Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ja! ... som Asiatiska Alver :P

Samuralver!
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker att alver kan fa vara begränsade till Ereb. Just AD&D och fantasyklychor är nagot vi vill undvika, eller atminstone blanda upp med olika kulturella och mytologiska influenser.

Drakar och Demoner grundas pa samma system som Stormbringer och RuneQuest. Redan fran ett tidigt stadium fjärmade Äventyrsspel sig uttryckligen fran AD&D, bade dess Alignmentsystem, och dess överflöd av monster. Visserligen kom det sa smaningom ut mer och mer "svartvita" äventyr, och monster i överflöd, men aldrig till AD&D:s niva. Det är rimligt att pasta att Äventyrsspel hade sin egen vision. Det var pa attiotalet: nu är det tvatusental, och vi är i färd att presentera, fylla ut och tolka äventyrsspels gamla material pa den här hemsidan. Det hade varit en otrolig björntjänst om det vi lägger till faktiskt gar bakat, och blir mer AD&D generellt sa har tjugo ar senare. Snarare tycker jag att vi bör försöka släta över de barnsjukdomar som faktiskt finns i Ereb Altor, och inspireras av allt det som är MYCKET BRA, genom att försöka lägga till material som känns mangfaceterat, och där varje folkgrupp vi presenterar har en roll och ett syfte: bade tematiskt och i världen.

Det var mina fem cent :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

mm! sant. Ereb Altor (i sin grund)är juh tex inte lika bearbetat och utsmyckad som WoD (world of darkness ... White Wolf du vet!). fast även i WoD finns vampyrer i Öst, Kindred of the East! Mystiskt! ;P

men jag hajar. Tycker endå att en Alv skulle se fasligt snygg ut som en Samuraj! ;) Dessutom så är deras österländksa "vampyrer" egentligen inte vanliga vampyrer, även om de nu "egentligen" är vampyrer. ... ?
uhm det där blidde svårbegripligt. Men iaf, av alla "folkslag" i Altor så käns det som om just Alver (inte älvfolk i övrigt) och Djurfolk (mycket sånt i Asien) sitter som en smäck i just Jih Pun världen, rent logiskt. Visst Gråalverna lever på havet! men de levde på land en gång i tiden (likt alla alver), men de utvecklades - evulotion - så varför fick de inte för sig att "bosätta sig" nånstans också.

Klart de fick. Annars skulle de juh inte ens lämna Melukha :P

aja, så kul var det.
apropå inget. Se bara på Sagan om ringen. Alvernas vapen har stora drag av asiatiska vapen, så de måste finnas på Jih Pun, så har Peter Jackson bestämt! :P
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det är nog just WoD-syndromet jag gärna vill undvika. Som jag minns det fran de ganger jag rollspelat i den värlen sa var det just det att det fanns en hel massa vampyrer som styrde och ställde, en hel massa varulvar som styrde och ställde och en hel massa magiker som styrde och ställde: allt helt separat och utan nagra SAMMANHANG som man kunde första. Vissa klaner hade nagon typ av kultur och roll i världen, men de flesta var bara stereotyper att utga fran som rollperson, eller med stereotypa konflikter som man kunde överföra pa vilken situation som helst: sa att alla berättelser präglades av SAMMA konflikter.

Det är det jag vill undvika med alver och svartfolk: om man kommer undan att beskriva "raser" som övergripande stereotyper, och istället beskriver Ereb Altors invanare utifran de konkreta bosättningar och kulturer som finns sa blir världen en inspirerande väv istället för ett lapptäcke av prefabrikat.

Sorry, nu är jag ruskigt OT. Som du märker anknyter det här till sadant some har stötts och blötts.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Här måste jag säga att jag helt och fullt är på Peters (inte Jacksons!) sida. Men det betyder inte att du behöver bli besviken, Jadelotuz. Finns mycket kul att hitta på med asiatiska influenser.

Här kommer i alla fall en enkel prelimenär-karta över Jih! Tihi! :) :oops:

Bild
Senast redigerad av anders den 2009-06-04 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jih kartan käns som om jag röstar för den som officiell :) (iaf grunden av den), exakt vad jag kan associera till, i de svängar jag lagt ut här på Jih-pun tråden.

Nån som håller med eller ratar Kartan Anders gjort?

Btw! anders!? hur lång tid har du haft att göra denna?! käns som om du gjort den igår (inte för att den är dålig, utan snarare för att den passar diskussionen så bra!) :) ...
Grym i övrigt.

Men iaf ... Alver finns överallt! därmed basta! :P
Well, drakar är juh klart representerade både i öst å väst, även nord å syd vad jag förstått. Alver ... well de är ett påhitt av Tolkien (innan var de Alfer, Älvor, Wimps!), vilket egentligen påverkat all fantasy, även japansk (se på lite Anime å Manga tex). Nu har de iofs oftast en lite "annorlunda" tolkning av diverse västerländska varianter av diverse "sagofigurer", men de har iaf varit relativt vanliga.

Well, trenden är iaf (hos asiater) att Demoner, Djurfolk (beastmen), å diverse högre stående "människoaktiga" figurer, huserar lite här å där.
Många demoniska varelser i Asien liknar dock kusligt mycket vanliga människor, fast har diverse Feminina (Alviska) eller Demoniska (djuriska) drag. Därför ser jag inte alver som en så konstig grej. Vist, säg att Punier tror att alverna är Demoner?! Biff lixom :)

Men endå! Alverna har studsat runt på Altor i ... ja well iaf en drös fler tusen år än Människor, å borde ha bosatt sig på Jih, mer än människan!? En hel del "Alvisk" mentalitet käns dessutom rätt mycket mer "Asiatisk" jämfört med Västerländsk filosofi.

Skulle inte bli förvånad om Tolkien var Asien inspirerad när han uppfann Eldars (det vi ser som Alver i DoD), då Alver i modern uppfattning inte över huvudtaget fanns före Tolkien! iaf inte här i väst!

eller någe sånt iaf.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag gjorde kartan efter ditt sista inlägg... Tog ungefär 20 minuter. :wink:

Jag tror att vi lämnar det där med alver för tillfället. Helst skulle jag inte nämna alver över huvud taget i sammband med Jih (vare sig att de finns där eller inte finns där). På så vis kan ju SL lägga in dem om han tycker de passar i "hans" Altor.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snygg karta, är originalkartan då en trakorisk missuppfattning?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Myckcet snygg karta i all sin enkelhet mäster anders!

Tycker redan vi erebifierad EA Samuraj lite ved att benämna landet som Kejsardömet Jih.
anders skrev:Vårt "Ereb Altor 2.0" får förvisso norsk influens från birke, men det är bara välkommet!! :)
Vad glad jag blir när någon minns mitt blodiga ursprung! :D ..fast det syns väl ändå med tanke på krattstavningen..


Alverna lär vara alver vare sig de befinner sig i öst eller väst och eftersom de är beskrivna från Erebs synsvinkel lär de vara erebska även om de besöker Kejsardömet Jih. Vi kan dock lämna havsfarand alver så länge men kanske inte utesluta möjligheten att de vet om öriket och har besökt dets hamnar?

jadelotuz
: Raugoner är jättelika havslevande insektoider som beskrivs i Trakorien-modulen (och endast alverna har kontakt med dessa).

I Kristalltjuren-modulen nämns några Jih-puner på tillfälligt besök i Woddam(?), kanske något att dra inspiration från i utvecklingen av Kejsardömet Jih?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Vad glad jag blir när någon minns mitt blodiga ursprung! :D ..fast det syns väl ändå med tanke på krattstavningen..
Fast din svenska är faktist nästan fläckfri...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Fast din svenska är faktist nästan fläckfri...
Det syns inte som det de gånger någon barmhärtig själ går in och rättar mina wikitexter..

Jag antar dock att ni säger till om något ser alltför illa ut? :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:Fast din svenska är faktist nästan fläckfri...
Det syns inte som det de gånger någon barmhärtig själ går in och rättar mina wikitexter..

Jag antar dock att ni säger till om något ser alltför illa ut? :)
Precis! :D

Visst behövs det lite finputsning innan det är färdigt i Wikin, men i det vardagliga forumtugget så är du inte nödvändigtvis den största syndaren vad gäller stavning (har upptäckt att jag själv gör en del väldigt märkliga fel emellanåt). Du har ju utvecklats mycket språkligt sedan första inläggen på Svavelvinters forum.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: I Kristalltjuren-modulen nämns några Jih-puner på tillfälligt besök i Woddam(?), kanske något att dra inspiration från i utvecklingen av Kejsardömet Jih?
Det var gudar på Östra halvklotet som använde Woddam som helvete för personer från Tsun-kuo. (Blev så förvånad jag sprang o kollade :shock: !)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:Vad glad jag blir när någon minns mitt blodiga ursprung! :D ..fast det syns väl ändå med tanke på krattstavningen..
Fast din svenska är faktist nästan fläckfri...
:oops: Det är hemskt pinsamt faktiskt: när jag postar pa norska forum skriver jag alltid pa svenska. Ordentligt med kudos till birke som lyckas fa till sa ruskigt bra material pa ett (relativt :P) främmande sprak.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag har börjat fila på ett språk för kejsardömet Jih (som inte är en kopia av japanskan, eller något annat asiatiskt språk). Har kommit fram till följande tabell. Ska dessutom lägga till att språket (jih-wen heter det fortfarande) har två toner, tonlöst uttal och nasal stavelse...

wái - stigande ton
wài - sjunkande ton
wai - tonlös
wa'i - långt nasalt uttal

Bild

Lägg märke till att på kejsarön (Jih-Pun) tar man ofta personnamn med flera korta stavelser (ma-ri-ko, yu-su-do-ri), vilket fortfarande ger det en mer "japansk" klang. På Tsun gillar man generellt namn som slutar på ett -ng ljud (Tao Wing). Det är dock samma språk som talas...
Senast redigerad av anders den 2009-06-04 23:26, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar