Caddo

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:
Mikael skrev: Övningsplats/UC-OP:
Till att börja med, varför är berg så "bra" övningsplatser för riddare?
Så här står det nu:

"Missionen tillbringas ofta i området kring Fristaden i Zorakin, Nya Arno i Klomellien, eller till och med i Aidnebergen. Morëlvidyn och Efaro i Soluna är också vanliga färdmål."

Synpunkter?
Vill du ha en bra övningsplats så är Inmark i Kardien perfekt. resan dit bör ske inkognito för att undvika problem på vägen. Väl där ansluter man till Tornriddarna, som är intoleranta när det gäller det mesta, men inte mot Etin troende riddare som vill hjälpa dem att bekämpa svartfolken. Raskt ett halvårs erfarenhet av strid i berg tillsammans med riddare som har en likartad disciplin som S:t Justins. Vad tycks!? (Skulle gör Tornriddarna än mer suspekta i mångas ögon, vilket känns bra).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Mikael skrev: Övningsplats/UC-OP:
Till att börja med, varför är berg så "bra" övningsplatser för riddare?
Så här står det nu:

"Missionen tillbringas ofta i området kring Fristaden i Zorakin, Nya Arno i Klomellien, eller till och med i Aidnebergen. Morëlvidyn och Efaro i Soluna är också vanliga färdmål."

Synpunkter?
Bara sista meningen, Morëlvidyn ligger inte i Soluna. Toppen, men utesluter vi helt det som står i källorna nu?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev: Vill du ha en bra övningsplats så är Inmark i Kardien perfekt. resan dit bör ske inkognito för att undvika problem på vägen. Väl där ansluter man till Tornriddarna, som är intoleranta när det gäller det mesta, men inte mot Etin troende riddare som vill hjälpa dem att bekämpa svartfolken. Raskt ett halvårs erfarenhet av strid i berg tillsammans med riddare som har en likartad disciplin som S:t Justins. Vad tycks!? (Skulle gör Tornriddarna än mer suspekta i mångas ögon, vilket känns bra).
Utmärkt!! Det där gillar jag.

Och ursäkta för slavfelet med Morëlvidyn och Soluna... :oops:

Det som står i de officiella källorna verkar något ogenomtänkt och märkligt. Felicien och Grynnerbergen? Kanske Grynnerbergen, men Felicien?!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
anders skrev:
Mikael skrev: Övningsplats/UC-OP:
Till att börja med, varför är berg så "bra" övningsplatser för riddare?
Så här står det nu:

"Missionen tillbringas ofta i området kring Fristaden i Zorakin, Nya Arno i Klomellien, eller till och med i Aidnebergen. Morëlvidyn och Efaro i Soluna är också vanliga färdmål."

Synpunkter?
Vill du ha en bra övningsplats så är Inmark i Kardien perfekt. resan dit bör ske inkognito för att undvika problem på vägen. Väl där ansluter man till Tornriddarna, som är intoleranta när det gäller det mesta, men inte mot Etin troende riddare som vill hjälpa dem att bekämpa svartfolken. Raskt ett halvårs erfarenhet av strid i berg tillsammans med riddare som har en likartad disciplin som S:t Justins. Vad tycks!? (Skulle gör Tornriddarna än mer suspekta i mångas ögon, vilket känns bra).
Superbra! Den köper jag! (Så kan jag knö in Sir Rigurt!? :) )
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Superbra! Den köper jag! (Så kan jag knö in Sir Rigurt!? :) )
Det är ju toppen! Äntligen får vi en förklaring till vad han egentligen pysslar med :D

(min tanke har ju annars varit att han tillkommit av någon som inte haft koll, men nu har vi i sådant fall täckt upp för deras misstag)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I sinkadus 3 står att Solriddare och Solvandrare missionerar, dvs de dalkiska, hur är det med den saken, missionen, vet att den diskuterats nyss?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
Mikael skrev: Superbra! Den köper jag! (Så kan jag knö in Sir Rigurt!? :) )
Det är ju toppen! Äntligen får vi en förklaring till vad han egentligen pysslar med :D

(min tanke har ju annars varit att han tillkommit av någon som inte haft koll, men nu har vi i sådant fall täckt upp för deras misstag)
Eh? Det här är en konversation jag inte varit del av. Påverkar den Caddo får ni gärna förklara vem denne Herr Rigurt är...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:I sinkadus 3 står att Solriddare och Solvandrare missionerar, dvs de dalkiska, hur är det med den saken, missionen, vet att den diskuterats nyss?
Jag tror att solriddarna framför allt "missionerar" genom deras uppdrag från exarken. Det kan med andra ord bestå av att skydda munkar och pilgrimar, eller försvara CAddo (och således också den dalkiska kyrkan).

