Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Lägger till ett kruniskt piratskepp som kallas för Banu Bora vilket betyder Lady Hurricane (enligt riktig turkiska). Ska använda det själv i min nästkommande kampanj och tänkte bara dela med mig.

Bild

Lägger även upp en krunisk scimitar som sägs ha magiska effekter. Ska också användas i min kommande kampanj.

http://www.erebaltor.se/other/tigerklingan.pdf

Använd materialet hur ni vill.
/Spelis
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vafan... kan ju slänga ut några namn som jag funderar kring iaf. Så med reservation för att de kan komma att förändras:

De två floderna:

I väster flyter Arhamfloden. På den östra floden är möjliga namn Usheshana, Yashbam eller Yalgiznikum


Landområden:

De två jag känner mig någorlunda nöjd med är:

I östra Krun ligger Ineshstäppen

Mellan de två stora floderna ligger Ikebelslätten

För slättområdet i västra Krun funderar jag på Ryzogarlinislätten (möjligt att det bara kan vara Ryzogarslätten), men ett annat namn jag haft på området är Garkhiyislätten, vilket jag tycker låter mer attraktivt.


Stad:

Vid den västra flodens utlopp ligger staden Zirmunpesh.


Öar:

Öarna sydost om Arkhaz har jag för tillfället två namn på Kaplumbaganöarna eller Mirhkhariöarna.


Det var väl allt för tillfället, märkte att jag har en himla oreda på mina texter, då jag skrivit på två olika datorer, och en fil där jag skrivit ner möjliga namn och dess betydelser verkar vara på vift. :cry: Iaf tyck till...

såg att jag skrivit Ikebeleslätten istället för Ikebelslätten, vilket det skulle va.
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-11-21 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevlig läsning Spelknepe... de där kaparna får jag ju arbeta in i min kruntext när tillfälle ges.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:I östra Krun ligger Ineshstäppen
Östra stäppen... Ineshoskep på ren krunska...
Namnelementen är tillagda på wikin...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jo, den pdfen har jag kvar Adragoor, men jag har funderat på det där med namn på områden och är lite osäker på om man ska ha dem helt på krunska eller blanda mellan "krunska" och svenska. Om man blandar blir det ju lättare för läsaren av kartan att förstå vad namnet syftar på, samtidigt som man behåller lite av det "exotiska". Om man bara har svenska finns det ju inget som skiljer namnen från andra områden, stora skogen, lilla kullen, svarta ån... Om det bara är krunska så blir det ju som sagt lite svårtytt på kartan. Vad tycker ni andra?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:Jo, den pdfen har jag kvar Adragoor, men jag har funderat på det där med namn på områden och är lite osäker på om man ska ha dem helt på krunska eller blanda mellan "krunska" och svenska. Om man blandar blir det ju lättare för läsaren av kartan att förstå vad namnet syftar på, samtidigt som man behåller lite av det "exotiska". Om man bara har svenska finns det ju inget som skiljer namnen från andra områden, stora skogen, lilla kullen, svarta ån... Om det bara är krunska så blir det ju som sagt lite svårtytt på kartan. Vad tycker ni andra?
Jag tycker helt klart att namnen ska vara blandade. De fastnar lättare i minnet då. När det gäller vad som ska vara på krunska och vad som ska vara på svenska tycker jag att "det som låter coolast"-regeln får gälla. Och detta gäller nog alla länder med exotiska språk...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Jo, den pdfen har jag kvar Adragoor, men jag har funderat på det där med namn på områden och är lite osäker på om man ska ha dem helt på krunska eller blanda mellan "krunska" och svenska. Om man blandar blir det ju lättare för läsaren av kartan att förstå vad namnet syftar på, samtidigt som man behåller lite av det "exotiska". Om man bara har svenska finns det ju inget som skiljer namnen från andra områden, stora skogen, lilla kullen, svarta ån... Om det bara är krunska så blir det ju som sagt lite svårtytt på kartan. Vad tycker ni andra?
Jag har också funderat en del på detta nar jag gett namn på foreteelser i Nargur och valt att dar anvanda både svenska och narguriska ord; Lilla Amawhine, Oshroghur, Timmerstaden osv. Har dock låtit endast de namn som icke-nargurer anvander få innehålla svenska ord. Olika namn på olika språk kan fungera men blir latt forvirrande, sarskilt på en karta som skal vara "allman".
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Har uppdaterat kartan över Krun med Bergdahls namn. Har någon problem med dessa namn så var god att kontakta klagomålsnämden. :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe: Lägg in Tigerklingan under Saker o Ting på wikin, så ligger den någon rubrik där? Eller kanske skall där först finnas underrubriker som Vapen osv. ???
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En bra blanding av svenska och "exotiska" i namnen! :)

Var det Kamplmubaganöarna som du tidigare tänkt som "mirariernas" hemvist och detta namnalternativ på de renblodiga jorerna (om jag minns rätt) nu inte blir av?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Var det Kamplmubaganöarna som du tidigare tänkt som "mirariernas" hemvist och detta namnalternativ på de renblodiga jorerna (om jag minns rätt) nu inte blir av?
Ja, det var öarna som jag tidigare givit det namnet, så även de renblodiga jorerna får ändra namn. Som det lutar nu kommer följande folkgrupper/kulturer finnas i Krun:

Krunier - majoritetsfolket - ett joriskt folkslag med uppblandat med akrogaliska nomadfolk. Jag tror att jag väljer att klassificera dem som jorer då jag tänker mig att det joriska arvet är det som dominerar, även om de i mångt och mycket tagit till sig mycket av nomadernas kultur osv.

Azahier - västkrunier - ett joriskt folk från de västra delarna av Krun, som var det område som införlivades sist i Ashinas rike. Koncentrerade kring Stabul med omnejd. Mer "joriska" än krunierna, men skillnaderna blir allt mindre med tiden.

Agpaier - öbor - ett joriskt folkslag koncentrerade till Kaplumbaganöarna. inte mycket har förändrats hos dessa öbor sedan Jorpagnas och Kruns storhetstid. Men lever ett rätt så isolerat liv på sina öar och försörjer sig i huvudsak på fiske och sköldpadsjakt. man talar en mycket ålderdomlig variant av joriskan, och här frodas fortfarande dyrkan av de golwyndiska gudarna.

Uvhaier - slättens folk - ett akrogaliskt folk som mestadels lever på Garkhiyislätten. Man har bevarat mycket av de nomadiska kulturen även om man idag i huvudsak lever i små byar. Livnär sig gör man bl.a. på att föda upp hästar, silkespälsad stäpplama och hippogrifer. De kejserliga hippogrifryttarna kommer alla från detta folk.

Bagshier - bergsfolket - i området kring och i Grynnerbergen, besläktade med de nidländska bergsmännen. Varken jorer eller akrogaler föreställer jag mig, utan av mer barbarisk härkomst.

Sådär, det var väl lite om hur jag föreställt mig de olika kulturerna i Krun, sen tillkommer ju mindre grupper halvlängdsmän, dvärgar och råttmän i den röra som är Krun.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan framtidiga zorakiska solfarare ha träffat krunier (azahier - västkrunier?) på Hakkai efter att de etablerade sin koloni där 174 eO?

Jag planerar för Soltåg nämligen... :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror mäster Bergdahl att detta kan vara krunska månadsnamn som följt med de akrogaliska inflyttarna till dagens Krun? :?

Månen när vargillern river de nyfödda fölen
Månen man gömmer sig i tälten och sörplar ur griffens ägg
Blåpälsade slätträvens månad
Kroknäbbade slagugglans månad
Månen vars ljus speglar sig i nyslipade sablar
Syrsan och låglandstigerns månad
Månen när tusen hästar springer över ängarna
Månen när sköldpaddan kommer upp ur vattnet och vilar i sanden
Slempukens månad
Månen som täckter solen och gör dag till natt (Mörkmånad)


Behöver dessutom tre till då tanken är att de skal vara tretton. Förkortningar och krunifieringar säkert också lämpligt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ser bra ut Birke, ska försöka få lite tid till det här snart, men har för tillfället lite för mycket annat att stå i.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Ser bra ut Birke, ska försöka få lite tid till det här snart, men har för tillfället lite för mycket annat att stå i.
Ingen brådska, tänkte bara sparka igång dig lite! :wink:
Skriv svar