Ansvarig:
/Spelknepe
EDIT: Texten för vargmännen finns längre in i ämnet, närmare bestämt här:
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... c&start=60
Okej, öppnar en tråd för lite allmänt spåneri kring vargmännen.
Kollade lite igenom vad det skrivs i de gamla modulerna om vargmän. Det finns texter om dem i Monsterboken, monsterboxen och Oraklets Fyra Ögon. Själv saknar jag Ereb-boxen så jag kan inte kolla där, men vad jag minns stod där inget om dem.
Summan av dethela är iaf ungefär dethär:
- Vargmännen är rätt primitiva jägare
- Lever i små stammar
- Tätt sammanhållna och håller sig för sig själva
- Tål eld dåligt men är i övrigt till sina fysiska egenskaper överlägsna mänskan.
- Har ett starkt hierarkist samhälle med regler och beteendemönster bekanta från hunddjur.
- Vargmannastammen på Trinsmyra leds av en drottning med över 100 vargkrigare i sin tronsal, och de har en sierska.
Så långt inga töntigheter alls, fast jag är inte helt tillfreds med benämningarna drottning, hov och tronsal från OFÖ. Dock är beteendereglerna från samma modul fenomenala.
100 krigare bara i "tronsalen" är också något som kanske inte helt korrelerar med de små stammar som omtalas i tidigare moduler.
Egna spontana spånerier:
- Mycket strikt och brutal (för den svage) rangordning där den starke bestämmer. Mycket vanligt med mindre grufferier och slagsmål där de ledande utmanas/testas. Både hanar och honor kan vara ledare (kung/drottning??).
- Små stammar (klaner?), gärna nomader. En samlar och jägarkultur kunde väl passa för en nomadisk livsstil med väldiga vandringar på jakt efter villebråd. (Mammutjakt!)
- Kåtor och tält. Desa behöver inte vara små (tänker på "tronsalen" på Trinsmyra), utan kan givetvis också vara väldiga "långtält" av djurhudar, högt i tak, målade kranier, dunkelt av rök från pyrande golveldar i mitten, stank av våt päls. Om dom är nomader behöver dom heller inte ränna runt precis hela tiden, de kan också ha tex ett sommar- och ett vinterläger.
- Indianinspiration i lagom doser.
- Dyrkan av diverse djurandar. Amuletter av björnklor osv för mod och styrka. Gärna nåt lite blodigt och brutalt

- I lejonflockar är den största faran alltid andra lejonhannar. Nåt sådant kunde också inkorporeras hos vargmännen, gärna med en mänsklig tvist av samvete. Typ "Gråfaderns ursinne" som kan drabba maktstinna vargmän och de grips av djuriskhet, går lös på kvinnor och barn med social utfrysning och ras i rangerna som följd. Lite som att vargmännen menalt balanserar (vingligt) mellan djur och mänska.
Vad har ni för tankar?