Munkarna däremot kan jag se som mer traditionella missionärer, men de är inte lika vanliga utanför Caddo som fastlandsmunkaran. Över lag har det sagst i officiella källor att den dalkiska grenen av den Lysande Vägen är mer tolerant mot andra religioner, så missionen bedrivs nog inte med samma nit som från Kardien och Zorakin.

PS. För den som inte kollat på dokumentet i min signatur kan jag nu säga att artkeln om Caddo f.n. är 20 sidor lång. :shock:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:PS. För den som inte kollat på dokumentet i min signatur kan jag nu säga att artkeln om Caddo f.n. är 20 sidor lång. :shock:
Den pdfen blir kanske en julklapp? Tror snart den gått om Palinor som den mest fullbordade artikeln. :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Den pdfen blir kanske en julklapp?
Man kan alltid hoppas. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:PS. För den som inte kollat på dokumentet i min signatur kan jag nu säga att artkeln om Caddo f.n. är 20 sidor lång. :shock:
Caddo håller på att bli riktigt lysande. Snygg utveckling av originalet...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:PS. För den som inte kollat på dokumentet i min signatur kan jag nu säga att artkeln om Caddo f.n. är 20 sidor lång. :shock:
Caddo håller på att bli riktigt lysande. Snygg utveckling av originalet...
Tackar. :D Som ni kanske (men troligtvis inte) lagt märke till har jag börjat med det som jag anser vara själva kärnan av dagens caddiska kultur, dvs. den caddiska grenen av den Lysande Vägen. Jag har knappt börjat skrapa på ytan av matkulturen, handeln, flottan och bankväsendet... Allt kommer att växa från centrum så småningom.

Och en jätteeloge till Adragoor för hans FANTASISKA utveckling av dalkiskan. Kudos!! Skulle inte kunna göra det utan dig, brutha!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Solmunkarnas förehavanden och organisering är nu förklarat. Bra!

S:t Justins Ordens val av missioner låter det också som har fått en bra lösning, och med anknytningar till de suspekta Tornriddarna ännu bättre.

Hur både solmunkar och Isétinare sprider den dalkiska grenen av LV låter även det bra.

Mycet BRA här mäster Anders! :D

"Sir" Rigurt får gärna gå ett snabbt och plågsamt öde till mötes om min röst får göra sig hörd. :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

FRÅGA: Kan vi alla hålla med om följande påståenden?

- Fram till tiden för den Stora Schismen fanns det bara EN exark, nämligen exarken i Arno.

- De första två soltågen 196 och 275 e.O. godkändes av exarken (det andra något motvilligt) under påtryckningar från fastlandets bontisâler. Efter Schismen har den dalkiska kyrkan inte utlyst något soltåg.

- Idag har Caddo tagit ställning MOT soltåg (i meningen att omvända hedningar med svärdet), då man anser att dessa bryter mot Odos fjärde bud ("Begå icke grymma handlingar!"). Man anser att de två exarker som godkände de första två soltågen hade fel och gav vika för yttre påtryckningar.

- Det finns idag två exarker, en i Arno och en i Ekeborg.

- Caddo har ingen kerigass, eftersom det inte är ett land bland många - utan det enda landet som tillhör den dalkiska grenen. Däremot har exarken i Arno ett råd runt sig som motvarar fastlandets tots-kerîgasser.

- Den dalkiska kyrkan förbjuder all magi, även magiskolan Alkemism. Däremot tillåts extraktmakande och perfymeri. Vissa praktiserar därför alkemi i lönndom, något som Caddos kyrka och riksråd är medvetna om, och bekämpar.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Stort OK!

Men hur blev det med dalkernas soltåg mot Morëlvidyn, det första mot det området? "med förevändning av soltåg" tror jag det är formulerat, skulle det kunna vara så att den världsliga makten använde uttrycket som motivator?
Senast redigerad av Mikael den 2007-11-10 14:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar