Lägger även upp en krunisk scimitar som sägs ha magiska effekter. Ska också användas i min kommande kampanj.
http://www.erebaltor.se/other/tigerklingan.pdf
Använd materialet hur ni vill.
/Spelis
Jag tycker helt klart att namnen ska vara blandade. De fastnar lättare i minnet då. När det gäller vad som ska vara på krunska och vad som ska vara på svenska tycker jag att "det som låter coolast"-regeln får gälla. Och detta gäller nog alla länder med exotiska språk...Bergdahl skrev:Jo, den pdfen har jag kvar Adragoor, men jag har funderat på det där med namn på områden och är lite osäker på om man ska ha dem helt på krunska eller blanda mellan "krunska" och svenska. Om man blandar blir det ju lättare för läsaren av kartan att förstå vad namnet syftar på, samtidigt som man behåller lite av det "exotiska". Om man bara har svenska finns det ju inget som skiljer namnen från andra områden, stora skogen, lilla kullen, svarta ån... Om det bara är krunska så blir det ju som sagt lite svårtytt på kartan. Vad tycker ni andra?
Jag har också funderat en del på detta nar jag gett namn på foreteelser i Nargur och valt att dar anvanda både svenska och narguriska ord; Lilla Amawhine, Oshroghur, Timmerstaden osv. Har dock låtit endast de namn som icke-nargurer anvander få innehålla svenska ord. Olika namn på olika språk kan fungera men blir latt forvirrande, sarskilt på en karta som skal vara "allman".Bergdahl skrev:Jo, den pdfen har jag kvar Adragoor, men jag har funderat på det där med namn på områden och är lite osäker på om man ska ha dem helt på krunska eller blanda mellan "krunska" och svenska. Om man blandar blir det ju lättare för läsaren av kartan att förstå vad namnet syftar på, samtidigt som man behåller lite av det "exotiska". Om man bara har svenska finns det ju inget som skiljer namnen från andra områden, stora skogen, lilla kullen, svarta ån... Om det bara är krunska så blir det ju som sagt lite svårtytt på kartan. Vad tycker ni andra?
Ja, det var öarna som jag tidigare givit det namnet, så även de renblodiga jorerna får ändra namn. Som det lutar nu kommer följande folkgrupper/kulturer finnas i Krun:Var det Kamplmubaganöarna som du tidigare tänkt som "mirariernas" hemvist och detta namnalternativ på de renblodiga jorerna (om jag minns rätt) nu inte blir av?