Caddo
Kan inte annat än att hålla med Adragoor... samt att Terra Oros för mig inte riktigt känns som det passar med övriga namn på erebiska länder/områden, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför jag känner så. Iaf för att knyta an till Caddo så är det väl den punkten som jag är lite tveksam till, med tanke på att områdets namn och historik inte är riktigt färdigdiskuterat...
Oros var "min-ereb-jori-latin" för guld, ville ju inte vara spot on aurum. Brandika fungerar för mig, men då det snarast var ett rike i den version för vit fläck Jorpur södra som jag skrivit, borde kanske halvön få ett annat namn nu när den mest är vildmark. jfr halvön Tolan/Berendien. Om historien för halvön (iaf avs Caddos deltagande) är OK så är ju endast namnet problemet och förhållandevis lätt att lösa. Om även delar av halvöns historia måste skrivas om avs Caddo så görs det bäst i den tråden. Då blir det avgörande huruvida Caddo finns med i historien och om det är en så väsentlig händelse att Caddo-pdf måste innehålla den?
Sedan har jag tagit mig igenom Caddo-wikin och har lite funderingar (stavfel och andra språkligheter överlämnar jag åt andra):
1. Kopparkonvojen, vad vet vi om den? Var komer kopparet ifrån? Hur fick havet sitt namn? Hur går den traditionella koppartraden?(Har samma fråga mer generellt för guld och silver?)
2. Under Klimat borde kanske månaderna kombineras med tillhörig årstid så att man slipper bläddra fram kalendern när man läser texten.
2,5. Vad betyder den gudomlige Odo? Gudomlig trodde jag var gudalik och är det något man kallar profeter och helgon i en monoteistuisk religion? Jag vet inte.
3. Under Dvärgelefant kanske man skall påpeka att de inte är elefantiner på något snyggt sätt?
4. St Gommo, på ålderns höst, Gommos eller Odos? Hur dog Odo?
5. Dvärgarna i Ereno? Var ligger Ereno? (Sitter utan källor igen)
6. Texten under dalkiska grenen av den Lysande Vägen behöver läsas igenom igen för att bli mer konsikvent i användningen av kyrka, gren, väg. Speciellt näst sista stycket där risk förmissförstånd föreligger. (Så fick Birke vatten på sin kvarn.)
7. Magi är inte tillåtet, men är det ett brott? Om man brukar magi men inte annars begår ett brott är det då straffbart på Caddo? Brott och straff på Caddo är jag intresserad av! De verkar vara ett folk med mjuka nypor?
8. Är apidiolerna mix eller könssegregerade? Är bröderna jungfrur som systrarna eller?
9. Orden till Odos minne. 2a orden är väl ett källnamn? Vad sägs om att orden lade till 2:a när de uteslöts år 199?
10. Är echtiska rustningar extra starka, eller är referensen till när Caddo och Kardien krigade? under stridssolandar
11. Ereboserna har väl en gud i huvudsak, Fraschikel? 2a st folkets religiositet
12. Brott och straff igen. Ångerdagen. När det gäller B&S, vad tar kyrkan ansvar för coh vad ligger under den världsliga makten?
13. Ursäkta en okunnig, vad betyder: margeritas ante porcos? Aha, pärlor för svin!?
14. Smycken - meimo: En pärla för varje år. Låter då konstigt att ärva smycket, eller tas det isär och pärlorna återanvänds?
Caddo håller annars på att bli min favorit brevid Trakorien på Erebhimlen!
Sedan har jag tagit mig igenom Caddo-wikin och har lite funderingar (stavfel och andra språkligheter överlämnar jag åt andra):
1. Kopparkonvojen, vad vet vi om den? Var komer kopparet ifrån? Hur fick havet sitt namn? Hur går den traditionella koppartraden?(Har samma fråga mer generellt för guld och silver?)
2. Under Klimat borde kanske månaderna kombineras med tillhörig årstid så att man slipper bläddra fram kalendern när man läser texten.
2,5. Vad betyder den gudomlige Odo? Gudomlig trodde jag var gudalik och är det något man kallar profeter och helgon i en monoteistuisk religion? Jag vet inte.
3. Under Dvärgelefant kanske man skall påpeka att de inte är elefantiner på något snyggt sätt?
4. St Gommo, på ålderns höst, Gommos eller Odos? Hur dog Odo?
5. Dvärgarna i Ereno? Var ligger Ereno? (Sitter utan källor igen)
6. Texten under dalkiska grenen av den Lysande Vägen behöver läsas igenom igen för att bli mer konsikvent i användningen av kyrka, gren, väg. Speciellt näst sista stycket där risk förmissförstånd föreligger. (Så fick Birke vatten på sin kvarn.)
7. Magi är inte tillåtet, men är det ett brott? Om man brukar magi men inte annars begår ett brott är det då straffbart på Caddo? Brott och straff på Caddo är jag intresserad av! De verkar vara ett folk med mjuka nypor?
8. Är apidiolerna mix eller könssegregerade? Är bröderna jungfrur som systrarna eller?
9. Orden till Odos minne. 2a orden är väl ett källnamn? Vad sägs om att orden lade till 2:a när de uteslöts år 199?
10. Är echtiska rustningar extra starka, eller är referensen till när Caddo och Kardien krigade? under stridssolandar
11. Ereboserna har väl en gud i huvudsak, Fraschikel? 2a st folkets religiositet
12. Brott och straff igen. Ångerdagen. När det gäller B&S, vad tar kyrkan ansvar för coh vad ligger under den världsliga makten?
13. Ursäkta en okunnig, vad betyder: margeritas ante porcos? Aha, pärlor för svin!?
14. Smycken - meimo: En pärla för varje år. Låter då konstigt att ärva smycket, eller tas det isär och pärlorna återanvänds?
Caddo håller annars på att bli min favorit brevid Trakorien på Erebhimlen!
Senast redigerad av Mikael den 2007-12-13 11:16, redigerad totalt 6 gång.
-
- Admin
Historien ser bra ut, lagom detaljerad. Några åsikter har jag dock!

Om du tar bort orden "..av isbarbarer.." blir det hela mer mystisk (isbarbarer och tjuger ar forovrigt ochså tankt att vara synonyma).anders skrev:Ca 1800 fO Dalkerna anländer till Caddo från nordväst, efter att ha drivits på flykten av isbarbarer från norr (möjligtvis tjugerna). Vissa menar att dalkerna ursprungligen härstammar från Orghin eller Sanithsid men ingen vet med säkerhet varifrån de från början kommer.
Kanske fortydiga att staderna ligger i dagens Zorakin?anders skrev: 154 fO Indarsol grundas genom Caddos påtryckning. Dalker hjälper även till att grunda Luksilo.
Det har har kanske du och Peter avklarat men skal det verkligen vara utanfor Erebos?anders skrev: 12 eO Nordmannen och sjöfararen Palin Hjallbrand omvänds av Odo, och rörd av dennes visdomsord bosätter han sig på en enslig klippa utanför Erebos kust.
Het den något annat från borjan?anders skrev: 112 eO Det som senare kom att bli Orden till Odos minne grundas på Caddo. Ordern var ursprungligen en missionsorden men fungerar numera som en lärd orden och har inte längre exarkens beskydd eller välsignelse.
Eftersom Solriddarorden var en Orden innan Schismen bor kanske meningen "Den dalkiska solriddarorden.." andras till "Dalkiska Solriddare.."?anders skrev: 275 eO Den dalkiska solriddarorden tar S:t Justin som skyddshelgon, och den s.k. Justinerorden grundas. Ordern är densamma som den dalkiska solriddarordern, och dess syfte är att försvara Caddo och kyrkan från angrepp.
Kontinentala?anders skrev: 281 eO Slutgiltig brytning mellan den dalkiska och kontinentala kyrkan, då exarkerna i Arno och Ekeborg fördömer och bannlyser varandra. Solriddarorden splittras upp på grund av att riddarna tar olika sidor i schismen.
Tja, detta "Terra Oros" ar lite knepigt, men om vi anvander min losning på frågan "Vita flackar" så kan du få med den som ett alternativ master Mikael!anders skrev: 286 eO Caddo och den joriska Helige Odos orden försöker förmå halvlängdsmännen på halvön Terra Oros, det nyss avlidna riket Brandika, att erkänna just deras version av Etins lära. När Caddo besätter södra hälften av halvön, gör Jorpagnerna det samma i norr. Halvlängdsmännen som inte vill ha några storvuxna herrar, eggar de båda sidorna till strid. När Helige Odos orden efter stora förluster besegrar dalkerna, anfaller halvlängdsmännen riddarna. De tillfångatar ordens ledare och säger sig godta Aidniska vägen av Etins lära mot ett fredsavtal på 500 år. Orden accepterar villkoren, och halvlängdsmännen får i Hodryda se exarken av Ekeborg underteckna den 500 åriga fredsgarantin. Halvlängdsmännens ledare Tango ”Tunnan” Vinfat utropas till Gammeldrotz över "federationen Terra Oros". För Caddo sved naturligtvis nederlaget, men insikten om att zoraker och jorpagner nu skulle komma småfolket till stöd, avblåser alla hämndaktioner, och dalkerna vänder blickarna mot Morëlvidyn sitället.

Om dalkerna inte deltog i detta soltåg bor det kanske påpekas?anders skrev: 353 eO Det fjärde och sista soltåget inleds mot Morëlvidyn. Det blir ett fullkomligt misslyckande p.g.a. dålig planläggning och organisation.
Arnoer och pendorer var om jag minns ratt gamla forslag på LVs dalkiska och aidniska grenar? Benamningarna kan garna behållas som spesifikt jorpagniska men då bor detta kanske stå innom parenteser?anders skrev:409-414 eO Caddo stöder andoerna mot pendorerna i Jorpagna. Kriget fortsätter några år, innan sidorna kan komma överens om en fred. Den dalkiska grenen av Lysande Vägen förlorade mycket mark, men kvarstår som ett bestående inslag bland Jorpagnas troende. Exarken i Arno fördömer freden och utropar bullor mot de många ”kättarna”.
Staden Erenos grundande som ny handelsplats bor kanske namnas?anders skrev: 591 eO Den zorakiske hertig Wilfred av Salamora erövrar Fristaden i förhoppning om att ta över handeln med dvärgarna. Istället avbryter dvärgarna handeln helt och hållet.
-
- Admin
Kommer inte detta namnet av att konvojen går in i Kopparhavet?Mikael skrev:1. Kopparkonvojen, vad vet vi om den? Var komer kopparet ifrån? Hur fick havet sitt namn? Hur går den traditionella koppartraden?(Det samm för guld och silver?)
Den handelsstad som upprattas nar Fristaden erovras av Zalamora. Tror det ar den som kan synas nordost om Fristaden i Svartfolk-modulen?Mikael skrev:5. Dvärgarna i Ereno? Var ligger Ereno? (Sitter utan källor igen)
Tycker du jag skal vara tyst Mikael?Mikael skrev:6. Texten under dalkiska grenen av den Lysande Vägen behöver läsa igenom igen för att bli mer konsikvent i användningen av kyrka, gren, väg. Speciellt näst sista stycket där risk förmissförstånd föreligger. (Så fick Birke vatten på sin kvarn.)

Ovanstående är kort och lämnar mer öppet, jämfört med den längre versionen. Isbarbar behöver väl inte vara tjuger, kan väl vara blåhudingar också, skrivet från ett sydländskt dalkiskt perspektiv Birke?anders skrev:Ca 1800 fO Dalkerna anländer till Caddo från nordväst, efter att ha drivits på flykten av isbarbarer från norr, men ingen vet med säkerhet varifrån de från början kommer. ...
Orden till Odos minne => 199 2:a Orden till Odos minne, se mitt tidigare inlägg.anders skrev: 112 eO Det som senare kom att bli Orden till Odos minne grundas på Caddo. Ordern var ursprungligen en missionsorden men fungerar numera som en lärd orden och har inte längre exarkens beskydd eller välsignelse.
Håller med Birke här bör vi vara konsikventa med grenar och kyrkor? Splittringen mellan grenarna blir definitiv och två olika organisationer tar över, 2 olika kyrkor.anders skrev: 281 eO Slutgiltig brytning mellan den dalkiska och kontinentala kyrkan, då exarkerna i Arno och Ekeborg fördömer och bannlyser varandra. Solriddarorden splittras upp på grund av att riddarna tar olika sidor i schismen.
