birkebeineren skrev:Det här med flygandet var kanske inte helt seriöst från mig men var också tänkt som en slags förklaring till det heller inte så seriösa fenomenet med att anklingar uppfostras hos sina mostrar och fastrar. Kan dock köpa både och!
Det skulle väll helt seriöst kunna va så att anklingar växer upp hos sin farbröder i vissa fall? Varför inte? Jag tycker det låter vettigare än att det står ankor och sorterar nykläckta ägg efter färg och ger äggen till "ank-klaner" beroende på vilken färg äggen har. Fåglar har starka moders- och fadersinstinkter jag tror inte att de ger bort sina ägg till någon som de inte känner.
Men däremot skulle de kunna ge sina ägg/anklingar till en älskande släkting, så är det ju i fågel samhället ibland. Jag får kanske slå upp det i en bok men jag vet att vissa svenska små fåglar ibland hjälper till att mata sin "brorsöner/systersöner" i verkligheten alltså om de inte har en egen kull ungar det året.
birkebeineren skrev:Bruna ankor som resultat av en svart och en vit förälder vet jag inte helt om jag gillar... Tycker då att ankorna heller står för uppdelningen i färger genom att sortera äggen.
Jag tycker denna teori låter lite mysko. Vad grundar ni detta På. Det innebär att en vitankflicka kan bli påsatt av en vitankpojke och lägga ett egg som är innehåller en svartankling? Fåglar precis som människor har starka moders- och fadersinstinkter. Jag tror inte att de ger sina ägg till någon de inte känner.
Jag tror att det är som med oss människor, den svarta färgen är ett dominant arvsanlag. Är mamma svar och pappa vit så bli barnet nästan om inte helt svart. Jag kan tänka mig att den vita färgen är ett dominant arvsanlag jämfört med den bruna.
birkebeineren skrev:Att rika ankfamiljer anlitar "ruverskor" låter strålande!