De flesta förslag till alternativ ni givit syftar inte till organisationen utan till de båga grenarna. Dem är det som jag ser det inga problem med. "Kyrka" som vi använder det syftar som sagt till organisationen/hierarkin. Inte till de båda grenarna. Om man säger "fastlandskyrkan" så syftar man inte till fastlandstron eller fastlandsgrenen av den Lysande Vägen, utan till organisationen under exarken i Ekeborg.
Jag tror att ordet "kyrka" blir svårt att undvika. Det är just därför jag behållt det (och kommit upp med en ny etymologi för det). Jag är ju den som i övrigt förespråkat ett avståndstagande från kristendomsplagiat, men i just detta känns det oundvikligt. LVs organisation
är väldigt "kyrklig" och det kommer att bli oerhört svårt att ersätta det ordet utan att tappa en viss förståelse. Sedan fyller ju som sagt LV mycket av den funktion som kristendomen har haft i vår egen historia, och den förståelsen är bra att ha kvar. Vi har gjort av med så mycket av kristendomsplagiaturen att vi gott kan behålla ordet "kyrka". Tycker jag.
EDIT: Måste bara säga att jag tycker Anders utvecklingar av LV under Caddo är fenomenala. Jag säger bara solserafer...
(Skulle förresten tex dessa solserafer el.dyl. kunna vara vedertagna gudar i andra kulturer?)
Jag skulle snarare se synkretistiska stammar i Efaro (och i viss mån i Ereb) där stammar upphöjt solseraferna till gudomar. Där finns hela tempel till solserafernas ära. Man offrar dem slagna i strid till Gavarion, djuroffer till Kyvakrion och fruktbarhetsoffer till Erfavel, osv. I denna avart av LV har Etin nästan helt försvunnit och solseraferna blivit centrala, då dessa folk tidigare alltid varit polyteistiska och haft gudar för olika företeelser i livet...
Kanske tex nåtslags legender om hur Etin förhandlade med dödsväktare och tidsgudar för att kunna köpa sina troende möjlighet till reinkarnation osv...
En sak som är utmärkande för Lysande Vägen (och som vi inte bör ta bort, tycker jag) är att Etin är den ende guden. Han är skaparen, och allt annat är skapat
av honom. Detta gör polyteistiska myter svårpassande. Jag har tagit inspiritaion från östortodoxa och keltiska kyrkan, samt islam och sydamerikansk soldyrkan i min utveckling av LV. Att vi tenderar att associera till kristendomen så fort vi ser en monoteistisk religion som gör anspråk på sanningen är naturligt - men detta är faktist något som LV i samtligt officiellt material (inkl. Sinkadus #3) talar om.