Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Oh. Oh. Oh... Fortsätter vi så här kommer snart en bild att pressas ur mina fingertoppar! :)

Birke: Mer! Vilka vapen använder de? Små scutataliknande sköldar? Behöver bränsle till en illustration...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hjälmar med långa kinnskydd (därav kinnskäggsmodet) fast inte helt likt de joriska legionärshjälmarna utan mera britiska WW1.

När inte de långa morgon(sol)stjärnorna bärs är de möjligtvis utrustade med ... armborst? Och gärna små scutata och... svärd helt enkelt? ..om inte små solstjärnor?

Utöver långvästarna med fjällpansar kanske ringbrynjehosor eller högstövlar?

Kan knappt vänta på en bild!! :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Varför inte stridsgissel med piggar. Minst lika "soligt" som morgonstjärna men inte lika tung. Till det kommer ett spjut med en sol som dekoration (eller tvärslag!) vid spetsens fäste.

(Och nu duger minsann Scutatan!) :twisted:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:(Och nu duger minsann Scutatan!) :twisted:
Bah, nu ska du inte vara så sur, bitter och tvär, Frax! :) Det var bara namnet Scutata som jag ställde mig lite frågande inför... Inom en halvtimme kommer en bild på en pergonitergardessoldat upp.... Stay tuned!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En soldat ur pergonitgardet, exarkens egen styrka...

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mucho tjusigt, som vanligt :D
Uppskattar verkligen att du tar dig tiden att göra lite bakgrund på dina skapelser. Det plusar verkligen helhetsintrycket.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket vackert mäster anders! :D

Vad med någon form av vapenrock, kanske endast för officerar (långväst?) men någonstans där vi ser pergonitergardets heraldiska vapen (som förmodligen är LV-solen?), eventuellt på ett standar?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Du fick med solen på spjutet! Helt perfekt! Bättre än jag vågat hoppas på!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag skulle också säga att det endast är officerarna som har långvästar med gardets vapen på... Soldaterna känns lätt igen av pöbeln på den typiska hjälmen, skölden (som bär vapnet på framsidan) och rustningen.

Så hur ser gardets vapen ut? En vit sol på svart bakgrund? Eller en öppen skriftrulle (Pergon I's "stora bann")?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Du fick med solen på spjutet! Helt perfekt! Bättre än jag vågat hoppas på!
:wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Jag skulle också säga att det endast är officerarna som har långvästar med gardets vapen på... Soldaterna känns lätt igen av pöbeln på den typiska hjälmen, skölden (som bär vapnet på framsidan) och rustningen."
Låter rätt.
anders skrev:Så hur ser gardets vapen ut? En vit sol på svart bakgrund? Eller en öppen skriftrulle (Pergon I's "stora bann")?
Ja tack, både och! Vit bokrulle bakom gul sol på svart bakgrund?

Förresten mycket snyggt hur kinnskäggen lite subtilt anas där under hjälmskyddet... :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Pergonitergardets vapen. Texten är kejserlig jori och lyder: "prû eksarkuz ak khirkaliz" (För Exark och Kyrka).

Bild

Bild

Och som stämpel:

Bild

Bild

Endast solen och rullen avbildas på den rektangulära scutataskölden.
Senast redigerad av anders den 2008-01-03 02:42, redigerad totalt 2 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Ett kerisât i Efaro tycker jag att vi spikar! Det kan ju leda till jättespännande konflikter och händelseutvecklingar. Samma sak med två kerîgasser i Kardien, om inte Regil misstycker.
Absolut inte! En för "echterrike" och en för övriga Kardien (Losdriver + Faltrakier)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Kardien kan jag inte svara för. Men i Zorakien...ja, nog tror jag att dödsstraff kan tillämpas mot heretiker och kättare men dessa ska då predika och delta i en aktiv spridning av en annan tro för att falla under sådan restriktion (I synnerhet om det är den dalkiska LV.s väg).

Folk som är av annan tro får givetvis vistas i Zorakien utan låta omvända sig till den Aidniska LV. Till och med den aidniska kyrkans representanter inser detta. (Även dessa har handelsintressen som de måste vara akta).

Möjligen föredrar den Aidniska kyrkan eller de köpmän som starkt brinner för den Aidniska LV-grenen att handla med Kardier alternativt med Erebosier, Trakorier eller med Berendier av annan tro än Etin (dessa är då bara hedningar som ännu inte vet bättre) än med de fördömda dalkerna som tror att de sitter på sanningen bara för att de bor på ön där Odo föddes.
Instämmer för Kardiens vägnar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev: Mikael, "ordenskerîgassen" (4) är ju inte en ledare för ordnarna, som i stort sett är autonoma. Hans uppgift är snarare dokrtinal och politisk, då han ska se till att ingen orden motsätter sig kyrkan eller tar initiativ som skadar exarken (som t.ex. att S:t Willemsorden utlyser ett nytt soltåg i Efaro utan exarkens välsignelse! :shock: )

Däremot håller jag helt med dig om att den militäre tots-kerîgassen inte borde vara stormästaren för solriddarorden, utan en egen figur. I politiska frågor rådlägger stormästaren med denna tots-kerîgass...

Och det finns bara sex tots-kerîgasser, så vi borde nog inte lägga till ett nytt område - i sådana fall stuva om...
Instämmer, precis så.
Vad gäller mission så tycker jag dock inte att Exarken skall överlåta det till munkordnarna. Där borde finnas en aktiv policy för spridandet av läran. Kan visserligen vara så att den år 610 är passiv och slapp, men läran spreds oerhört fort tidigare i historien. Både andligt och värdsligt borde Exarken och hans gelikar i Ekeborg ha en plan för hur deras inflytande skall öka.
Skriv svar