Glömde lite i ivern där att vi faktiskt skulle "modifiera" dessa nya krigare till att vara Samurajer, fast med influenser från Kina, Mongoler å annat asiatiskt, samt kanske lite eget Fantasy-luktande stuff. så ... jag bugar i vördnad å rättelse.
Vi kan lätt låta denna teori, även om den stämmer, röra andra öar men den går också att inarbeta (namnmodifieringar!!!) om någon känner sig kallad och låta ankor finnas på öarna.Den andra teorin har klart färre anhängare, men dessa är desto mer bokstavstroende. De anser att ankorna skall ha getts livsgnistan av guden Wal på ön Burb (av människor kallad Khalifa) långt ut i den Yttersta Västern. När detta var gjort gav han ankorna till sina brorsöner Goffre, Baraks och Dondros att förvalta. ”Goffre skänkte äventyrslystnaden, och blev de brunas anförare; Baraks väckte lusten att äga, och blev de vitas beskyddare; Dondros, rebellen, ledde de svarta i uppror.” citerat ur Komikas Gyllene Bok. Så småningom lämnade ankornas olika folk sin faders ö och begav sig ut i världen och lever idag i den s.k. diaspován (ut ur ägget). Ön Burb har idag en mycket liten befolkning bestående av religiöst fanatiska solitärer till vita och bruna ankor. Ön bedriver ingen handel utan är en eremits paradis. (Mandelorden anser det inte finnas tecken på bofast befolkning på ön äldre än 500 f.O.)
Nagas är ju ett trevligt alternativ också.Angående Reptilmän ... Tror egentligen Serpenter vore mer "troligt". Om man ser till hur Asiatiska drakar å varelser ofta gestaltas, som lindormar, eller ormar. Å serpenter, är väll inte så vanliga i Ereb eller?
På vissa av öarna i Kejsardömet Jih rider man givetvis på Stort Vattenrådjur. Den ser lite ut som ett europeiskt rådjur. Men den saknar horn. Istället har den stora vassa hörntänder! Dessa används vid revirstrider mellan bockarna.Peter skrev:Hmmmm... riddjur. Kanske bergsgetter? Eller Kronhjort eller Wapiti (Vad Myiazaki nu menar med Red Elk)
Frax, du skrev samtidigt som jag!Fraxinus skrev:På vissa av öarna i Kejsardömet Jih rider man givetvis på Stort Vattenrådjur. Den ser lite ut som ett europeiskt rådjur. Men den saknar horn. Istället har den stora vassa hörntänder! Dessa används vid revirstrider mellan bockarna.Peter skrev:Hmmmm... riddjur. Kanske bergsgetter? Eller Kronhjort eller Wapiti (Vad Myiazaki nu menar med Red Elk)
Levnadssätt
Vattenrådjur lever huvudsakligen ensamma. Ibland har hanar utanför parningstiden sällskap av en hona men de är aggressiva mot artfränder av samma kön. När hanar strider orsakar de djupa sår med sina hörntänder. Striden slutar när ett djur visar sin underlägsenhet genom att pressa huvudet och halsen mot marken. Sedan flyttar den besegrade hanen från territoriet.
Efter dräktigheten som varar i cirka 200 dagar föder honan två ungdjur. Tidigare berättelser om kullar med åtta ungdjur har visat sig vara felaktiga. Ungarnas päls har vita prickar och ljusa remsor.
Vattenrådjurets föda utgörs huvudsakligen av bladvass. Ibland vistas de i odlade marker med korn och grönsaker och äter där. Därför betraktas de i Kina som skadedjur.
Källa: Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenr%C3%A5djur
Nu har jag låtit "förstora" den så att den blir mer ridvänlig. Normalt blir ett vattenrådjur sälla större än 50 cm i mankhöjd. Den "Stora Vattenrået" tänkte jag kunde ha en mankhöjd om 120 cm kanske.
Andra populära drag och riddjur...Jak. Fast kanske omgjort till Yak.
Den fick detta Erebifierade namn av en Trakoriska upptäckresande, Invald Halte, som var den förste att se ett exemplar av detta djur och den förste att bli bespottade av en sådan. (Därav namnet).
Tusan vilka snygga svärd!Peter skrev:Även jag tittade pa vattenradjuret. Nu känns det som att vi har ett överflöd av bra idéer: jag kan inte riktigt bestämma mig
Vad gäller katanger har jag ett förslag till mer enhetlig look: http://dharesearch.bowditch.us/C0011.htm (det finns manga koreanska och malajsiska svärd av katana-typ som man kan bolla med - men det här tyckte jag var extra fräckt. Jag sag nagot som jag nu inte kan hitta som var mer "fyrkantigt" och nästan hade lite värjkäppskänsla med träbalja. Vore fräckt
birkebeineren skrev:Ankor i Kejsardömet Jih![]()
Detta är inget förslag jag varken kommer förespråka eller sätta mig emot men jag vill endast göra er uppmärksamma på en EVENTUELL koppling.
Enligt en av flera teorier om ankornas ursprung så härstammar detta "djurfolk" från öar ute i Västerhavet.Vi kan lätt låta denna teori, även om den stämmer, röra andra öar men den går också att inarbeta (namnmodifieringar!!!) om någon känner sig kallad och låta ankor finnas på öarna.Den andra teorin har klart färre anhängare, men dessa är desto mer bokstavstroende. De anser att ankorna skall ha getts livsgnistan av guden Wal på ön Burb (av människor kallad Khalifa) långt ut i den Yttersta Västern. När detta var gjort gav han ankorna till sina brorsöner Goffre, Baraks och Dondros att förvalta. ”Goffre skänkte äventyrslystnaden, och blev de brunas anförare; Baraks väckte lusten att äga, och blev de vitas beskyddare; Dondros, rebellen, ledde de svarta i uppror.” citerat ur Komikas Gyllene Bok. Så småningom lämnade ankornas olika folk sin faders ö och begav sig ut i världen och lever idag i den s.k. diaspován (ut ur ägget). Ön Burb har idag en mycket liten befolkning bestående av religiöst fanatiska solitärer till vita och bruna ankor. Ön bedriver ingen handel utan är en eremits paradis. (Mandelorden anser det inte finnas tecken på bofast befolkning på ön äldre än 500 f.O.)
Bergdahl skrev:Sen så när det gäller olika folkgrupper, så får jag nog återkomma, men för att knyta an till birke, så när det gäller icke-människor, har jag alltid varit svag för l5rs rattlings. Att ha råttmän på öarna kanske blir lite väl mycket l5r, så då skulle ju ankorna kunna fylla denna roll. Jag ser då iofs helst att dessa inte kommer i nyanserna svart, vit och brunt, utan i någons uranka, varför inte en mandarinand:
Jadelotuz skrev:Anker å Djurfolk: mm tyckte också Mandarinanden var trevlig, å låter som en bra ide, å att kombinera den med Anders ide om en slags Upplyst, nästan Bhudisatva uppvaknad klan vore asbrutalt (å rätt komiskt, på ett klassiskt Erebs Ankors vis). Kom genast å tänka på serien "Bacon & Ägg". (Där de söker ett oracel, när de finner honom så säger han (som jag har för mig ser ut som en Anka!) ...
"Den som söker ... han letar!" sedan försvinner han i ett litet "Poff"! =) )