Jo på det sättet hamnar saker i pdf fortare, men så länge de ligger i wikin gör det inget om nya historiska händelser dyker upp. Jag sa ju att vitflck idéerna inte var så dumma.birkebeineren skrev:Tja, detta "Terra Oros" ar lite knepigt, men om vi anvander min losning på frågan "Vita flackar" så kan du få med den som ett alternativ master Mikael!?

Ja hur var det med dalkernas deltagande? Skall detta alls finnas med i dalkernas historia?anders skrev: 353 eO Det fjärde och sista soltåget inleds mot Morëlvidyn. Det blir ett fullkomligt misslyckande p.g.a. dålig planläggning och organisation.
Detta är från min historia för Jorpagna (landet) som också ligger på ritbordet och som det ännu inte finns någon större samsyn på. Jag tycker detta religionskrig pga schismen behövs i Ereb, men som sagt, kanske lite tidigt att spika det.anders skrev:409-414 eO Caddo stöder andoerna mot pendorerna i Jorpagna. Kriget fortsätter några år, innan sidorna kan komma överens om en fred. Den dalkiska grenen av Lysande Vägen förlorade mycket mark, men kvarstår som ett bestående inslag bland Jorpagnas troende. Exarken i Arno fördömer freden och utropar bullor mot de många ”kättarna”.
Jasså det Erenos!!!birkebeineren skrev:Staden Erenos grundande som ny handelsplats bor kanske namnas?anders skrev: 591 eO Den zorakiske hertig Wilfred av Salamora erövrar Fristaden i förhoppning om att ta över handeln med dvärgarna. Istället avbryter dvärgarna handeln helt och hållet.

Så var det det här med soltågen, hur många var de nu? Kan inte säga att jag ogillar din beskrivning Anders, men som konservativ källbitare...
Senast redigerad av Mikael den 2007-12-13 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Margaritas ante porcas -skall det vara
Pärlor för svinen betyder det. Kanske lite starkt uttryckt av Palne som ju gillar Caddo och dalker, men han hade lagt mycket tid på att färga rätterna med dyrbara kryddor.
PS Anledningen till att han skrev det sista stycket på Kejserlig Jori var för att han ville briljera med sina språkkunskaper för läsarna av hans magnifika kokbok...

Pärlor för svinen betyder det. Kanske lite starkt uttryckt av Palne som ju gillar Caddo och dalker, men han hade lagt mycket tid på att färga rätterna med dyrbara kryddor.

PS Anledningen till att han skrev det sista stycket på Kejserlig Jori var för att han ville briljera med sina språkkunskaper för läsarna av hans magnifika kokbok...

...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
----------
Instagram: porkypete
----------
I så fall är ev stavfel destå bättre och roligare som krydda!Fafnir skrev:Margaritas ante porcas -skall det vara![]()

(Å så va det inte stavfelet jag pekade på, jag visste verkligen inte vad det betydde.)
birkebeinaren skrev:Det har har kanske du och Peter avklarat men skal det verkligen vara utanfor Erebos[/ianders skrev: 12 eO Nordmannen och sjöfararen Palin Hjallbrand omvänds av Odo, och rörd av dennes visdomsord bosätter han sig på en enslig klippa utanför Erebos kust.
Ständigt denne Palin.

Själv lämnade han aldrig kopparhavet, och ligger begravd i Pallin. Han kan gärna ha fatt levt i enslighet pa en liten ö utanför Erebos kust. Kanske predikade han där för de vid denna tid hedniska erebosierna?
Nu har jag vaknat, och det är dags för svar och kommentarer på några av era synpunkter och frågor. Först och främst ska jag säga att jag saxat ganska mycket direkt från "Historia" på wikin (och det var ett bra tag sedan) och vår konsistens och vokabulär har utvecklats sedan dess... Det var just därför jag ville att ni skulle ögna igenom texten. För övrigt kommer jag att behöva er hjälp att korr-läsa hela dokumentet innan det blir en PDF.
