Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Vad med Skapen? Lär vara ett viktigt LV säte med tanke på att det Första soltåget avgick härifrån och därför inte otroligt att Soriddarorden etablerade sitt huvudsäte här efter splittringen från S:t Justins Orden och Isetin Uggo i Arno.
Kan jag tänka mig! De kan få Skapen, staden tillhör i så fall kyrkan och inte hertigen. Staden är uppvuxen kring solriddarborgen som sedermera kom att bli huvudsäte för den aidniska grenens solriddare. Det är inte så lång ifrån Ekeborg, en kurir når staden på några dagar. Det är även nära till Pendon, speciellt om man tar båt. Här blir väl även LV flottbas? Givetvis har man några skepp i Ekeborg också att frakt runt exarken och Tots-kerigasserna med. Solriddarna har många gods runtom Skapen.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK, here we go...

Självmord: Den Lysande Vägen har i sig själv ingen direkt fördömande attityd mot självmord. Att begå regelrätt mord anses fel då det ses som en "grym handling", men självmord finns det ingen officiell hållning till. Vanligtvis ser man det som något oerhört tragiskt, och man ber speciella böner över den döde så att denne skall få tröst hos Etin innan kanat finner en ny kropp. Det påverkar inte den avlidnes begravning.

Tempelskatt: Låter bra, Regil. Tycker kanske man kan lägga till hur stor tempelskatten som regel är, men annars kanske du kan renskriva den (om det behövs, texten är inte i rött) och wikifiera.

Solriddarnas säte: I Skapen låter utmärkt! Jag ville inte heller ha det i Ekeborg... Men det finns säkert dagliga kyrkliga kurirbud mellan Ekeborg, Skapen och Divra!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:OK, here we go...

Självmord: Den Lysande Vägen har i sig själv ingen direkt fördömande attityd mot självmord. Att begå regelrätt mord anses fel då det ses som en "grym handling", men självmord finns det ingen officiell hållning till. Vanligtvis ser man det som något oerhört tragiskt, och man ber speciella böner över den döde så att denne skall få tröst hos Etin innan kanat finner en ny kropp. Det påverkar inte den avlidnes begravning.

Tempelskatt: Låter bra, Regil. Tycker kanske man kan lägga till hur stor tempelskatten som regel är, men annars kanske du kan renskriva den (om det behövs, texten är inte i rött) och wikifiera.

Solriddarnas säte: I Skapen låter utmärkt! Jag ville inte heller ha det i Ekeborg... Men det finns säkert dagliga kyrkliga kurirbud mellan Ekeborg, Skapen och Divra!
1) OK! :( (ledsen smiley eftersom ämnet är tragiskt). men då finns alltså inte något evigt straff för självmördares kanat eller så, vilket känns sympatiskt. Kan det tänkas att förvirrade själar begår självmord för att komma undan sina miserabla liv och födas till ett bättre. och jag menar nu som extrema undantag, inget annat...)
2) Det är inte rött, för jag är inte klar. Jag särsklijer tydligt mellan forumtext och wikitext på så vis att all text som jag wikiferar har skrivits i word, skrivits om, rättstavats, skrivits om igen osv. Men då kan jag utgå ifrån texten när jag väl sätter mig och skriver ihop wikitexten... :)
3) Skapen! :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Kan det tänkas att förvirrade själar begår självmord för att komma undan sina miserabla liv och födas till ett bättre. och jag menar nu som extrema undantag, inget annat...)
Det är naturligtvis den förhoppningen självmördaren har. Någon modernistisk-sekulär syn om att "när jag dör upphör jag helt enkelt att existera" har man givetvis inte.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Hur många ryms i ett soltempel?
Jag tänkte utgå ifrån att var odosdag (+en del andra dagar såklart) så skall hela befolkningen bege sig till soltemplet och vara där en stor del av dagen. Då krävs det att alla får plats. Vilket då blir viktigt för hur många tempel och riarker som behövs.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Hur många ryms i ett soltempel?
Jag tänkte utgå ifrån att var odosdag (+en del andra dagar såklart) så skall hela befolkningen bege sig till soltemplet och vara där en stor del av dagen. Då krävs det att alla får plats. Vilket då blir viktigt för hur många tempel och riarker som behövs.
Det beror naturligtvis helt på hur stort riarkâtet är, och hur välmående det är rent ekonomiskt. Jag skulle gissa att de flesta rymmer åtminstone 500 personer... Inget fel med att stå längs väggarna och sitta i gångarna när templet börjar bli fullt. Har också fått för mig att flera högtider firat ute i det fria, inte minst under sommaren, precis utanför soltemplet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skapen var ju det självklara om inte uppenbara svaret! :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Här Mikael ska du få siffror så att du tiger! :wink:
Detta är inte rödmarkerat och jag planerar inte att det skall vara med i något officiellt material. Jag tänker bar utgå ifrån de här siffrorna när jag skiver och tanken är att endast en liten del av dem överlever övergången till text. Allt är beräknat på Kardien och vad gäller Solriddare så är det antal solriddare i Kardien som gäller, likaså munkar. Kerisariet inkluderar exark, pergoniter etc, jag har här antagit att Kardien står för 30% av kostnaderna. (Zorakin kanske 40-50%, övriga länder kvarstående andel). Inbakat i bontisalers kostnader är pengar till tempelbygen och i kerisgassens pengar till katedralsbyggen. Jag har räknat på ett bontisat per 40 riarkat, det spelar egentligen inte så stor roll, ifall bontisaten är mindre blir bontisalen fattigare och har färre riarker och ulepper kring sig. (tl = talent = 100 gm, gammal hederlig ÄS term = en normal bondeinkomst. I kardien är genomsnittet något lägre...)


