Mikael skrev:Ang Ankorna skulle jag dock vilja, ett önskemål, att ankorna på Caddo var än mer en del av öns befolkning. Jag ser framför mig snarast 90% LV anhängare. Det finns så många länder i ereb där ankorna skiljs från människorna, och jag har därför alltid sett Caddo som den plats där de verkligen är en sedan Odos dagar naturlig del av befolkningen. (På ett sätt vi knappt ser melllan olika etniciteter i vår verklighet). Men du gör naurligtvis som du vill. Skulle gärna se Caddo som idealet för hur många ankor vill leva i ereb.
Först och främst, tack för berömmet
Mikael. När vi nu närmar oss slutet känns det lite som slutspurten på ett maraton (inte för att jag någonsin varit i en maratonlöpning...), och det känns väldigt bra med uppmuntran.
Ankorna... Jag kan sträcka mig till 80%, men vill ändå ha en del av ankorna ha sina egna husaltare till sina förfäders gudar. Det sägs ju att dalkerna trots sin homogena kultur är förstående och accepterande av andra religioner, så
någon måste ju ha en annan tro på Caddo. En minoritet ankor (20%), inflyttade främlingar och avfallna dalker ska ju utgöra 3% av Caddos befolkning, då 97% tillhör LV.
Hursomhelst, här kommer ytterligare en platsbeskrivning.
Peter, pay attention!
Tadosen i Pallin
I centrum av staden Pallin reser sig en magnifik tados som har klassats som ett av Kopparhavets under. Tadosen är inte lika stor som exarkens palatstados i Arno, men är ändå av imponerande storlek. Helgedomen är stor nog att rymma 3 000 personer och är ett populärt pilgrimsmål. I en krypta under tadosen ligger nämligen en stor stensarkofag innehållande S:t Palins reliker. Många andra stora helgon ligger begravda här, och historier om helande och visioner i anknytning till den enorma tadosen är många.
Tadosen består av en central rund byggnad med ett enormt gyllene kupoltak som gnistrar i solskenet. Denna byggnad omgärdas av tio höga torn, med guldfärgade bronsstatyer föreställande de tio solseraferna på dess toppar. Varje torn fungerar också som klockstapel, och varje klocka (som är av olika storlek) rings vid varje middagsbön och soluppgång till Etins, Odos och solserafernas ära.
Pallins tados grundlades av S:t Palin själv mot slutet av hans liv. Han fick aldrig se det färdiga bygget (som tog 45 år att slutföra), men hans reliker flyttades in i helgedomen vid dess invigning. Det är inte ovanligt för pilgrimer från Palinor att genomlida den mödosamma resan via Ransard och över Västerhavet för att vörda deras fallne skyddshelgon. Dessa pilgrimer reser dock alltid i lönndom, då dalkerna har mycket svårt att acceptera dessa "dödsbesvärjande kättare" på en så helig plats.
Den nuvarande bontisâlen över tadosen är hans eminens Ligo Civio, en mager och mycket lång man. Hans långa ansikte ger honom ett nästan komiskt utseende, och bland folket är han känd som Leggo - "fyren". Ligo tar sitt ämbete på högsta allvar, och är en skicklig diplomat och administratör. Däremot är han inte speciellt social och har inte mycket av en personlighet. Hans predikningar är kända för att vara långa och oinspirerande, men bland tempeltjänarna och riarkerna är han ändå omtyckt. Trettio solriddare lever också i anknytning till tadosen, under Ligos förvaltning.