"Iaf för att knyta an till Caddo så är det väl den punkten som jag är lite tveksam till, med tanke på att områdets namn och historik inte är riktigt färdigdiskuterat..."
Jag instämmer. Vi tar bort allt om Terra Oro och Caddos involverande i Jorpagna för stunden. Det kommer troligtvis inte att komma med i PDFen.
Kopparkonvojen, vad vet vi om den? Var komer kopparet ifrån?
Kopparkonvojen heter handelstraden som sagt för att den går genom Kopparhavet.
Under Klimat borde kanske månaderna kombineras med tillhörig årstid så att man slipper bläddra fram kalendern när man läser texten.
Ska kolla på det. Eventuellt kan månaderna skrivas in i Klimatsektionen med medeltemperaturer, etc.
"Vad betyder den gudomlige Odo? Gudomlig trodde jag var gudalik och är det något man kallar profeter och helgon i en monoteistuisk religion? Jag vet inte."
"Gudomlig" kommer från dalksiskans káso vilket är benämningen på helgon och på Odo själv. Gudalikhet är precis vad man eftersträvar i den Lysande Vägen - att lysa med Etins ljus och helt fördriva Hemaquiels skugga ur sin själ. Att därför belönas med titeln "gudomlig" (lik Etin) är en stor ära förbehållen helgonen, och speciellt Odo - som ses som den mest upplyste och gudalike. Man talar sällan om Odo utan att lägga till prefixet "den gudomlige".
Under Dvärgelefant kanske man skall påpeka att de inte är elefantiner på något snyggt sätt?
Kanske, men är inte det uppenbart?
Hur dog Odo?
Som jag förstår det dog Odo en naturlig död på ålderns höst. För att undvika ytterligare kristendomskopplingar avstår jag gärna från offerdöd och martyrdöd vad gäller den store profeten.
Texten under dalkiska grenen av den Lysande Vägen behöver läsas igenom igen för att bli mer konsikvent i användningen av kyrka, gren, väg. Speciellt näst sista stycket där risk förmissförstånd föreligger.
Ska läsa igenom det och se till att vi är konsekventa i vårt ordbruk.
Magi är inte tillåtet, men är det ett brott? Om man brukar magi men inte annars begår ett brott är det då straffbart på Caddo?
Magi är ett brott enligt lag. Först en sträng varning, sedan bannlysning från ön och kyrkan. Nekromanti straffas med döden.
Brott och straff på Caddo är jag intresserad av! De verkar vara ett folk med mjuka nypor?
Det finns flera saker som drar på sig dödsstraff (nekromanti, förräderi, allvarligt helgerån, etc.). Har inte skrivit klart om detta ännu, men det kommer så småningom.
Är apidiolerna mix eller könssegregerade?
Könssegregerade. Men det står i texten.
Är bröderna jungfrur som systrarna eller?
Ja, solmunkar lever alltid i celibat.
Orden till Odos minne. 2a orden är väl ett källnamn? Vad sägs om att orden lade till 2:a när de uteslöts år 199?
Låter som en rimlig lösning. Den kan vi nog köra på.
Är echtiska rustningar extra starka, eller är referensen till när Caddo och Kardien krigade? under stridssolandar
Tyngre än dalkiska rustningar har jag fått för mig... Regil?
Ereboserna har väl en gud i huvudsak, Fraschikel?
Japp. Ändrar i texten.
Brott och straff igen. Ångerdagen. När det gäller B&S, vad tar kyrkan ansvar för coh vad ligger under den världsliga makten?
Kyrkan kan bara bruka "kyrkotukt", dvs. avstänga folk från trons gemenskap. Kyrkan har inte rätt att dela ut dödsstraff - det gör representatnter för riksrådet. Däremot smarbetar kyrkan och rådet ofta, dvs. kyrkan överlämnar brottslingar till rådet för att dömas. Men igen, detta är ett stycke som ännu inte är skrivet (till skillnad från hur det kan verka är Caddo INTE färdigskrivet!)
Smycken - meimo: En pärla för varje år. Låter då konstigt att ärva smycket, eller tas det isär och pärlorna återanvänds?
