Frågor:
1) Var är detta centrum?
2) Hur stort är vattenberget?
3) Hur nära centrum/vattenberget är det möjligt att färdas med sjöfarkoster?
4) Hur ser vattenströmmarna ut?

Som jag tänker mig - då frågan blivit aktuell igen.birkebeineren skrev:Golwyndas sötvattenshav är en enorm sötvattenskalla som strömmar upp från Abzu i Altors indre. Vattentrycket underifrån bildar ett vattenberg i centrum av havet vartifrån strömmarna är mycket starka.
Frågor:
1) Var är detta centrum?
Nu har jag varken vattenslang eller barnpool eftersom jag bor i lägenhet och inte har barn (Barnpooler kan förvisso fyllas med is och starka drycker vid fester men jag vill ändå inte ha en sådan på vardagsrumsgolvetMikael skrev:Intressant, men närmast centrum skulle det kunna vara mer kaotiskt än strömmar åt visst håll. Att det längre ut skapas strömmar åt visst håll beroende på bottenformationer och vind är naturligt, men placera en trädgårdsslang i en barnpool och se hur vattnet innerst forsar hit och dit innan det finner lugnare vatten. Vad tor du Snibben?
Hmm... Lite svårt att avgöra om man inte har svaren från ovan. Jag tänker mig dock att sötvattenhavet är härligt sommarvarmt året om i centrum men svalnar mot utloppen. Och naturligtvis påverkar årstiderna med att värma kanterna på havet och avdunstningen. Jag skulle snarare säga att vindarna är olika beroende på årstid. Men jag är mer inne på att sötvatten havet mer påverkar omkringliggande väder, vind och årstid än tvärtom.birkebeineren skrev:Hoppades på en karta Snibben.![]()
Tycker det ser bra ut. Ett grundsystem som eventuella avvik eller udda fenomen kan utgå ifrån. Kan det tänkas att årstidsväxlingar påverkar förhållanderna?
En detalj som är relaterad till geografien diskuterades för länge sen i Krun och Efaro. Staden Kwoske i Efaro ligger inte vid kusten av Golwynda som det nu ser ut på kartan utan uppströms från havet invid Vosekhefloden en bit inne i landet. Vosekhefloden har också den säregenhet att den rinner från havet och inte till. Tanken är att denna del av kusten till sötvattenshavet är närmast platt och att floden leder vatten bort från havet och in i den torra nordsolunska öknen. Kwoske är så långt som vattnet rinner innan det torkat och använts upp i de otaliga vattenkanalerna som finns öster om staden. Mot kusten är det nu mest öde träsk men under tidigare tider var även denna delen uppodlat och mycket folkrik.Snibben skrev:Golwyndas sötvattenhav skapar sig högtryck som under våren och hösten åker västerut mot Valgusjön. Där krockar det med ett lågtryck från Akrogals inland och skapar en monsun som sedan drar in över Sombatze och Irendor. Den påverkar kanske inte sötvattenhavet så mycket men däremot påverkar sötvattenhavet dessa väderfenomen.
Högtrycket som rör sig västerut ger ju tomrum ovanför sötvattenhavet som drar till sig regnfronter och vindar från kopparhavet. Krun får sig en dusch och goda vindar drar sig mot väster vilket gör att Kopparhavet får gynnsam väderlek för segling - då framförallt västerut.
Från väster, österut skall det naturligtvis varabirkebeineren skrev: Lite oklart med vädersträcken dock... Menar du verkligen att högtrycket rör sig västerut mot Valgussjön, borde det inte vara österut/sydösterut?
Det finns stora skillander hur jag peterb tänker oss sötvattenhavet. Han ser det som ett kallt hav som värms upp av solen i kanterna. Petrbs tankar (utifrån vad han skrivit) är att den uppvällande källan i mitten är kall då den väller upp från underjorden. Jag tänker (liksom Mikael) mig att vattnet är varmt och behagligt och svalnar av utåt kanterna.birkebeineren skrev: Vi kom dock inte fram till något tydligt svar...
Snibben, har du kvar kartan som du postade här?Snibben skrev: ↑2017-06-25 16:47Som jag tänker mig - då frågan blivit aktuell igen.birkebeineren skrev:Golwyndas sötvattenshav är en enorm sötvattenskalla som strömmar upp från Abzu i Altors indre. Vattentrycket underifrån bildar ett vattenberg i centrum av havet vartifrån strömmarna är mycket starka.
Frågor:
1) Var är detta centrum?
1. Den röda cirkeln i mitten är toppen och den dalar sedan ned till den näst innersta cirkeln.
2. Det finns de som är bättre att räkan ut mått än jag![]()
3. De röda pilarna visar strömmar ut från vattenberget dit det inte går att färdas med vanliga båt.
4. Orange pilar visar en stark ström som går att färdas på men bör undvikas. De gula pilarna visar handelsströmmen, den ström som man kan med lätthet färdas på utan att behöva extra kraft. För att komma ut ur dessa är det bara att lägga om styråran så färdas man ut ur den. De blå pilarna visar strömmar som går att färdas med men extar kraft som segel eller åror kan behövas för att få upp farten.
golwyndasstvattenshav strömmar.png
Jajemän
Något krånglar även här.