Ursäkta att jag upprepar mig men jag skulle gärna ha några åsikter (om då sådana finns) innan jag skriver mer om denna narguriska stad...
Mastika Aggas existens baseras på uppgifter i EAs kampanjbok men utan att särskilt mycket avslöjas om staden. Det som går att läsa ut här är att staden exporterar timmer och att den har en koppling till Barbia på något sätt, men i Barbia-modulen namns den inte och häller ingen annanstans (vad jag vet?).
Jag har en teori som kan förankra staden lite mer och förklara dens uppkomst, men då måste vi göra en liten ändring i en officiell källa och jag tänker därför rådfråga er andra åsiktshavare.
Mastika Agga = Si-Nel
Si-Nel är den stad som barbierna redan 998 fO ville grundlägga i väster för att handla med söderns länder, men som aldrig blev av då svartfolken eliminerade hela byggnadsexpeditionen. Staden grundläggs dock på nytt 536 eO då Barbias kejsare ser behovet för handel för att kunna utveckla sitt rike. Kontakten med de forna fränderna i Nargur har varit avklippta sedan fälttåget 335 eO men börjar nu återupptas bl.a. i Si-Nel.
Si-Nel namns i utöver detta inte i Barbia-modulen men verkar ha varit viktig för utvecklingen av kejsardömet. Då också barbierna är rätt skamsna över att de har varit tvungna att svälja sin stolthet och ta upp igen kontakten med Nargur och söderns länder, så verkar det ganska rimligt att de ville förlägga handeln någon annanstans än i huvudstaden Babor.
Min ide är därför att flytta Si-Nel från Barbias västkust till platsen för Mastika Agga och låta städerna vara den samma. Barbia har mycket nära kontakter med Mastika Agga/Si-Nel men söderns handelshus har tagit över det mesta av makten i staden, något som barbierna har accepterad då de ändå tjänar på mycket bra på handeln. På detta sätt får Mastikka Agga en historia och Si-Nel blir inte bara ett namn på en karta.
Vad sägs?