Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Hur låter det här?

Lysande Vägen och Magi

Det som framför allt delade den Lysande Vägen i en aidnisk och en dalkisk gren var synen på magi. Emedan man på Caddo anser att magi är förkastligt och helt av ondo är man på fastlandet av en mer nyanserad åsikt. Magi ses där som vilken naturkraft som helst, och kan därför brukas i både goda och onda syften. Besvärjelser i sig själva är neutrala, det är magikerns avsikt som är antingen god eller ond – barmhärtig eller självisk. Undantaget till denna regel är de ”mörka” skolorna: nekromanti, demonologi, spiritism och häxkonster – vilka ses som onda av naturen. Gudomliga förmågor, givna till solmunkar och riarker, hålls dock av gammal tradition starkt skilda från magi.

Den Lysande Vägens präster är väldigt noga med att definiera vad som är magi och vad som är gudagåvor från Etin. Denna tradition går tillbaka till tiden före den Stora Schismen då speciellt dalkerna arbetade för att redogöra för skillnaderna mellan de två. Den aidniska grenen har ärvt traditionen, och upprätthåller den i stora drag, men har till skillnad från den dalkiska grenen inget emot magi så länge bruket av den är "god" och inte strider mot tron. Den Lysande Vägen har inte egna “riark-magiker” men det finns gott om trollkarlar som är Etins-trogna. Magiker anlitas också stundom för att utföra arbeten åt kyrkan och de flesta inom det högre prästerskapet besitter Kunskap om magi; inte minst wer’t-kerîgassen som ansvarar för att den rena läran upprätthålles, särskilt i det känsliga ämnet magi.

Den aidniska kyrkan är dessutom i besittning av många magiska artefakter som stundom givits dem som tempelgåvor av troende magiker, och stundom erövrats i främmande land – inte minst under soltågens tid. Solkatedralen i Framhundra har till exempel en stor och vackert ornamenterad lykta hängandes över pemoden, vilken lyser med solens starka sken även under molniga dagar. Den gavs år 277 e.O. till bontisâlen Kerkel Yrrginsson av animisternas orden i Kra.

Magi i den jorisk-aidniska traditionen
Historien bakom den aidniska hållningen till magi är intressant. Kejsardömet Jorpagna samlade på sin tid kunskap om magi från hela sitt imperium. De strukturerade upp den i olika skolor och utarbetade en encyklopedi för varje som skulle ligga till grund för en organiserad utbildning. Språket var Kejserlig Jori även om lånord från olika kulturer användes. Mycket av dagens magiutbildning bär fortfarande prägel av detta, särskilt i Aidne och andra regioner som ser sig som arvtagare till den joriska kulturen. "De Fem Goda” skolorna är de som folk allmänt accepterar och de som den Lysande Vägen ser som grunden till de ”tillåtna” skolorna.

De förbjudna skolorna är de som anses kopplade till Hemaquiel och ondskans makter. Av dessa är nekromanti den absolut värsta då den har att göra med odöda och makabra ritualer. Odöda är som redan nämnts en styggelse enligt Odos lära, och skall fördrivas eller förgöras utan omsvep. Att störa en avlidens kropp eller ande ses som ett brott mot griftefriden, och är att våldföra sig på Etins ordning. Av samma anledning förkastar man skolan spiritism. Trots att spiritismen har besvärjelser som kan fördriva osaliga andra menar man inom den Lysande Vägen att detta inte skall ske med hjälp av magi, utan med Etins hand. * Demonologi är ytterligare en skola som den Lysande Vägens kyrka fördömt. Att frammana demoner anses inte bra farligt och oansvarigt, men som ett totalt brott mot Odos lära som säger att man skall fly mörkret och inte ha något med mörkerväsen att göra. Demoner ses som Hemaquiels fränder och avkomma – och inom Ljusa Handen finns en handfull demonjägare som med gudomlig kraft reser land och rike runt för att fördriva dessa ondskans yngel. Häxkonster har också förbjudits av exarken då det mesta av denna typ av trolldom går ut på att förbanna och förstöra – något som är svårt att använda för goda syften. Drakmagi ligger i vågskålen då man ännu inte vet tillräckligt om den för att bilda sig en uppfattning.

