Regil skrev:Sedan så bör kanske poängteras att Targos inte bara var kardier utan också att han var echt (annars så funkar inte de goda relationerna med kardien)
Noterat. Skall se om jag kan få in det utan att det snubblar alltför mycket. (Skall texten i någon form publiceras på wikin bör vi kanske inte anta att läsaren har någon aning om vad en echt är.

)
Regil skrev:Tredje kommentar är att termen kondottiär inte används i kardien, men å andra sidan så används den säkert i Klomellien, så det funkar nog ändå.
(Tredje? Har du kommentarer du håller för dig själv?

)
Hmm. Mja, jag kanske borde omformulera just den raden helt. Jag tänkte mig att han var kondottiär och råkade komma från Kardien, så begreppet var som du säger mer allmänt använt.
Regil skrev:Ser framför mig alla yngre adelsöner som fylkas i Klomellien på jakt efter ära och rikedomar som inte är möjligt för dem att nå hemma i Kardien. kan man tänka sig att echter har kommit att besitta de flesta viktigare poster i furstendömet? (det är så man jobbar hemmavid...)
Jag tänkte mig att det är på väg åt det hållet. Just nu är situationen såpass spänd att det kanske inte är lika tilltalande men till skillnad från Targos (d.ä.) som nog inte var sådär enormt kär i sitt hemland (han måste ju blivit kringströvande legosoldat av någon anledning) är den nuvarande generationen av kungafamiljen starkt inspirerad av kardisk kultur och tar glatt emot inflyttande adel. Tanken var just att Addiaska är på väg in i en period av långsam "kardifiering".
Regil skrev:Fjärde kommentar: vi har lagt bankverksamheten i ereb på en relativt enkel nivå (se handelshuset hugger under Caddo i wikin). caddo går i tryck snart, så det vore bra om klomelliens banksystem inte avviker alltför mycket... (det är i första hand handeslhus som sköter bankandet). Stora summor pengar gör man bäst i att låna från maktens boningar då dessa fortfarande är de som har de största tillgångarna.
Just Mercana är ju styrt av enormt starka handelshus, så i det här fallet är det troligen lite jämnare fördelat mellan statsmakt och handelshus. Dock noterat. Skall ändra "banker" till "handelshus".
Addiaskas statliga bankverksamhet var tänkt som ett av fröken Skilas slipade ekonomiska drag och en känga mot handelshusen i Mercana.
birkebeineren skrev:Mycket bra text
Ahnìon, jag gillar!
Några vidare tankar kring
klomulerna? Inledningstexten till Klomellien i EA boxens Spelarbok har alltid varit en av mina favoriter...
Tackar!
Med tanke på Addiaskas läge och attityd till kusten har jag svårt att tänka mig att just den staten nyttjar klomuller. Detta gäller även för Melorgh. Mercana lär nyttja dem i stor utsträckning och Triskas användning finns ju beskriven i EA-SLB. Jag tänker mig att man främst använder dem för att dra allehanda flod- och till viss del kustpråmar, samt i krigstid, då det finns goda skäl att skicka in dem (de är ju trots allt väldigt värdefulla) för kustkrigsföring.
Just Triskas montering av torn på klomullerna skall nog ses med bakgrund av att landet inte ligger vid kusten. Det är alltså enbart på floden denna taktik används, vilket verkar något mindre toklivsfarligt (även om jag själv aldrig skulle sätta mig i ett sådant torn.

)
Vad mer? Hm. Vill minnas man någonstans pratar om "nordklomuller", vilket skulle innebära att det finns skillnader mellan de i norr och de i söder. Skall titta efter någon dag snart. I övrigt lämnar jag bordet öppet och återkommer när jag får en idé.