Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

49: Vissla gård. En mindre borg och residens för ätten Kaltenban. Borgherre Iver Kaltenban är mycket stolt över sitt släktskap med Slättebos tidigare hertig Kagnus Kaltenban. Han lägger ner mycket av sin tid för att återupprätta ättens forna glans.

//Min plan är att alliera Kaltenbans med Korp. Båda lite stukade hus i jakt på att återfå respekten från forna dagar. Kaltenbans försökte först få en plats bland Greverydska orden, men avvisades. Iver lade då mycket möda och pengar på att fjäska in sig bland Flodbaronerna, men avvisades även där. Nu har han vänt sig mot ätter Korp och Glavarna. Glavarna ser ingen större nytta med den, i deras ögon lismande Iver Kaltenban. Korp är mer förstående och vill gärna se Kaltenbans komma i bättre dager. De måste ha tilltro till att man kan komma tillbaka efter att ha satsat på fel häst tidigare. Mycket av Korps egen framtid och historia är lik Kaltenbans.//
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Helt ok med det här men är det kanske ett alternativ att bygga ut texten lite så vi får med mer av det som Snibbens karta visar och få med detaljer samt geografiska förutsättningar i viss grad? Att ta ordentligt till vara det vi faktisk har en ordentlig karta över.

Karta med nummer och namn: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 956#p44956

49:an visar en borg av viss storlek med en omgivande liten by (där det finns ett bytempel). Direkt ansluten, med vägar, finns två mindre byar (varav en skulle kunna vara din Vissla gård?) som rimligtvis tillhör borgen/byn. Genom byn leder en av Tofias två största tillfartsvägar (varav en är pilgrimsvägen Via Aidne, vilken är inte avgjort). Relevant är kanske också att hertigen av Slättebo, den titel som Kaltenban förlorade 308 eO, har sitt residens Gryningsvattnet bara en kilometer bort i söder (även om ingen väg förbinder 49:an med residensen).

Sen är också en relevant fråga vem som ädlingen i borgen vid 49:an är vasall under? Direkt under hertigen av Slättebo eller alternativt greven av Stirpaz (som i sin tur är vasall till hertigen)? Eller under baronen av Stirpeslätt (och då även under både greven och hertigen). Tofias stadsmark (dvs hur långt utanför stadsmurarna stadens jurisdiktion sträcker sig) omfattar enligt tidigare diskussioner endast ut till nummren 26-29 (notera att 26 står två gånger, den ena är förstaden Lill-Fian men den andra är ruinen Bastionen som är felnummererad) så 49:an ligger utanför denna.

Hoppas jag inte var för besvärlig nu? :wink:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Helt ok med det här men är det kanske ett alternativ att bygga ut texten lite så vi får med mer av det som Snibbens karta visar och få med detaljer samt geografiska förutsättningar i viss grad? Att ta ordentligt till vara det vi faktisk har en ordentlig karta över.
Jag byggde inte ut med flit. Tänkte om vi spikar infon är det mer av en wikilänk. I kampanjdelen kan informationen samt vad den har för utbroderad.
49:an visar en borg av viss storlek med en omgivande liten by (där det finns ett bytempel). Direkt ansluten, med vägar, finns två mindre byar (varav en skulle kunna vara din Vissla gård?) som rimligtvis tillhör borgen/byn. Genom byn leder en av Tofias två största tillfartsvägar (varav en är pilgrimsvägen Via Aidne, vilken är inte avgjort). Relevant är kanske också att hertigen av Slättebo, den titel som Kaltenban förlorade 308 eO, har sitt residens Gryningsvattnet bara en kilometer bort i söder (även om ingen väg förbinder 49:an med residensen).
Ja. Borgen tillhör Kaltenban och är en storgård. Resten får vi bena i mer. Min tanke är att Kaltenbans satsade på fel häst (Iberiko Bastarden) och blev av med allt för det. Gemene man kanske tycker att vara borgherrar med åkermark som drar in stålar nog för ett gott liv inte är att förlora allt, men Kaltenbans har hertigtiteln i jämförelseskålen. Att de sedan har nuvarande hertig som granne är en slump. Kaltenbans var något hertig Stizberg inte ägnar fem sekunders tanke åt. De har ingen politisk makt och är inte heller välkomna i de kretsar hertigen rör sig. Byn i sig tillhör Tofia stad och Kaltenbans gård är bara en av dess invånare.
Sen är också en relevant fråga vem som ädlingen i borgen vid 49:an är vasall under? Direkt under hertigen av Slättebo eller alternativt greven av Stirpaz (som i sin tur är vasall till hertigen)? Eller under baronen av Stirpeslätt (och då även under både greven och hertigen). Tofias stadsmark (dvs hur långt utanför stadsmurarna stadens jurisdiktion sträcker sig) omfattar enligt tidigare diskussioner endast ut till nummren 26-29 (notera att 26 står två gånger, den ena är förstaden Lill-Fian men den andra är ruinen Bastionen som är felnummererad) så 49:an ligger utanför denna.
Jag har fattat det som att Snibbens karta visar Tofia med tillförande stadsmark. Följer man kartan (din) på länsindelning ligger allt under Tofia stad. Skulle bi spika att gränsen går vi 26-29 är Kaltenban en av Grosäters vasaller. Skulle vi följa länsindelningen blir det Tofia stad och mycket krångligare (vilket jag gillar).
Hoppas jag inte var för besvärlig nu? :wink:
Det är jag som är besvärlig. Jag skriver vagt med flit för att få input. Hade ingen varit besvärlig, hade det bara blivit det jag tycker och då blir det oftast inte lika bra.
Skriv svar