Inkomster Summa
Tempelskatt 45 714 tl
Gods 2 000 tl

Summa 47 714


Utgifter
Byariarker 8 000 st * 1,5 tl = 12 000 tl
Byatempel 8 000 st * 1,5 tl = 12 000 tl - kringkostnader (fattigvård etc)
Solriddare, Kardien 500 st * 8 tl = 4 000 tl
Solväpnare, Kardien 750 st * 4 = 3 000 tl
Bontisaten 200 st * 59 tl = 11 800 tl - inklusive pengar till tempelbyggen
Kerisgassen, totalt = 800 tl - ínklusive pengar till katedralsbyggen
Kerisariet, kardiens andel = 1 200 tl
Munkar 1 000 st * 3 tl = 3 000 tl

Summa 47 800 tl
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skapen Solriddarordens huvudsäte och hemmahamn för LVs flotta.

Vad tros om en mindre ordensborg i Ekeborg sammankopplat med exarkpalatset (ev. via en lönngång) eller skal de ha sin förläggning här inne i själva palatset?

Tänker mig annars Solriddarnas ordensborgar utplacerade på för LV strategiska platser i hela Aidne. De komunicerar bl.a. genom ett välfungerande nät av brevduvor.

Regil: Det finns väl två kerigasser i Kardien?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil: Har du balanserat budgeten eller går LV back? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil: Du har inte nämnt den ansenliga summa som den Lysande Vägen får genom botgåvor och frivilliga gåvorpenningar utanför tempelskatten. Den är naturligtvis svår att budgetera och beräkna - men bör i alla fall hållas i åtanken.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Birke: ehh, just det. :oops:
Skall se till att det blir ordning på texten vad gäller den biten.

Mikael: Exakt, men det är här donationerna kommer in i bilden :)

Anders: jag hade helt glömt bort dem faktiskt. Tar med det sedan.

Budgeten är ju överhuvudtaget lite väl prydlig, men som en grov skiss så tror jag att den funkar.

(kollade upp lite om mina favoritmunkar i det blygsamma klostret Mont-Saint-Michel. De hade en budget på 175 pund per år och munk. Det motsvarar 35 tl eller 3 500 gm per år. Här fanns killar som visste hur man spenderade... framförallt hade de en enormt tilltagen budget för vin)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag tänkte skriva lite om heliga förmågor inom den Lysande Vägen härnäst... Eftersom vi inte ger oss in på regler blir det ju mest en översiktlig beskrivning av vad varje förmåga gör. Jag hade inte heller tänkt mig att listan på förmågor är uttömmande, utan ett smakprov och axplock av de gåvor som Etin förlänar sina tjänare.

