Kardien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

osbjer skrev:Ok, jag lägger till en liten förstad och sådant utanför. Pappret jag ritat på är ganska litet, så kanske gör jag om hela. Jag får se.

Vad säger du om den texten jag kommit fram till om Faltrax i övrigt? Det vore fint om du kunde komplettera med de fd livegna, eller om du har ett utkast kan jag renskriva och sätta in det i wikin.

/j
jag kommer att vilja ändra på delar av texten. De jag köper rakt av är översikt och hamnen.

Inledningstexten funkar inte då jag ser det som att Faltrax togs över av kungen vid maktskiftet.

Vad gäller lag och ordning så tänker jag låta kungen stå för "hög rätt" och därigenom kopplas borgmästare etc fria vid allvarligare brott, så den delen vill jag skriva om. Samma vid styret, staden är kunglig och borgmästaren tillsättes av kungen.

Magikerakademi - jag tycker att det finns för många i ereb och att de tenderar att vara för torra. så jag tror att jag vill ta bort den, eller också utveckla den.

Krigarakademier och tjuvgillen ser jag inte som en del av Kardien och de vill jag helt sonika plocka bort... :oops:

Sedan vill jag lägga till en rejäl damm på floden varfifrån man ha´r byggt stångjärnshammare som används vid smide. Vet inte riktigt hur jagf skall få ihop det rent geografiskt (snabbflytande flod - precis vid kusten. men, men)

och så har vi Kerisgassen av Faltrax som residerar i staden.

Birke: har ej glömt tornet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kung Vidar:

Utgående ifrån källorna så är han en något introvert man som hellre sitter vid ekeborgs bibliotek än ägnar sig åt riddarlekar.

Jag ser honom som en i grunden "god" kung - han vill inte kriga om han inte behöver och är mer intresserad av att utveckla skötseln av ekenfara än att spendera pengar på onödigt slösande lyx. Däremot så ser han inte förtycket av faltrakier som ett problem och är givetvis inte för folkstyre eller annat sentida trams.

sedan tänkte jag lägga till några saker som inte på något sätt strider mot källorna:

1) Studerade vid mandelorden lyceeum i pendon under sex år (14-20 år). Det finns de som tror att han funderade på att stanna kvar och svära in sig i orden. Hursomhelst så tog han stort intryck av mandelmunkarna och har tagit åt sig av deras moral - kungen står i många frågor ganska långt ifrån sina inskränkta echtisk vänner. Han har dock inte gjort det till en mission att omvända folk, men tål inte Ljusa Handen försök att vrida Kardien i än mer intolerant och repressiv riktning.

2) Har börjat hamna på kant med kyrkan. har utmanat deras utbildngsmonpol genom att stärka biblioteket i ekeborg och bygga upp en skrivarskola som drivs av tidigare acolyter vid lyceet. har också personligen ingripit i en rättegång som hölls av Ljusa handen och på tveksamma juridiska grunder benådat kättare (varpå han skickad dem i landsflyt). Yvein av Krerex och Kungen avskyr varandra och skulle gärna se att den andre begav sig på pilgrimsfärd till efaro och helst inte kom tillbaka. Oavsett konflikt med kyrka så är en kung utan stöd från kyrkan och en kyrka utan stöd av kungen otänkbar i Kardien.

3) Mandeliter som återvänder till Kardien har mycket goda utikter till jobb inom kungliga administrationen. Drotsarna är numera alla tidigare mandeliter (och av adlig börd kan tilläggas).

4) Kungen blev vid sin 21 årsdag "hertig av Ekenfara". Det är normalt sett en ganska innehållslös titel men Vidar och hans far kom överens om att han skulle ta över hela skötseln av ekenfara, något som passade dem båda två utmärkt. Vidar V kunde koncetntrara sig på att leda hären och uppleva äventyr, den blivande kungen fick ägna sig åt att bygga upp landet och förbättra skötseln.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil, om du inte sett den gamle klassikern "Becket" så kan jag starkt rekommendera den. Där ser du en härlig skildring av hur det kan gå när inte kyrka och krona drar jämt (England, 1100-tal)!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:Regil, om du inte sett den gamle klassikern "Becket" så kan jag starkt rekommendera den. Där ser du en härlig skildring av hur det kan gå när inte kyrka och krona drar jämt (England, 1100-tal)!
Varken sett eller ens hört talas om får jag erkänna. men england och 1100 tal har ju en del att ge Kardien rent allmänt, så det kan knappast vara fel.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Smilbanden upp, tack Mäster Regil!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har en fundering kring det Första soltågets härförare benämd ur okänd källa Ekir Johan Nordmark.
Får inte riktigt fason på honnom men undrar om han inte kan ha varit en faltrakisk ogde vid namn Johan av Nordmark och som under krigsföretaget kallades med ett gammalkardisk ord för härförare - ekir