Pärlorna tas isär och den nygifte börjar med EN pärla i varje öra. Annars skulle ju varje bondfamilj ha en förmögenhet i pärlor!
Kanske fortydiga att staderna ligger i dagens Zorakin?
Japp.
Det har har kanske du och Peter avklarat men skal det verkligen vara utanfor Erebos?
Det verkar som om Peter vill ha det så, och det funkar. Palin är fortfarande i utvecklingsstadiet, så jag vill inte säga för mycket i Caddo-dokumentet.
Eftersom Solriddarorden var en Orden innan Schismen bor kanske meningen "Den dalkiska solriddarorden.." andras till "Dalkiska Solriddare.."?
Eller "på Caddo tog solriddarorden S:t Justin som sitt skyddshelgon..."
Arnoer och pendorer var om jag minns ratt gamla forslag på LVs dalkiska och aidniska grenar? Benamningarna kan garna behållas som spesifikt jorpagniska men då bor detta kanske stå innom parenteser?
Hela denna punkt kommer i vilket fall att försvinna från kronologin då den inte är färdigutvecklad...
Staden Erenos grundande som ny handelsplats bor kanske namnas?
Helt sant. Finns någon källhänvisning till NÄR staden grundades?
Isbarbar behöver väl inte vara tjuger, kan väl vara blåhudingar också, skrivet från ett sydländskt dalkiskt perspektiv
Instämmer. Jag lämnar benämningen "isbarbarer" (det kommer ju från officiella källor) men tar bort hänvisningen till tjugerna.
Ändrar det.
Ja hur var det med dalkernas deltagande (i det fjärde soltåget)? Skall detta alls finnas med i dalkernas historia?
Nej. Dalkerna deltog inte så det kan uteblivas i kronologin.
Ständigt denne Palin. Min nuvarande tanke (och jag maste erkänna att jag vägt pa olika fötter genom skrivandets gang) är att Palin var en dalk som omvändes av Odo eller nagon av dennes följeslagare.
Peter, kan vi komma överens om följande: Palin var en dalkisk krigare som tidigt omvände sig till Odos lära och blev en av dennes (mindre kända?) lärjungar. Palin fick i uppdrag att bättra på försvaret och hjälpa de nödställda i staden Ilémmo, som efter Palins död fick namnet Pallin (vilket är hur "Palin" stavas på dalkiska). Han är begraven under tadosen i Pallin. Funkar det?
"Iaf för att knyta an till Caddo så är det väl den punkten som jag är lite tveksam till, med tanke på att områdets namn och historik inte är riktigt färdigdiskuterat..."
Jag instämmer. Vi tar bort allt om Terra Oro och Caddos involverande i Jorpagna för stunden. Det kommer troligtvis inte att komma med i PDFen.
Kopparkonvojen, vad vet vi om den? Var komer kopparet ifrån?
Kopparkonvojen heter handelstraden som sagt för att den går genom Kopparhavet.
Under Klimat borde kanske månaderna kombineras med tillhörig årstid så att man slipper bläddra fram kalendern när man läser texten.
Ska kolla på det. Eventuellt kan månaderna skrivas in i Klimatsektionen med medeltemperaturer, etc.
"Vad betyder den gudomlige Odo? Gudomlig trodde jag var gudalik och är det något man kallar profeter och helgon i en monoteistuisk religion? Jag vet inte."
"Gudomlig" kommer från dalksiskans káso vilket är benämningen på helgon och på Odo själv. Gudalikhet är precis vad man eftersträvar i den Lysande Vägen - att lysa med Etins ljus och helt fördriva Hemaquiels skugga ur sin själ. Att därför belönas med titeln "gudomlig" (lik Etin) är en stor ära förbehållen helgonen, och speciellt Odo - som ses som den mest upplyste och gudalike. Man talar sällan om Odo utan att lägga till prefixet "den gudomlige".
Under Dvärgelefant kanske man skall påpeka att de inte är elefantiner på något snyggt sätt?
Kanske, men är inte det uppenbart?
Hur dog Odo?
Som jag förstår det dog Odo en naturlig död på ålderns höst. För att undvika ytterligare kristendomskopplingar avstår jag gärna från offerdöd och martyrdöd vad gäller den store profeten.
