Palinor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Torquemada i annan trad skrev:Opus Eti och Ljusoiterna har just förklarat för mig varför Livsriddarna i Palinor inte alls är onda odöda. Jag godtar deras förklaring av min egen fria vilja.

Det nya brännmärket på min arm är, eh, moderiktigt, inte sant ?
He he

Apropos: Jag tänker mig tva perioder av religiös förföljelse i Palinor

1) Efter att ha utbytit religiösa och spirituella idéer och koncept med de västnarguriska Ghaerilshamanerna gör Palinbröderna dödsguden till "sin". De västnarguriska ghaerilstammar som snabbt anpassar sig, och erkänner Etins överhöghet kommer rimligt undan. De stammar som fortsätter att dyrka Ghaeril pa traditionellt sätt utsätts för diverse grymma atgärder: deras heliga män deporteras eller bränns pa bal, de tvansinterneras, eller berövas sina jaktmarker. De allra flesta ghaerildyrkande stammar rakar mycket illa ut, även de som samarbetar far sina shamaner deporterade till Khartotum, för kontroll och ideutbyte. Utan sina religiösa traditioner förlorar manga stammar sin ställning, och de som förföljts hardast gar under.

I mellantiden stärks paradoxalt nog de stammar som INTE dyrkat Ghaeriel: de ses som missionsobjekt och bemöts mer neutralt.

2) Efter det att alla eller nästan alla stammar i Palinor formellt bekännt sig till Etin och hans solande Ghaeriel kommer det sa smaningom fram att det är si och sa med efterlevandet av Den Lysande Vägen. Manga stammar har helt enkelt laggt till Etin till sin gudaskara. Enskilda Kasalherrar reagerar valdsamt, och i nuläget mullrar det om regelrätt tvangsmission och "inkvisition". Om sa sker riskerar de icke-Ghaerieldyrkande stammarna raka extra illa ut, ghaerieldyrkarna ser en chans att förbättra sin skamfilade ställning pa stäppen genom lite gammaldags angiveri, och hoppas att den kommande häxjakten inte kommer att drabba dem.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Börjar känna att det vi vet om dessa västnargurier som strövar mellan Palinor, Mirel och Nargur måste få lite fason och då Palins Orden har lagt beslag på mycket av det som engång (?) var en stor del av deras mark behövs vissa detaljer redas ut.

En fråga är således: När tog sig Palinerna sig upp i norden för att missionera, och vilken väg valde de? I fotspåren efter handlare eller hur var det nu...? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

De börjar missionera, och etablerar sig 50-150. De var pionjärer när de anlände, men snart följde handel i deras fotspar
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

De kom förmodligen sjövägen, men var landsteg de? Mastika Agga? Peter? Birke?
birkebeineren
Admin

Mikael skrev:De kom förmodligen sjövägen, men var landsteg de? Mastika Agga? Peter? Birke?
Mastika Agga grundades först 536 eO och även om de missionerande Palinerna kan ha ankommit området tidigare (inte glömt bort ditt "rangliga" joriska kungadöme Mikael :wink: ) så röstar jag på en mer sydlig ankomstväg.

Upp mellan Mörkerbergen och Nidabergen över de nyligen kartlagda områderna här för att nå det som skal bli Palinor från öster?

Över pass i de östra Aidnebergen och via någon av lederna vije beskriver, genom Mirel och in i Palinor från syd?

Fast om vi låter Palins Orden nå sitt rike från väster genom sin "arvfiende" Ransards land skulle vi kunna anknyta fiendeskapets urprung till historien. Det står i Ransards Historia att när riket Timolerien grundas 176 eO så spärras Palinors handelrutter och då kan vi ju låta dessa vara de som uppstod i missionärernas fotspår åren 50-150 eO. Lederna kan ha gått längs floderna där Kaphalt eller Cormwak nu ligger och/eller genom skogarna i det som skulle bli södra Timolerien ("dagens" Alerien)?

Vad tros? :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag kan tänka mig att låta fiendeskapet börja redan här. Vilket årtal tänker vi oss? Och hur kom dom levande genom Ransard :twisted:
Genom att medföra kavalleri, som ranerna har liten erfarenhet hitintills?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

Hmmm. Me like. Jag tror att Palins Orden mycket riktigt tagit sig kustvägen via Ransard för att slutligen fa fotfäste i Palinor. Jag tror inte att den egentligen konflikten startade med deras passage genom Ransard. Däremot torde de arroganta missionärerna gjort ett daligt intryck: och säkert orsakat en incident eller tva. Detta ger krigshetsare pa bada sidor en desto längre lista oförätter att tugga fradga över.

Handelsrutterna torde dels ha gatt uteslutande (nästan) med trakorien sjövägen, men framför allt med karavan. Ned till Magilre och sedan Aidne kanske?
Regil
Kardisk Kung

Inlägg av Regil »

Stämningsfullt! 8)
birkebeineren
Admin

Precis, mycket stämningsfullt! :)

Satt faktisk i går och hittade bilder "från" Nargur men insåg sen att jag väl måste lägga upp dem någonstans, någon som kan berätta hur bäst göra det?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare

Inlägg av Peter »

He he, glad att ni gillar't - inser att det kanske blir lite väl mycket kargt och gulbrännt :P
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Jag har aldrig ens tänkt tanken att man kan presentera riktiga bilder till spelarna i den stil som du har länkat till ovan. Tycker man får riktigt bra känsla med sådana här bilder.
birkebeineren
Admin

Hur ligger det egentligen till med de narguriska sjamanerna i Khartotum, är dessa ättlingar till de första sjamanerna som togs som gisslan eller är systemet så att stammarna måste skicka varje ny andlig ledare till klosterstaden?

Eller har jag missuppfattat något?
birkebeineren
Admin

Något bakvänt skrev jag först i wikin dessa tankar om västnargurernas språk som rör Palinor:
Strövnarguriska (Palinorska)

Detta sammanblandade språk härstammar ur västnarguri genom de sardiska och belgothiska språken. Strövnarguriskan har ändrat sig mycket under århundradena och innehåller numera mängder av lånord från jori (via Palinor), mireliska och central-narguri. Språket kallas ofta Palinorska, en något misvisande benämning då strövnarguriskans ursprung är långt äldre än den palinoriska ordensstaten. Talas av de strövande folken mellan Kard och Nargurs skogar.

Strövnargurisk (Palinorsk) ordlista

orm = ourmghir
Försöker ge lite substans åt skapelsen "Strövnargurer" men inget är spikat än.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Grisodlar'n »

Hur vanligt är det med relikhandel i Palinor, Peter? Är det bara S:t Palins reliker som är intressanta för Palins order utomlands (äventyrsförslaget i Caddo-modulen), eller är andra reliker också av stort intresse för orden? Såpass att de t o m skulle smuggla ut sånt ur andra länder?
Senast redigerad av Grisodlar'n den 2008-05-05 14:41, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar