Caddos historia år 511 eO har faktafelet att Fristaden tillhör Zorakin. Det kan man inte säga förrän flera decennier senare. Får jag justera i wikin Anders!?
När vill du sätta datumet i stället.
Inte datumet, utan att Fristaden grundades utanför Zorakins gränser. först iom erövrandet blev det del av riket. Så jag omformulerade bara dess geografiksa och politiska läge.
Det stämmer! Staden grundades 511 eO av Zorakiska livegna, fredlösa och annat folk som sökte sig en ny framtid. Men om jag minns rätt så knöts senare, dock före Salamoras invasion, ett löst avtal mellan den zorakiska kronan och Fristaden att staden skulle gälla som zorakisk fristad. Dock så fick den med särledes stora friheter och skötte sig i princip själv. Nu kommerjag givetvis inte ihåg vart jag läst det eller men jag är nästan helt säker att jag läst det någonstans.
Fraxinus skrev:Det stämmer! Staden grundades 511 eO av Zorakiska livegna, fredlösa och annat folk som sökte sig en ny framtid. Men om jag minns rätt så knöts senare, dock före Salamoras invasion, ett löst avtal mellan den zorakiska kronan och Fristaden att staden skulle gälla som zorakisk fristad. Dock så fick den med särledes stora friheter och skötte sig i princip själv. Nu kommerjag givetvis inte ihåg vart jag läst det eller men jag är nästan helt säker att jag läst det någonstans.
Står kanske något i Monster & Män-modulen i artikkeln om Zygosunds bro?
Så här omformulerade jag det:
'''511 e.O.'''
:Handel mellan Caddo och dvärgarna i Aidnebergen upprättas i Fristaden på Kopparhavskusten strax nordöst om Zorakin.
Angående drakkadavret så kan det mycket väl efter alla dessa år blivit till vulkaniska klippor. Detta är ändå ingenting som dalkerna fäster speciellt stor tro vid - och det kan därför istället nämnas i Erebs allmänna historia.
Ähm, jag reflekterade aldrig ens över att det faktiskt kan ha skett på riktigt. (jag var lite rolig-ironisk på inlägget), utan jämförde det med en klassisk myt som exempelvis Jätten Vist och Visingsö. Tyckte dock att det var kul att det fanns en myt med förankring i Caddo, så det hade varit kul att ha med i inledningstexten till Caddo. Men inte på bekostnad av att PDFen försenas. Mitt liv just nu tycks gå ut på att drägglandes vänta på just denna
(Det är med en nostalgitår man minns sin ÄS ungdom när man varje vecka reste in till stan (Kalmar) och frågade på "Lek&Hobby" om det kommit ngt nytt till D&D ännu. Åh, dom måste ha hatat mig )
Men kanske som ett citat i inledningen av Caddos historia på wikin?
Om nu någon har lusten att skriva novellen om Harablos, Hagros och Akkillo, så att det finns något att citera ifrån...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Angående drakkadavret så kan det mycket väl efter alla dessa år blivit till vulkaniska klippor. Detta är ändå ingenting som dalkerna fäster speciellt stor tro vid - och det kan därför istället nämnas i Erebs allmänna historia.
Ähm, jag reflekterade aldrig ens över att det faktiskt kan ha skett på riktigt. (jag var lite rolig-ironisk på inlägget), utan jämförde det med en klassisk myt som exempelvis Jätten Vist och Visingsö. Tyckte dock att det var kul att det fanns en myt med förankring i Caddo, så det hade varit kul att ha med i inledningstexten till Caddo. Men inte på bekostnad av att PDFen försenas. Mitt liv just nu tycks gå ut på att drägglandes vänta på just denna
(Det är med en nostalgitår man minns sin ÄS ungdom när man varje vecka reste in till stan (Kalmar) och frågade på "Lek&Hobby" om det kommit ngt nytt till D&D ännu. Åh, dom måste ha hatat mig )
Men kanske som ett citat i inledningen av Caddos historia på wikin?
Om nu någon har lusten att skriva novellen om Harablos, Hagros och Akkillo, så att det finns något att citera ifrån...
Jag vet att jag är sent ute, men har Caddo några "Skröner om Caddo" - som fanns i EAS. Det tycker jag alla länderfolkslag skall ha, åtminstone i wikin. Man kan ju omformulera de som redan finns i EAS om man inte orkar skriva nya. (Naturligtvis inte i Caddo pdf:n om det orsakar stora förseningar.) Tycker ni inte att varje land borde ha sådana rykten RP hör innan de når landet i fråga?
Drakmyten kan för övrigt vara populär i aidne och Jorpagna, men något dalkerna skakar på huvudet över?
Jag kan inte förneka att det är lite jobbigt att höra om sådana här önskemål till Caddo nu.... Det skulle ju naturligtvis ha sagts och lagts till för en månad sedan. Om nu alla länder kommer att ha "Skrönor om..." så kommer Caddo vara det land som soknar det, vilket inte alls känns roligt - men RIckard har redan gjort en hel del på layouten så det är helt enkelt för sent. Jättetrist.
Fafnir, är du från Kalmar? Där ser man!! Själv är jag gammal ölänning, men bodde i Kalmar i sju år - s ådet där med at tjata om rollspel på Lek & Hobby var du inte ensam om!
anders skrev:Jag kan inte förneka att det är lite jobbigt att höra om sådana här önskemål till Caddo nu.... Det skulle ju naturligtvis ha sagts och lagts till för en månad sedan. Om nu alla länder kommer att ha "Skrönor om..." så kommer Caddo vara det land som soknar det, vilket inte alls känns roligt - men RIckard har redan gjort en hel del på layouten så det är helt enkelt för sent. Jättetrist.
Förstår det, jag har missat att påpeka det,
fast jag skrev det allmänt under Arbetsbordet -wiki-artikellängd i slutet av september 2007.
Passar på att påminna alla andra författare att Skrönor är kul.
OK, jag har PM:at med Rickard och vi har kommit överens om att det är värt att sticka in en extra sida med "skrönor" - så jag ska börja jobba på det (jag som trodde jag var färdig med Caddo... )
Så frågan är nu: VILKA PERSPEKTIV SKA VI HA I SKRÖNORNA?
I EA-Sp finns den gamle legosoldaten, den erfarne äventyraren, den snikne köpmannen och den mäktige magikern. Vill vi fortsätta med dessa personligheter eller hitta på nya? Eftersom vi måste skriva om dem helt och hållet är det kanske enklare med nya "personer", men vad tycker ni?
anders skrev:OK, jag har PM:at med Rickard och vi har kommit överens om att det är värt att sticka in en extra sida med "skrönor" - så jag ska börja jobba på det (jag som trodde jag var färdig med Caddo... )
Så frågan är nu: VILKA PERSPEKTIV SKA VI HA I SKRÖNORNA?
I EA-Sp finns den gamle legosoldaten, den erfarne äventyraren, den snikne köpmannen och den mäktige magikern. Vill vi fortsätta med dessa personligheter eller hitta på nya? Eftersom vi måste skriva om dem helt och hållet är det kanske enklare med nya "personer", men vad tycker ni?
Jag tycker att vi bör ha de perspektiv som inspierar oss! Det behöver inte vara samma gubbar som hela tiden kommenterar länderna, tycker gott att vi kan ta ett lämpligt perspektiv och skriva utifrån det. Som genomgående tråd istället att vi har skrönor.
Kanske skriver ihop "den arrogante echten" om du har tur
Låter bra. Tycker figurerna kan variera mellan länderna men bör kunna vara varierande personer RP kan komma i kontakt med...så vad sägs att man ser någon av dessa kategorier:
Magiker
Lärd man
Krigare
"Skummis"/Tjuv
Sjöfarare
Köpman/Borgare
Bard
Religiös representant
Äventyrare (en slags uppsamligsfigur)
Någon RP talar med under eller inför en resa.
Sedan kan man i flytande text bygga ut med fler skröner som är från personer på plats(?) "Nargurisk Mastodontskötare" eller...