Texten under dalkiska grenen av den Lysande Vägen behöver läsas igenom igen för att bli mer konsikvent i användningen av kyrka, gren, väg. Speciellt näst sista stycket där risk förmissförstånd föreligger.
Ska läsa igenom det och se till att vi är konsekventa i vårt ordbruk.
Magi är inte tillåtet, men är det ett brott? Om man brukar magi men inte annars begår ett brott är det då straffbart på Caddo?
Magi är ett brott enligt lag. Först en sträng varning, sedan bannlysning från ön och kyrkan. Nekromanti straffas med döden.
Brott och straff på Caddo är jag intresserad av! De verkar vara ett folk med mjuka nypor?
Det finns flera saker som drar på sig dödsstraff (nekromanti, förräderi, allvarligt helgerån, etc.). Har inte skrivit klart om detta ännu, men det kommer så småningom.
Är apidiolerna mix eller könssegregerade?
Könssegregerade. Men det står i texten.
Är bröderna jungfrur som systrarna eller?
Ja, solmunkar lever alltid i celibat.
Orden till Odos minne. 2a orden är väl ett källnamn? Vad sägs om att orden lade till 2:a när de uteslöts år 199?
Låter som en rimlig lösning. Den kan vi nog köra på.
Är echtiska rustningar extra starka, eller är referensen till när Caddo och Kardien krigade? under stridssolandar
Ereboserna har väl en gud i huvudsak, Fraschikel?
Japp. Ändrar i texten.
Brott och straff igen. Ångerdagen. När det gäller B&S, vad tar kyrkan ansvar för coh vad ligger under den världsliga makten?
Kyrkan kan bara bruka "kyrkotukt", dvs. avstänga folk från trons gemenskap. Kyrkan har inte rätt att dela ut dödsstraff - det gör representatnter för riksrådet. Däremot smarbetar kyrkan och rådet ofta, dvs. kyrkan överlämnar brottslingar till rådet för att dömas. Men igen, detta är ett stycke som ännu inte är skrivet (till skillnad från hur det kan verka är Caddo INTE färdigskrivet!)
Smycken - meimo: En pärla för varje år. Låter då konstigt att ärva smycket, eller tas det isär och pärlorna återanvänds?
Pärlorna tas isär och den nygifte börjar med EN pärla i varje öra. Annars skulle ju varje bondfamilj ha en förmögenhet i pärlor!

Kanske fortydiga att staderna ligger i dagens Zorakin?
Japp.
Det har har kanske du och Peter avklarat men skal det verkligen vara utanfor Erebos?
Det verkar som om Peter vill ha det så, och det funkar. Palin är fortfarande i utvecklingsstadiet, så jag vill inte säga för mycket i Caddo-dokumentet.
Eftersom Solriddarorden var en Orden innan Schismen bor kanske meningen "Den dalkiska solriddarorden.." andras till "Dalkiska Solriddare.."?
Eller "på Caddo tog solriddarorden S:t Justin som sitt skyddshelgon..."
Arnoer och pendorer var om jag minns ratt gamla forslag på LVs dalkiska och aidniska grenar? Benamningarna kan garna behållas som spesifikt jorpagniska men då bor detta kanske stå innom parenteser?
Hela denna punkt kommer i vilket fall att försvinna från kronologin då den inte är färdigutvecklad...
Staden Erenos grundande som ny handelsplats bor kanske namnas?
Helt sant. Finns någon källhänvisning till NÄR staden grundades?
Isbarbar behöver väl inte vara tjuger, kan väl vara blåhudingar också, skrivet från ett sydländskt dalkiskt perspektiv
Instämmer. Jag lämnar benämningen "isbarbarer" (det kommer ju från officiella källor) men tar bort hänvisningen till tjugerna.
Ändrar det.
Ja hur var det med dalkernas deltagande (i det fjärde soltåget)? Skall detta alls finnas med i dalkernas historia?
Nej. Dalkerna deltog inte så det kan uteblivas i kronologin.
Ständigt denne Palin. Min nuvarande tanke (och jag maste erkänna att jag vägt pa olika fötter genom skrivandets gang) är att Palin var en dalk som omvändes av Odo eller nagon av dennes följeslagare.
Peter, kan vi komma överens om följande: Palin var en dalkisk krigare som tidigt omvände sig till Odos lära och blev en av dennes (mindre kända?) lärjungar. Palin fick i uppdrag att bättra på försvaret och hjälpa de nödställda i staden Ilémmo, som efter Palins död fick namnet Pallin (vilket är hur "Palin" stavas på dalkiska). Han är begraven under tadosen i Pallin. Funkar det?
Jag har inte funderat alltför mycket på Echternas rustningar, men tänker mig att en välrustad riddare är klädd så här: Ringbrynja över hela kroppen, alt som en knälång "tunika". Skenor i plåt på underarmar och underben. Tunnhjälm. För den som har lite mer pengar tillkommer bröstharnesk i plåt, vilket nästan är ett måste vid tornerspel. helrustningar ser jag som mycket ovanliga (de är så fula, och jag ser gärna att kardien inte ligger i teknologisk framkant). Så med de echtiska rustningarna. ganska tunga, men inte state-of-the-art.anders skrev: Är echtiska rustningar extra starka, eller är referensen till när Caddo och Kardien krigade? under stridssolandar
Sen angående Caddos spannmålsexport: jag tycker att det vore roligare om Caddo inte exporterade spannmål, utan sitället är netto importör. Jag tänker mig att den egna produktionen nätt och jämt räcker till att hålla svälten borta. Caddo blir på så vis beroende av sina grannar och öppna handelsvägar på ett sätt som jag tror skulle kunna bli spännande. Både i en kontext med Zorakin och Felicien. (Historiskt tror jag tex att det var länge sedan som England kunde föda sin egen befolkning, ganska många hundra år sedan om jag inte minns fel, men jag är som sagt osäker vad gäller årtal)
Jag håller med, med det skulle i så fall gå emot samtliga officiella beskrivningar av Caddo - som alla säger att Caddo exporterar spannmål. Så jag skulle behöva konsensus från er forumister för att ändra en sådan sak - men skulle personligen gärna göra det!Regil skrev: Sen angående Caddos spannmålsexport: jag tycker att det vore roligare om Caddo inte exporterade spannmål, utan sitället är netto importör. Jag tänker mig att den egna produktionen nätt och jämt räcker till att hålla svälten borta. Caddo blir på så vis beroende av sina grannar och öppna handelsvägar på ett sätt som jag tror skulle kunna bli spännande. Både i en kontext med Zorakin och Felicien. (Historiskt tror jag tex att det var länge sedan som England kunde föda sin egen befolkning, ganska många hundra år sedan om jag inte minns fel, men jag är som sagt osäker vad gäller årtal)
PS. Jag har nu lagt till ett stycke om Caddos ankor, samt Caddos medeltemperaturer under året på wikin.
En uppdaterad version av kronologin finns nu på wikin. Läs och kommentera. Jag undrar f.ö. forfarande om någon vet vilket år staden Erenos grundades. Jag vet att det var efter år 591 e.O. Om det inte omnämns i oficiellt material kommer jag att slå till med att bygget började 594 och "slutfördes" runt 597.
Vad jag vet omnämns staden bra på ett ställe i källorna, och inget datum ges. Så 594 är väl OK, om det inte är lite för snart kanske. Vad sägs om 597-607?anders skrev:En uppdaterad version av kronologin finns nu på wikin. Läs och kommentera. Jag undrar f.ö. forfarande om någon vet vilket år staden Erenos grundades. Jag vet att det var efter år 591 e.O. Om det inte omnämns i oficiellt material kommer jag att slå till med att bygget började 594 och "slutfördes" runt 597.
Som min far skulle säga, "Det är hugget som stucket". Men du har nog rätt i att det bnog borde ta 10 år att bygga ett samhälle, även om man har dvärgarna till hjälp. Om inga andra bud kommer kör jag på dina årtal Mikael.Mikael skrev: Vad jag vet omnämns staden bra på ett ställe i källorna, och inget datum ges. Så 594 är väl OK, om det inte är lite för snart kanske. Vad sägs om 597-607?