen.

Staden Lindaros i Berendien har genom en Grynnerpasset och ner till Lirvella vid Maseva en handelsväg. Via denna har de bl.a. ett erebisk monopol på handel med lapiz lazuli ("Blåsten"). Denna kan förslagsvis komma från Kalmurri.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

TJONG!

Jag har passat in Adragoors Trimbienkarta. Ska kolla över Dharbia och norra Kalmurri senare.

Använd gärna denna karta för att sätta ut namn och sånt. Ni kan också markera geografiska ändringar.

Bild
Skriv svar