* Förbanna odöd
* Magiskydd
* Solmakt
* Exorcism
* Välsignelse
* Läkedom
* Klärvoajans
* Inge vördnad


Kan ni tänka på fler gåvor som borde vara med, eller räcker det?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du verkar ha täckt upp det mesta, men kanske *Vältalighet eller liknande kan tillkomma; att använda vid predikningar och missionerande? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Heliga förmågor
Då en riark, munk eller nunna invigs till sitt kall händer de ofta att de förlänas med en helig förmåga från Etin. Det kan ske i ögonblicket då personen invigs, eller senare i livet – som belöning för trogen tjänst. Då förmågan ges upplever den invigde ofta en extatiskt salighet, ofta i samband med att denne hör Etins röst i sitt inre. De flesta av den Lysande Vägens tänkare menar att det rör sig om att en solande flyttar in i kroppen och tar sin boning där tillsammans med personens kanat (själ). En sådan person kallas ibland tvillingsjäl (dalkiska: évokanat) så han anses dela sin existens med Etins väsen. Ofta kallas de också ”sändebud”, då de anses ha ett särskilt uppdrag från Etin.

Sändebudet behåller förmågan hela sitt liv, så länge denne inte bannlyses från kyrkan eller lämnar Etin. Ju mer hängiven och trogen Etin sändebudet är, desto starkare blir förmågan i honom. Undantagsvis har även solriddare förlänats med heliga förmågor, men det tillhör undantaget. Några av de mest vanliga förmågorna är:

Förbanna odöd

Sändebudet kan, genom att åkalla Etins makt, förbanna en odöd (både kroppslig och andlig) så att denne försvagas avsevärt. Effekten kan sitta i upp till en vecka, men kan aldrig helt fördriva den odöde. Istället brukar krigare och riddare efter förbannelsen är lagd leta reda på och dräpa väsendet.

Magiskydd

Etins sändebud kan inte förhäxas av någon besvärjelse. Däremot drabbar fysiska besvärjelser honom som normalt. Det händer att riktigt mäktiga sändebud lyckats minska även fysiska besvärjelsers effekter. Det berättas till och med att en viss St. Ossio inte bara lyckades att stå oskadd i en tvekamp mot en eldmagiker från Erebos, utan att han även lyckades tysta honom så att trollkarlen aldrig mer kunde lägga en besvärjelse.

Solmakt

Ett sändebud med solmakt kan framkalla en glob av rent och heligt solljus mellan sina händer. Solljuset är verkligen äkta solljus, och kan således t.ex. förstena troll. Sändebudet kan även låta förtärande solstrålar skjuta ut från globen för att bränna och förgöra Etins fiender.

Exorcism

Sändebudet kan genom att besegra andar och gastar i en psykisk duell förvisa dem från Altor. En mycket ovanlig variant av denna förmåga kan även förvisa demoner tillbaka till kaosplanen. Ett nutida exempel på detta är ”demonjägaren” Jogund Stålkäke, som reser land och rike runt i Ljusa Handens tjänst.

Välsignelse

Sändebudet kan välsigna personer och således försäkra dem om trygga resor, segerrika strider och gudomligt beskydd. Riktigt mäktiga sändebud kan även välsigna vapen, rustningar och andra föremål permanent. Dessa föremål är inte lika mäktiga som de som på Caddo förlänas med solandar, men är i alla fall mycket kraftfulla och eftertraktade av solriddare på fastlandet.

Läkedom

Sändebudet har blivit given gåvan att kunna hela sår, skador och sjukdomar. Ett mycket gudfruktigt sändebud kan bota svåra sjukdomar och dödliga sår. S:ta Amela av Tofia, som hade denna förmåga, sades vid tre tidpunkter uppväckt döda. Då hon en gång inte lyckades med att återuppliva ett avlidet gossebarn sade hon: ”Jag kan endast väcka en själ som slumrat i dödens skugga i tio dagar. Efter det har själen helt frigjort sig från kroppen och vandrat in i Etins ljus.”

Klärvoajans

Sändebudet besitter förmågan att veta saker som för vanliga människor är dolda. Dessa sändebud kallas ofta orakel eller profeter, och är mycket ovanliga. Ett tydligt exempel är S:t Dericus som vid flera tidpunkter hjälpte människor med sin övernaturliga insikt. En gång visste han exakt var en bondfamilj skulle hitta sin bortsprungna dvärgelefant. En annan gång visste han exakt vilka budbrott en viss rådsman hade begått.

Utstrålning

Sändebudet strålar med Etins strålglans och ger ett mycket starkt intryck. Hans undervisning uppskattas, och hans ord är välformulerade och visa. Folk har svårt för att tycka illa om honom, och vill gärna vara i hans närhet. Mäktiga sändebud har med sin befallande stämma fått de vildaste rövare att lägga ner sina vapen för att istället sätta sig ner och lyssna till dennes förkunnelse.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar