Tänk gärna på det när ni funderar kring lagarna.

birkebeineren skrev: ↑2024-01-24 13:12 Det står om Trolovning och giftemål i wikins LV-artikel men det är lite oklart vad som gäller vilken gren av tron. Det kan dock verka som att religionen oavsett gren har juridisk inflytande över vad som gäller vid giftemål, altså att detta inte endast sorterar under civila lagar. Ankor som är etinstrogna lär då följa dessa lagar eller eventuella andra lagar som LV har godkänt. Om ankor som inte är etinstrogna tvingas följa samma system i länder där LV dominerar är oklart men skulle vara relevant att reda ut. Det är ju endast ett fåtal länder i Ereb där LV dominerar och de flesta verkar ha viss tolerans för andra religioner. Och i länder där LV endast är en av flera tillåtna religioner, bredvid exempelvis Unga Gudarna, lär det finnas system för att hantera vilket juridik som gäller i olika frågor (något som dock troligtvis inte utesluter juridiska tvister). I länder med andra religioner än LV gäller andra lagar och här behöver det nödvändigtvis inte vara så att giftemål har något med religionen att göra utan heller så att arvstvister sorterar under civila lagar.
Hur juridiken ser ut i andra länder där LV inte finns eller dominerar lär variera men det kan tänkas att i de flesta länder som påverkades av Kejsardömet Jorpagna grundar sig lagar på "jorisk rätt" i större eller mindre grad och därför har vissa likheter. Det skulle kunna vara en gammal etablerad princip här att icke-mänskliga folkslag har rätt till vissa egna lagar. Ankor har då vissa egna lagar oavsett land eller kultur de lever inom och vad dessa egna lägar säger om arvsrätt kan då, om eventuella överordnade lagar tillåter, säga precis det vi vill att de skall säga.![]()
Helt oberoende av ankor så föreslår jag att "jorisk rätt" i Ereb förespråkar lik arvsrätt mellan könen. I vissa länder, så som där LV dominerar, har detta frångåtts men under Kejsardömet Jorpgnas dagar var det så.![]()
Jag tolkade det som står i wikin om Trolovning och giftemål (https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... _giftermål) att LV förespråkar manlig arvsrätt men så är kanske inte fallet?anders skrev: ↑2024-01-24 15:15 Nu är ju inte detta rätt tråd att diskutera detta i, men jag frågar mig varför LV skulle frångå den "jordiska rätten"? Varför inte samma arvsrätt mellan könen? I ett feodalt samhälle kan jag visst se ojämnhet, där herrarna får mer - men jag har svårt att se hur detta skulle springa ur just LVs tro.