Övriga skolor har fått exarkens välsignelse och får brukas fritt, så länge man inte begår försyndelser eller budbrott med dem. Undantaget är illusionism, vilken kyrkan ser med stor skepsis på. Detta beror främst på den aidniska kyrkans tolkning av Odos ord: ”I skall icke vränga Etins skapelse, ty då skall den bliva ett bländverk blott.” Det trakoriska kätteriet ”illusism” har också bidragit till att illusionism har fördömts av den Lysande Vägen.

* Då den Lysande Vägen undervisar att själen vandrar från kropp till kropp då den dör kan man undra hur man tolkar besvärjelser som Tala med död och Seans. Generellt menar man att man bara får tag på en del av den avlidnes kanat ("själens hjärta", på dalksiska kaneiro) som vanligtvis ligger kvar i kroppen. I detta själens hjärta finns bland annat den avlidnes minnen - vilka inte följer med till nästa liv. Undantaget är helgon vars innersta väsen anses lämna kroppen för att förenas med Etin.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

anders skrev:Hur...
* Då den Lysande Vägen undervisar att själen vandrar från kropp till kropp då den dör kan man undra hur man tolkar besvärjelser som Tala med död och Seans. Generellt menar man att man bara får tag på en del av den avlidnes kanat ("själens hjärta", på dalksiska kaneiro) som vanligtvis ligger kvar i kroppen. I detta själens hjärta finns bland annat den avlidnes minnen - vilka inte följer med till nästa liv. Undantaget är helgon vars innersta väsen anses lämna kroppen för att förenas med Etin.[/color]
Jag har ju inte deltagit så mycket i magidebatten, men jag tycker i all fall att det låter bra. Sedan gillar jag verkligen texten ovan. Någonstans vaknar spelarnas kätterska tankar...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Regil skrev:...jag tycker i all fall att det låter bra. Sedan gillar jag verkligen texten ovan. Någonstans vaknar spelarnas kätterska tankar...
Wikifierat. Om vi behöver modifiera något senare så är det OK.
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Det ser mycket bra ut mäster anders! :D

Gillade speciellt den här förklaringen:
* Då den Lysande Vägen undervisar att själen vandrar från kropp till kropp då den dör kan man undra hur man tolkar besvärjelser som Tala med död och Seans. Generellt menar man att man bara får tag på en del av den avlidnes kanat ("själens hjärta", på dalksiska kaneiro) som vanligtvis ligger kvar i kroppen. I detta själens hjärta finns bland annat den avlidnes minnen - vilka inte följer med till nästa liv. Undantaget är helgon vars innersta väsen anses lämna kroppen för att förenas med Etin.
Utmärkt att genom en from solmunk på det här viset förklara för uppstudsiga Spelare varför de inte kan fråga S:t Willem själv vart han tappade sin magiska stridsklubba.

Så här skrev jag om den joriska traditionen:

Magi i jorisk tradition

Kejsardömet Jorpagna samlade kunskap om magi från hela sitt vidsträckta imperium och även länder långt bortom. De strukturerade upp den i olika skolor och utarbetade en encyklopedi för varje som skulle ligga till grund för en organiserad utbildning. Språket var Kejserlig Jori även om lånord från olika kulturer användes. Mycket av dagens magiutbildning bär fortfarande prägel av detta, särskilt i Aidne och andra länder som ser sig som arvtagare till den joriska kulturen. Skolorna har sedan de först utformades genomgått förändringar och utvecklats, samtidigt som de gett upphov till inriktningar och helt nya skolor som tidigare inte fanns eller var delar av de gamla.

De joriska skolorna är nu de som folk allmänt accepterar och de som många ser som de rätta. Annan magi och andra skolor betraktas ofta med skepsis och misstänksamhet, ibland även av magiker tillhörande den joriska traditionen.

Många senare skolor innom magiutövandet har sedan Kejsardömet Jorpagnas tid tillkommit, men i den grad det har gjort försök till att utarbeta liknande encyclopedier har de inte uppnått samma kvalite och omfattning som de skapade vid Academia Magica i Grivela.

