Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Finns Lysande Vägen i Trakorien?
För att svara på den ursprungliga frågan så förefaller det sannolikt att Lysande vägen har ambassader och missionärer i Trakorien om än inte folkets sympati. Jag tror att den allmänna meningen bland kommersiella intressen är att fördömande och moraliserande religioner ska hållas borta för att inte störa "vardagslivet" (dvs. den existerande elitens maktbas).

Personligen har jag lite svårt för Lysande vägen därför att jag tycker att den påminner alltför mycket om Kristendom / Islam / Judendom (kanske felaktigt för jag har bara läst några få av de många inläggen i ämnet). Jag föredrar det polyteistiska samhället främst därför att det erbjuder mer kulturell variation. Dessutom föredrar jag mustiga gudar som intrigerar, ljuger och visar känslor framför ett mer abstrakt gudsbegrepp. Mina förebilder är panteon från Grekland, Rom, Mesopotamien, Norden och liknande.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Brior skrev:
birkebeineren skrev:Finns Lysande Vägen i Trakorien?
För att svara på den ursprungliga frågan så förefaller det sannolikt att Lysande vägen har ambassader och missionärer i Trakorien om än inte folkets sympati. Jag tror att den allmänna meningen bland kommersiella intressen är att fördömande och moraliserande religioner ska hållas borta för att inte störa "vardagslivet" (dvs. den existerande elitens maktbas).

Personligen har jag lite svårt för Lysande vägen därför att jag tycker att den påminner alltför mycket om Kristendom / Islam / Judendom (kanske felaktigt för jag har bara läst några få av de många inläggen i ämnet). Jag föredrar det polyteistiska samhället främst därför att det erbjuder mer kulturell variation. Dessutom föredrar jag mustiga gudar som intrigerar, ljuger och visar känslor framför ett mer abstrakt gudsbegrepp. Mina förebilder är panteon från Grekland, Rom, Mesopotamien, Norden och liknande.
Visst finns det mycket i Lysande Vägen från Islam, Kristendom och Judendom - då det faktiskt (i alla fall i princip) är en monoteistisk religion. Men samtidigt har vi försökt att introducera tillräkligt många nya och egna koncept för att det inte skall kännas som en fotokopia. Kolla gärna i Wikin under den Lysande Vägen för att se ett utkast... Det utvecklas fortfarande, så om du har synpunkter på hur man kan göra det hela lite roligare får du mer än gärna tycka till! :)

Nu må det vara hänt att Etin inte ljuger, intrigerar och visar känslor (i alla fall inte i form av känsloutbrott) - men det finns nog så många präster inom den Lysande Vägen som gör ovanstående med bravur!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

anders skrev: Visst finns det mycket i Lysande Vägen från Islam, Kristendom och Judendom - då det faktiskt (i alla fall i princip) är en monoteistisk religion. Men samtidigt har vi försökt att introducera tillräkligt många nya och egna koncept för att det inte skall kännas som en fotokopia. Kolla gärna i Wikin under den Lysande Vägen för att se ett utkast... Det utvecklas fortfarande, så om du har synpunkter på hur man kan göra det hela lite roligare får du mer än gärna tycka till! :)

Nu må det vara hänt att Etin inte ljuger, intrigerar och visar känslor (i alla fall inte i form av känsloutbrott) - men det finns nog så många präster inom den Lysande Vägen som gör ovanstående med bravur!
Det lät nog värre än jag menade - jag avsåg egentligen ingen kritik eller att Lysande vägen är en kopia utan jag ger mest uttryck för en personlig preferens och lämnar gärna monoteismen till andra. Det Heliga Kishatet är ju för övrigt av samma skrot och korn och Shamash väl så dömande. Vad gäller intrigerande präster så läser jag just nu boken "The Bad Popes" med många goda exempel på korrupta prelater. Ändå tycker jag att monoteism blir lite som en dokusåpa med bara en deltagare ...
Senast redigerad av Brior den 2008-02-02 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Brior skrev:
anders skrev: Visst finns det mycket i Lysande Vägen från Islam, Kristendom och Judendom - då det faktiskt (i alla fall i princip) är en monoteistisk religion. Men samtidigt har vi försökt att introducera tillräkligt många nya och egna koncept för att det inte skall kännas som en fotokopia. Kolla gärna i Wikin under den Lysande Vägen för att se ett utkast... Det utvecklas fortfarande, så om du har synpunkter på hur man kan göra det hela lite roligare får du mer än gärna tycka till! :)