Vad tycks om det? :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Smilbanden upp, tack Mäster Regil!
Det var absolut ingen dissning.
Smilband upp :D
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Jag har en fundering kring det Första soltågets härförare benämd ur okänd källa Ekir Johan Nordmark.
Får inte riktigt fason på honnom men undrar om han inte kan ha varit en faltrakisk ogde vid namn Johan av Nordmark och som under krigsföretaget kallades med ett gammalkardisk ord för härförare - ekir

Vad tycks om det? :?
Det låter gott!
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Smilbanden upp, tack Mäster Regil!
Det var absolut ingen dissning.
Smilband upp :D
diss???
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Echter - Echther

Inlägg av Regil »

Satt och läste i aidnehäftet. Upptäcker så plötsligt att echterna inte är några echter, de är echther, ättlingar till Valentin Echthe.

Är det någon som har reflekterat över min stavning?
De heter väl inte [ech-ther] utan [ech-ter] rent uttalsmässigt i alla fall hoppas jag. Tycker att det senare ligger mycket bättre i mun.

Åsikter? kan jag stava echter med gott samvete, eller bör jag ändra till echther?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Echter - Echther

Inlägg av anders »

Regil skrev:Satt och läste i aidnehäftet. Upptäcker så plötsligt att echterna inte är några echter, de är echther, ättlingar till Valentin Echthe.

Är det någon som har reflekterat över min stavning?
De heter väl inte [ech-ther] utan [ech-ter] rent uttalsmässigt i alla fall hoppas jag. Tycker att det senare ligger mycket bättre i mun.

Åsikter? kan jag stava echter med gott samvete, eller bör jag ändra till echther?

:shock: Ooopsie! Och här är Caddo på väg att gå "i tryck" med echter och allt. Jag har faktiskt inte märkt skillnaden alls. Jag har iofs inget emot att vi skriver echter så länge vi alla är konsekventa. Och jag uttalar det definitivt med ett hårt "t", inte som engelskans "th".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Echter - Echther

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:Satt och läste i aidnehäftet. Upptäcker så plötsligt att echterna inte är några echter, de är echther, ättlingar till Valentin Echthe.

Är det någon som har reflekterat över min stavning?
De heter väl inte [ech-ther] utan [ech-ter] rent uttalsmässigt i alla fall hoppas jag. Tycker att det senare ligger mycket bättre i mun.

Åsikter? kan jag stava echter med gott samvete, eller bör jag ändra till echther?
Echther är kanske en äldre stavning av echter eller en variant som betonar sambandet med den gode Valentin...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Echter - Echther

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev: Echther är kanske en äldre stavning av echter eller en variant som betonar sambandet med den gode Valentin...
Jag tror att det kan var något sådant. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Echter heter de tycker jag. Från början hette de Echther efter Echthe, men det andra h:et har fallit bort, liksom hos oss. :wink:
(Caddo kan tryggt gå vidare.)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Det känns tryggt att vi är överens om stavningen.

jag har nu läst igenom "Rösten från forntiden". Det är ju egentlien inte Kardien som beskrivs, men det vore ändå kul at plocka in lite gods härifrån av rena nostalgiskäl. Äventyret är väldigt rakt och problemlösningen består mest i hur man skall slå ihjäl orcherna. Får säga att jag läste det med en lite nostalgisk tår i ögat :wink:

1) Tänkt nämna de värdhus som beskrivs från faltrax. Ingen information, bara namnen.

2) Funderar faktiskt på att i lätt omarbetad version inkludera äventyret som ett äventyrsuppslag. Borgen El Nhassiv döps om och flyttas till Goiana. Kungarnas gravkummel blir till kryptan under pemoden i faltrax (här blir det ingen action, om inte RP har en deathwish, bättre att tänka smart...). Tornet på en ö kan kvarstå, men jag tror att ön antingen flyttas till inmarkasjön eller till achene (arkipelagen väster om Inmark). Lite nostaglisk rakt äventyr som öppet refererar till "Rösten från forntiden". Eller, en del i en kampanj som syftar till att lyfta det echtiska oket från faltrakiernas axlar där delmomentet blir att återfinna riksregalierna.

3) Pirater omnämns. Nog kan man tänka sig att pirater sporadiskt verkar från öarna i achene?
Skriv svar