De joriska skolorna
Animism
Mentalism
Elementärmagi
Illusionism*
Symbolism
Nekromanti
**

De joriska encyklopedierna
Encyclopaedia Animisma
Encyclopaedia Mentalisma
Encyclopaedia Elementaerisma
Encyclopaedia Illusionisma
Encyclopaedia Symbolisma
Encyclopaedia Necromantisma
**

* I Aidne har Illusionismen sedan 400-talet eO kopplats ihop med den trakoriska läran Illusism och gjort att skolan har fördömts av Lysande Vägen.
** Nekromanti anses nästan överallt som ond men ursprungligen utarbetades även ett system för denna typ av magi. Kejsar Aurelion II förbjöd dock på 800-t fO skolan och förstörde nästan alla encyclopedier (som numera är ytterst sällsynta och sägs beskriva en neutral nekromanti).
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Utmärkt att genom en from solmunk på det här viset förklara för uppstudsiga Spelare varför de inte kan fråga S:t Willem själv vart han tappade sin magiska stridsklubba.
Men... vad händer när en kättersk magiker kommer, frågar St Willems kvarlevor, och får svar...? :shock:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Jag gillar nästan allt! Men jag är inte riktigt säker på hur jag ska se på exempelvis Spiritism och drakmagi. För mycket bannlysning av de olika magikerskolorna gör att aidne-LV hamnar otäckt nära dalkisk-LV.

Tyvärr har jag för närvarande inte tid att läsa igenom reglerna för de olika magiskolorna och bilda mig en klar uppfattning hur jag tyckedr att det borde se ut.
birkebeineren
Admin

Regil skrev:
birkebeineren skrev:Utmärkt att genom en from solmunk på det här viset förklara för uppstudsiga Spelare varför de inte kan fråga S:t Willem själv vart han tappade sin magiska stridsklubba.
Men... vad händer när en kättersk magiker kommer, frågar St Willems kvarlevor, och får svar...? :shock:
Tja, antingen så faller solmunkens hela värld ihop eller så avfärdar han det hela som Hemaquiels röst och meddelar Ljusa Handen eller närmaste solriddarkompani. :twisted:
Fraxinus skrev:Jag gillar nästan allt! Men jag är inte riktigt säker på hur jag ska se på exempelvis Spiritism och drakmagi. För mycket bannlysning av de olika magikerskolorna gör att aidne-LV hamnar otäckt nära dalkisk-LV.

Just drakmagiker lär inte vara särskillt vanliga vare sig innom LV-trogna länder eller andra platser, och dessa individer behandlas förmodligen som enstaka företeelser i den grad LV känner behov för att lägga sig i deras förehavanden.
En skepsis eller rent ut av förbud gentemot Spiritism känns inte så otroligt för LV (eller andra religioner) eftersom efterlivet förmodligen ses som en sysselsättning för gudar och inte magiker.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

Då är det en himla tur att besökare är så ovälkomna till Pampiska halvön. De pampiska schamanerna är nämligen i hög grad Spritister.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Regil skrev:
Det behövs inte beskrivas, utan lämnas helt upp till SL. Kanske har de LV-troende rätt! Etin är ju trots allt en riktig gud, och inget fantasifoster - och det är inte omöjligt att helgonens själar faktiskt ÄR utom räckhåll för spiritister. Men som sagt, det är upp till SL.

Eller så visar det sig att Etin inte tyckte lika mycket om helgonet som exarken gjorde - och att han faktist inte är ett helgon (i Etins ögon). :wink:

Vad gäller drakmagi ligger det som sagt i vågskålen - inte för att den är ond, utan för att den är såpass okänd. I dagsläget skulle ingen straffas för att bruka drakmagi, och det är inte omöjligt att kerîsariet beslutar att den skall godkännas om en vältalande representant för drakmagin skulle förklara hur det ligger till (Gadirm? :roll: )

Spiritism, demonologi och häxkonster ses av LV som "systerskolor" till nekromantin. Å andra sidan finns det säkert häxor som gömmer sin aktivitet eller förklär den till att likna animism.

Den aidniska kyrkan lär väl inte vara särskilt glada över pampernas spiritism, men så länge de är hedningar finns det inte så mycket att göra. Ett inrikes "soltåg" skulle väl knappast få stöd från kronan.
Caddo
Den Lysande Vägen

Fraxinus
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Regil skrev:
Det behövs inte beskrivas, utan lämnas helt upp till SL. Kanske har de LV-troende rätt! Etin är ju trots allt en riktig gud, och inget fantasifoster - och det är inte omöjligt att helgonens själar faktiskt ÄR utom räckhåll för spiritister. Men som sagt, det är upp till SL.

