Jan Erik Söderman skrev:
Bonitsalen och Kyrkan
Moril Dilaz heligaste person är alltid en man. Han har även alltid varit en man historiskt sett. I alla fall enligt kyrkans nuvarande linje. Det faktum att mandelorden har dokument som omnämner både Krunzia och Megilda som två före detta bonitsaler verkar de bara se som ett försök att smutskasta den heliga kyrkan. Bonitsalens sekulära makt är i teorin mycket begränsad då han endast är samtliga stadens Lysande vägen-kyrkors överföreståndare och de lokala munkarna och prästernas överhuvud. I praktiken påverkar dock kyrkan och bonitsalen precis allting i staden. Det är väldigt få saker som de inte är medvetna om genom bikten. Det är bara något fler saker som de inte blandar sig i. Endast de som inte bekänner sig till lysande vägen är fria ifrån kyrkans ok men dessa är istället förföljda i alla ting av rabiata missionärer och patrikaler. Det är dessutom kyrkan som kröner den lokale hertigen. Även om det inte skall betyda något då de knappast har valet att låta bli så innebär detta att det i kröningceremonin finns passager i vilka hertigen svär trohet mot Etin och kyrkan. Då man enligt mandelordens historia en gång i tiden var ett nätverk av helare, ledsagare och vise män är en stor del av kyrkans top i dag magiker och politiker som använder magiska symboler, hot om eviga plågor, löften om himmelska fröjder och sägs det ibland även löften om nunnor och korgossars dygd för att betvinga sin egen befolkning och alltid ha ett finger med i det politiska spelet. Den nuvarande Bonitsalen är Efraim II och är en väldigt storväxt karl som har en naturlig tendens att göra de flesta runt omkring honom oroliga att hamna i helvetet, med sin stirriga blick och sin kallsinniga mörka röst. Han verkar bara bli mer och mer skrämmande ju äldre han blir och hans inflytande har också växt sedan han tillträdde för snart tio år sedan.
Ja, då har Mikael skakat liv i mig igen - och jag återuppstår från mina världsliga bestyr. Tycker mycket av det som Jan Erik (hej, förresten - och välkommen till forumet!) skrivit är brilliant. Jag skulle dock råda dig till att lusläsa det som är skrivet om LV på wikin, och - om du har ork - ta dig igenom så mycket av LV-tråden som möjligt.
Några kommentarer och åsikter:
1) Bontisâlen är alltid en man - oavsett var i Ereb. Till och med på Caddo där kvinnliga riarker tillåts.
2) Säg helst riarker istället för "präster".
3) Vet ej vad "patrikaler" är... Om du menar patriarker är detta inte en titel inom den Lysande Vägen.
4) Tycker att det är strålande att magiker är i kyrkans topp!! Här lyster skillnaden mellan den dalkiska och "aidniska" grenen!
5) Säg "unga ulepper" istället för korgossar. Det finns inga "kor" i den Lysande Vägens tempel.
6) "Efraim" är ett väldigt kristet namn. Kan man tänka sig "Ephra'am" eller "Erfram" för att dra tankarna åt annat håll?
7) "Helvete" talas det inte om i den Lysande Vägen. Säg om något "Hemaquiels pinorike", eller - om du måste - "Inferno".
Något att börja diskussionen med i alla fall... Jag ska försöka hålla ett öga på tråden.