viewtopic.php?p=19631#19631
Material du kan bidraga med, ev kopiera från vad du redan skrivit under Caddo?

Jag skulle skriva:Regil skrev:De som överlevde strapatserna spred historien de rena själar vars kanat fortsatt sin vandring i poddorno och det ädelmodiga sätt de mötte döden på. Mången pilgrim blev på detta sätt både känd i hela norra kopparhavet och gudomligförklarad.
Ändrat! Det var ju framförallt här som jag ville ha din hjälp. jag vill att terminologin som har arbetats fram skall återspeglas i de texterna som vi skriver om med din finjustering så tror jag att det blev riktigt bra.anders skrev:Ser inga teologiska konstigheter i det du skrivit. Dock skulle jag skriva om följande mening:
Jag skulle skriva:Regil skrev:De som överlevde strapatserna spred historien de rena själar vars kanat fortsatt sin vandring i poddorno och det ädelmodiga sätt de mötte döden på. Mången pilgrim blev på detta sätt både känd i hela norra kopparhavet och gudomligförklarad.
"De som överlevde strapatserna spred historierna om de rättfärdiga pilgrimer vars kanat slutfört sin vandring i poddorno och om det ädelmodiga sätt de mötte döden på. Mången pilgrim blev på detta sätt både känd i hela norra Kopparhavet och sedemera gudomligförklarad."
MVH,
Yvein av Krerex
Regil skrev:Kyrkorätt: Aidniska kyrkan har domsrätt över sina egna och dömer i mål rörande hädelse och kätteri. Man har dock inte rätt att genomföra påföljderna för brotten utan det överlämnas åt den kungliga rättsapparaten.
De allvarliga brott mot Stigen,(LVs sex bud) som klassas som Budbrott, vem domer och vem verkstaller staffen?birkebeineren skrev:Du skriver att LVs prasterskap inte har myndighet att genomfora bestraffningar gentemot sina egna. Kanns som att detta borde vara tvartom, att LV ser det som en mycket viktig fråga att kunna handhava lagen overfor egna praster och inte stalla sig under kungens myndighet. Solorden skulle kunna ges en roll i hur LV skoter något så allvarligt som brott utforda av det egna prasterskapet. Vad tros?
Jag tänker att bubrott är Etins domän. Många bubrott faller på olika sätt under vanlig rätt, men inte som budbrott i sig. Det är trots allt ingen kyrkostat vi talar om...birkebeineren skrev:Från
De allvarliga brott mot Stigen,(LVs sex bud) som klassas som Budbrott, vem domer och vem verkstaller staffen?
Gallande for LVs prasterskap:
Domande: Etin?
Verkstallande: Angarion?
Gallande for "vanligt" folk:
Domande: Etin?
Verkstallande: Angarion?
I Kardien - spontant värdsligt, men tål att tänka på (säg att Vidar riark dräper Eskil bonde i ett svartsjukedrama. torde leda till civil rättegång?)birkebeineren skrev:Och vad med vanliga/civila lagbrott utforda av LV praster, stalls de under LVs egna domstolar eller under de vardsliga makthavarna?
Tycker jag låter ungefär rätt.Om ett budbrott begås och det upptäcks (och då menar jag av icke-gudomliga), vad händer? LV-prästerskapet informeras, kommer med ett "officiellt" fordömande, och sen låter de den värdsliga makten döma och straffa budbrytaren?
Detta händelsesförlopp förutsätter rimligtvis att de civila makthavarna gör som LV beslutar för om inte förlorar ju prästerna makt, förtroende och hela grundlaget som uttolkare för vad som är rätt och fel i världen?
Får en enkel lagbrytare fogdens busar på nacken eller uppebarar sig Angarion Solseraf?
Så kan det nog vara, särskilt på Aidne. Kyrkan tempelbannar, världsliga rätten dömer till fredlöshet. Eller så har den världsliga makten helt enkelt gjort det till lag att den som kyrkan förklarar tempelbannad automatiskt också blir fredlös.Mikael skrev:Hur är det med permanent tempelbannade personer, blir de också fredlösa? Finns den domen?
Tempelbann (permanent) = utesluts ur den echtiska gemenskapen. Packa dina grejer och dra, du är inte välkommen att stanna.anders skrev:Så kan det nog vara, särskilt på Aidne. Kyrkan tempelbannar, världsliga rätten dömer till fredlöshet. Eller så har den världsliga makten helt enkelt gjort det till lag att den som kyrkan förklarar tempelbannad automatiskt också blir fredlös.Mikael skrev:Hur är det med permanent tempelbannade personer, blir de också fredlösa? Finns den domen?