Nu må det vara hänt att Etin inte ljuger, intrigerar och visar känslor (i alla fall inte i form av känsloutbrott) - men det finns nog så många präster inom den Lysande Vägen som gör ovanstående med bravur!
Det lät nog värre än jag menade - jag avsåg egentligen ingen kritik eller att Lysande vägen är en kopia utan ger mest uttryck för en personlig preferens och lämnar gärna monoteismen till andra. Det Heliga Kishatet är ju för övrigt av samma skrot och korn och Shamash väl så dömande. Vad gäller intrigerande präster så läser jag just nu boken "The Bad Popes" med många goda exempel på korrupta prelater. Ändå tycker jag att monoteism blir lite som en dokusåpa med bara en deltagare ...
Monoteism är iofs störtintressant... Det är ju så lätt att det övergår i galen fanatism med idiotiska politiska strider och folkmord. Och det brukar bli rollspelsvänligt och intressant..
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Adragoor skrev: Monoteism är iofs störtintressant... Det är ju så lätt att det övergår i galen fanatism med idiotiska politiska strider och folkmord. Och det brukar bli rollspelsvänligt och intressant..
Monoteism är verkligen mycket intressant men hela den västerländska moderna historien har varit monoteistisk. Därför tycker jag att det är intressant att föreställa sig en polyteistisk renässans som i Trakorien. Det ena utesluter ju som sagt inte det andra.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Brior skrev:
Adragoor skrev: Monoteism är iofs störtintressant... Det är ju så lätt att det övergår i galen fanatism med idiotiska politiska strider och folkmord. Och det brukar bli rollspelsvänligt och intressant..
Monoteism är verkligen mycket intressant men hela den västerländska moderna historien har varit monoteistisk. Därför tycker jag att det är intressant att föreställa sig en polyteistisk renässans som i Trakorien. Det ena utesluter ju som sagt inte det andra.
Instämmer absolut! Och ingen förespråkar att det skall ändras. Bara att det också finns en monoteistisk religion som nyligen introducerats från det fjärran söder (och möjligtvis via Magilre). Däremot är det nog minst lika lätt för polyteism att resultera i galen fanatism, politiska strider och folkmord. Inte minst om gudarna är något att immitera! Det har mindre att göra med vilken form av teism man har - och ligger tyvärr mer i den mänskliga naturen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:
Brior skrev:
Adragoor skrev: Monoteism är iofs störtintressant... Det är ju så lätt att det övergår i galen fanatism med idiotiska politiska strider och folkmord. Och det brukar bli rollspelsvänligt och intressant..
Monoteism är verkligen mycket intressant men hela den västerländska moderna historien har varit monoteistisk. Därför tycker jag att det är intressant att föreställa sig en polyteistisk renässans som i Trakorien. Det ena utesluter ju som sagt inte det andra.
Instämmer absolut! Och ingen förespråkar att det skall ändras. Bara att det också finns en monoteistisk religion som nyligen introducerats från det fjärran söder (och möjligtvis via Magilre). Däremot är det nog minst lika lätt för polyteism att resultera i galen fanatism, politiska strider och folkmord. Inte minst om gudarna är något att immitera! Det har mindre att göra med vilken form av teism man har - och ligger tyvärr mer i den mänskliga naturen.
Vad jag menade med att monoteism lättare leder till fanatism är att en monoteistisk religion ofta inte accepterar andra religioners giltighet medan en polyteistisk religion gör det. En polyteist kan ofta acceptera att grannfolket dyrkar andra gudar och rycka på axlarna och säga "visst ni tror på andra gudar än vi, era gudar finns väl också men jag dyrkar inte dem" medan en monoteist ofta tycker att grannfolket dyrkar falska avgudar. Därmed är det lättare hänt att en monoteist anser att man lika gärna kan döda folk för att de tror "fel"...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:
Brior skrev: Monoteism är verkligen mycket intressant men hela den västerländska moderna historien har varit monoteistisk. Därför tycker jag att det är intressant att föreställa sig en polyteistisk renässans som i Trakorien. Det ena utesluter ju som sagt inte det andra.
Instämmer absolut! Och ingen förespråkar att det skall ändras. Bara att det också finns en monoteistisk religion som nyligen introducerats från det fjärran söder (och möjligtvis via Magilre). Däremot är det nog minst lika lätt för polyteism att resultera i galen fanatism, politiska strider och folkmord. Inte minst om gudarna är något att immitera! Det har mindre att göra med vilken form av teism man har - och ligger tyvärr mer i den mänskliga naturen.
Vad jag menade med att monoteism lättare leder till fanatism är att en monoteistisk religion ofta inte accepterar andra religioners giltighet medan en polyteistisk religion gör det. En polyteist kan ofta acceptera att grannfolket dyrkar andra gudar och rycka på axlarna och säga "visst ni tror på andra gudar än vi, era gudar finns väl också men jag dyrkar inte dem" medan en monoteist ofta tycker att grannfolket dyrkar falska avgudar. Därmed är det lättare hänt att en monoteist anser att man lika gärna kan döda folk för att de tror "fel"...
DEN diskussionen kan vi fortsätta ha via PM om du vill... :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:
Regil skrev: Ingen ämnesansvarig... nä, men det är ju svårt att se någon annan än Brior som ansvarig...
Detta är lite av ett dilemma eftersom Ereb-projektet och min egen användning av Trakorien (liksom av Magilre, Ransard, Staden O och andra platser som jag namngivit) till viss del kommer att ta skilda vägar. Det vore synd om detta ska hindra andra från att hitta på saker, en tradition som med min välsignelse var ganska utbredd på svavelvinter.nu när det forumet var mer aktivt.