Eller så visar det sig att Etin inte tyckte lika mycket om helgonet som exarken gjorde - och att han faktist inte är ett helgon (i Etins ögon). :wink:

Vad gäller drakmagi ligger det som sagt i vågskålen - inte för att den är ond, utan för att den är såpass okänd. I dagsläget skulle ingen straffas för att bruka drakmagi, och det är inte omöjligt att kerîsariet beslutar att den skall godkännas om en vältalande representant för drakmagin skulle förklara hur det ligger till (Gadirm? :roll: )

Spiritism, demonologi och häxkonster ses av LV som "systerskolor" till nekromantin. Å andra sidan finns det säkert häxor som gömmer sin aktivitet eller förklär den till att likna animism.

Den aidniska kyrkan lär väl inte vara särskilt glada över pampernas spiritism, men så länge de är hedningar finns det inte så mycket att göra. Ett inrikes "soltåg" skulle väl knappast få stöd från kronan.
För det första är denna kunskap om Pampernas religon och schamanernas kunskap i Spiritism och örtkunskap något som inte kommer RP eller överhuvudtaget någon annan till del (om inte RP är Pamp). Pampernas religon och kulturliv är i det närmaste okänt för omvärlden.

Predikare av LV är synnerligen ovälkomna. Nästan i klass med Morelvidynska pirater, Felicier och Lindiskiarnar. Sannolikt mister de dock inte huvudet ( då till och med Pamperna är så pass diplomatiska att inse att det skulle innebära problem) utan blir tämligen omilt förvisade över gränsen.

För det andra skulle sannolikt ett sådant soltåg hota med att bli synnerligen blodigt för båda sidor (då Pamperna kan mönstra omkring 4000-5000 beridna krigare).

För det tredje har Pamperna Valien I Riksbyggarens avtal om självbestämmande att luta sig mot. Och mot det kan LV göra intet.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-16 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:För det första...
Som jag trodde. Då är ju närvaron av spiritism hos pamperna egentligen inget problem.
Caddo
Den Lysande Vägen

birkebeineren
Admin

Vem kunde trott att de något torftiga pamperna från Aidne-modulen skulle bli interessanta och få en genomtänkt plats i Ereb! :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Så här skrev jag om den joriska traditionen...

* I Aidne har Illusionismen sedan 400-talet eO kopplats ihop med den trakoriska läran Illusism och gjort att skolan har fördömts av Lysande Vägen.
Ser strålande ut, birke. Det enda jag skulle tillägga är att i fotnoten om illusionism säga att skolan redan innan 400-talet låg risigt till p.g.a. Odos brev till Ereboserna/Ereberna.
Caddo
Den Lysande Vägen

Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vad gäller drakmagi ligger det som sagt i vågskålen - inte för att den är ond, utan för att den är såpass okänd. I dagsläget skulle ingen straffas för att bruka drakmagi, och det är inte omöjligt att kerîsariet beslutar att den skall godkännas om en vältalande representant för drakmagin skulle förklara hur det ligger till (Gadirm? )
Gadirm: -Goddag, jag heter Gadirm och skulle vilja upplysa herrarna om drakar och deras magi.
LV kille1: -Drakar! Av med hans huvud.
LV kille2: -Så, inte förhasta oss nu. Vi är alla Etins barn. Tala...
Gadirm: - Jo, jag e rätt vass på drakmagi och dess nytta...
LV kille1: -Hemaquiels sändbud säger jag...
Gadirm: (irriterat) ...och på drakar och hur man handskas med dem. Dom är en märklig och vis art, men dom kan bemästras...
LVkille1: (tystnar och börjar lyssna)
Gadirm: -Sedan dess att jag dräpte en uråldrig drake...
LV kille1&2: (lyssnar imponerat)
Gadirm: ...så har jag nått stora mått av vishet och har deras respekt.
LV kille1&2: (lyssnar än mer imponerat)
Gadirm: -Drakmagin följer inte samma...mönster som de övriga skolorna. När min armé av odöda hjälpte mig att...
LV kille1&2: -Odöda?! AV MED HANS HUVUD!!!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin

:lol:
Skriv svar