birkebeineren skrev: ↑2020-11-03 08:31
Ser mycket lovande ut det här. Gillar särskilt hur du ritat höglandet och kanten ner mot Golwyndahavet.
Tack!
birkebeineren skrev: ↑2020-11-03 08:31Hur har du tänkt kring skogsområdena innanför och utanför Efaros gränser i syd och sydöst? Lite klurigt att se med det vridna perspektivet men i sydöst borde skogen ta sin början någonstans på höglandet helt i utkanten av din karta. I söder kan den kanske ligga direkt söder om sanddynerna och stora kratern om det då inte är möjligt att förskjuta dessa lite norröver? Annars får vi förklara det med att kartan är ritat av en ingame-kartograf som förskjutit vissa detaljer.
Hade inte tänkt att ägna så mycket tid åt skogar i allmänhet. Känner inte för att rita fluffiga små gröna moln just nu - och anser inte att de hör hemma på precis alla fantasy-kartor. Men det är en annan debatt. Hade dock tänkt antyda förekomst av skog med en kraftigare, mörkare grön färg.
Just skogen i syd/sydöst hade jag dock ignorerat. Tyckte inte den hörde hemma där alls - inte i beskrivningen av Efaro som jag fick på wrnu (" Medelhavskust som övergår i savann och öken"), på gamla världskartan verkar området vara öken och rent meterologiskt/ekologiskt så borde ett land söder om psedo-medelhavet inte ha några större skogar. Men ska det vara skog där så gör jag om. Kanske blir skogs-tungan som sticker in i Efaro något smalare än på kartan över Soluna, men inte uppseendeväckande så.
Det är förresten
möjligt, men inte jättekul att flytta runt bergskedjor, kust och sådant. Särskilt efter att jag påbörjat skuggning så blir det väldigt många lager som ska flyttas individuellt men exakt lika mycket. (text och symboler är dock
busenkelt att lägga till, designa om, flytta eller ta bort.)
Det var tänkt så, men missade hur långt de sträcker sig in i Soluna. Fixar.
birkebeineren skrev: ↑2020-11-03 08:31Skillnaden mellan saltvatten och sötvatten kan kanske illustreras med lite olika nyanser på vattnet? Att det går ett skilje mellan haven kan även antydas med ett slags stiliserad vattenfall möjligtvis. Skillnaden mellan haven är tänkt som at Golwyndas sötvattenshav ligger ungefär 100 meter högre än det salta Kopparhavet och störtar ner i ett slags enormt Niagarafall. En följd av detta är att vattnet längs hela Efaros norra kust är bräkt (vilket skulle kunna illustreras med en gradvis skiftning i vattenfärgsnyans om du vill använda den idén) fram till där Vägen Bort går ner i Ormsjön.
Absolut kan jag arbeta med färgskiftningar. Ett enormt vattenfall borde dock synas tydligare än så. Undrar om jag kan få till något snyggt ... Antar att det är detta fall som syns på kartan över
Solstaten. Är det ett fall även i öster, söder om Eygafo? Eller var det en malström?
birkebeineren skrev: ↑2020-11-03 08:31När det kommer till symboler på kartan får du gärna använda den afrikanska skölden på forumets karta om du tycker det passar på något vis. En annan idé är som symbol ellera annan dekoration är något som diskuterats som typiskt för Efaro, nämligen dörrar och portaler i utskuret trä. Gör ett bildsök på
zanzibar doors för hur det är tänkt.
Jag kommer nog på nått snyggt. Finns skölden från Efaro-kartan utklippt som en separat fil?
_____
Och så här ser kartan ut just nu:

Arbetat vidare med skuggning (på bergen primärt). Gjort om för bergen i sydöst, men inte påbörjat skuggning alls. Och så har regionen kring Kwoske fått ett utkast till bevattningskanaler.