Jag vill direkt säga att jag inte alls blir stött om någon hittar på egna företeelser i Trakorien utan jag tycker snarare att det är en av poängerna med rollspel. Det finns emellertid två sätt att nyskapa på:
(1) man kan lägga till företeelser "modulärt"så att de lätt kan infogas / läggas åt sidan utan att det ändrar helheten, t.ex hitta på lokala sedvänjor och myter, en ny stad eller ett nytt skrå,
(2) eller så skapar man globalt så att företeelsen påverkar helheten, t.ex. att alla trakorier varje morgon tillber solen eller begraver släktingarnas döda kroppar under köksgolvet
Modulära påhitt är inga problem och jag vill uppmuntra till sådana. Trakorien är mångkulturellt, motsägelsefullt och religiöst kulturellt så därför ryms det mesta. Vad gäller det globala så borde jag förmodligen ta mig samman och sammanställa grundstrukturen för att undvika onödiga motsägelser.

Annars hindrar ju inget att Ereb-projektet tar sin väg och jag min. Mina romaner använder trots allt inte det klassiska Ereb Altor. Det finns säkert plats för två varianter som kan korsbefrukta varandra även om de spretar. Jag ser därtill en annan mer grundläggande skillnad i synen på Erebs fantasiländer: Många i projektet vill få en fullständig kartläggning av alla regioner och vanor medan jag snarare försöker säga så lite som möjligt för att hålla många vägar öppna. Ingendera sätten är fel utan bara två olika sätt att bygga på, anpassade för olika behov.

Synpunkter?
Att EA-projektet och ditt Trakorien går skilda vägar tycker jag vore en förlust. I vilken grad, om någon, du kan hitta inspiration till dina alster bland våra skriverier kan jag självklart inte uttala mig om, men att de flesta av "forumiterna" lägger stor vikt på ditt material och dina synspunkter är jag övertygad om.

Trakorien är det område som bäst beskrivits i EA och har kanske inte behov av någon Ansvarig utöver det att bearbeta materialet in i wikin. Detaljer och mindre företeelser kan läggas till men några större övergripande förändringar tror jag vore omöjligt att få igenom här på forumet, om någon mot förmodan skulle vilja något sådant.
Sen att det Trakorien vi känner från gamla EA kommer att skilja sig något från det Trakorien som växer fram i romanerna (eller ett eget spel) tycker jag inte är något problem. Det vore dock mycket trevligt om du "tar dig samman" och beskriver grundstrukturen av det globala i ditt Trakorien! :)

Så som jag ser Trakorien i detta projektet är att vi sprider ut lite trakoriana rundt om i övriga Ereb; spikar upp en skola i banzikan på Caddo, odlar langocker på Zorakins böljande fält eller låter Inashtar dyrkas av barbarer i Nargur, och sen i Trakorien; en ambassad för S:t Palins Orden, en förskjuten echtisk hertig som slagit sig in på asbasthandeln eller en krunsk astronologskola som jämför solvinklar på Fontra Cilors ziggurater med ruinerna hemma härstammande från Golwyndakulturen. Även nya modulära företeelser påhittade av oss, och då inkluderar jag självklart dig, kan vi lägga till om det gillas.

Tycker jag!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev: Att EA-projektet och ditt Trakorien går skilda vägar tycker jag vore en förlust. I vilken grad, om någon, du kan hitta inspiration till dina alster bland våra skriverier kan jag självklart inte uttala mig om, men att de flesta av "forumiterna" lägger stor vikt på ditt material och dina synspunkter är jag övertygad om.

Trakorien är det område som bäst beskrivits i EA och har kanske inte behov av någon Ansvarig utöver det att bearbeta materialet in i wikin. Detaljer och mindre företeelser kan läggas till men några större övergripande förändringar tror jag vore omöjligt att få igenom här på forumet, om någon mot förmodan skulle vilja något sådant.
Sen att det Trakorien vi känner från gamla EA kommer att skilja sig något från det Trakorien som växer fram i romanerna (eller ett eget spel) tycker jag inte är något problem. Det vore dock mycket trevligt om du "tar dig samman" och beskriver grundstrukturen av det globala i ditt Trakorien! :)

Så som jag ser Trakorien i detta projektet är att vi sprider ut lite trakoriana rundt om i övriga Ereb; spikar upp en skola i banzikan på Caddo, odlar langocker på Zorakins böljande fält eller låter Inashtar dyrkas av barbarer i Nargur, och sen i Trakorien; en ambassad för S:t Palins Orden, en förskjuten echtisk hertig som slagit sig in på asbasthandeln eller en krunsk astronologskola som jämför solvinklar på Fontra Cilors ziggurater med ruinerna hemma härstammande från Golwyndakulturen. Även nya modulära företeelser påhittade av oss, och då inkluderar jag självklart dig, kan vi lägga till om det gillas.

Tycker jag!
Nåja, det var nu inte menat som förslag till en skiljsmässa men ibland drabbas jag av dåligt samvete över andra entusiasters ymniga beskrivningar. Jag försöker bara varsamt flytta mig lite åt sidan för att släppa fram eventuella andra trakoriska initiativ. Låt oss alltså fortsätta den muminfnattiga familjesamvaron, men var som sagt inte rädda för att föreslå egna trakoriska påhitt! Själv ska jag försöka uppamma lite hemulst disciplin ... kanske imorgon ... eller om fredag.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Brior skrev: För att svara på den ursprungliga frågan så förefaller det sannolikt att Lysande vägen har ambassader och missionärer i Trakorien om än inte folkets sympati. Jag tror att den allmänna meningen bland kommersiella intressen är att fördömande och moraliserande religioner ska hållas borta för att inte störa "vardagslivet" (dvs. den existerande elitens maktbas).
Fast det beror såklart helt och hållet på de fastländska ambassadörerna och missionärerna. Jag ser två uppenbara orsaker som kan få de pragmatiska trakorierna att vända kappan efter sylfen.

1) Den lysande vägen representerar indirket stenrika kopparhavsländer som Erebos. Och inflytelserika riken som Zorakin. Det finns mycket att vinna på att inte stöta sig med dessa. Säkert finns det reaktionära som vill införliva Etin i gudavärlden eller åtminstone visa på att han nog är en maifestation av Kastyke, eller varför inte Vite Shamash?

2) Den lysande vägens ministrar hotar trakorierna med vedergälning om de inte tillåts uppföra tempel här och var. Trakorierna ägnas sig inte gärna åt teologiskt käbbel utan ser hellre att trakinerna flödar gudomligt. Det är ju smidigt att sälja tempelmark mot marknadsandelar.

Problemet är ju, som uppmärksammats i tråden, att den monoteistiska Lysande vägen inte alls är lika förlåtande och pragmatisk. Visst finns det troende fanatiker i Trakorien med prästerskapet är som bekant en politisk befattning. En rabiat exark (eller vad de nu heter inom LV) kan lätt få hela skeppet att tippa. Det kan bli riktigt coolt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det har funderats på att låta LV missionärerna utgå från Magilre och en fråga är då hur detta påverkar Trakoriens politik gentemot landet? Kanske magillerna inte är så noga med religionsbiten utan använder LV för att öka sitt inflytande?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brio, var köper Trakoriska öarna sina slavar? Kasyr? Torilia? Bzegusta? Staden O? eller...?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Brior, var köper Trakoriska öarna sina slavar? Kasyr? Torilia? Bzegusta? Staden O? eller...?
Torilia och Staden O är nog de största närbutikerna för träl-shopping men inbland kan mer långväga skepp anlända Tricilve fyllda med krigsfångar och brottlingar. Sedan kan man tänka sig att halvfolk och nordliga "pirater" dvs farsegels fiskare som irrat sig för nära de trakoriska kusterna lätt slutar som slavar. Glöm heller inte att det trakoriska nyliberala samhället skuffar ut en hel del folk till slaveri via bakändan - människor som inte kan betala skulder etc.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior skrev:
Mikael skrev:Brior, var köper Trakoriska öarna sina slavar? Kasyr? Torilia? Bzegusta? Staden O? eller...?
Torilia och Staden O är nog de största närbutikerna för träl-shopping men inbland kan mer långväga skepp anlända Tricilve fyllda med krigsfångar och brottlingar. Sedan kan man tänka sig att halvfolk och nordliga "pirater" dvs farsegels fiskare som irrat sig för nära de trakoriska kusterna lätt slutar som slavar. Glöm heller inte att det trakoriska nyliberala samhället skuffar ut en hel del folk till slaveri via bakändan - människor som inte kan betala skulder etc.
Och nu vet jag plötsligt varför Kardien så envetet har försökt att erövra staden!
Det blir ju faktiskt en extra ursäkt till att vilja för krig mot de dekadenta Trakorierna - att få slut på den förhatliga slavhandeln som sker i Kardien, mitt framför näsan på de rättrogna echterna. Jag tror faktiskt att jag skall skriva in ytterligare några erövringsförsök i historien.
Skriv svar