DrHus skrev:Jag antar att det är få jorer som reser hela handelsvägen från syd till norr och att nargurerna själva är mellanhänder i handeln? Det torde vara nästan 300 mil mellan Torshem och Mastika Agga.
Precis, mycket få som färdas hela vägen. Från den berendiska kolonin Torshem är det endast småhandlare som beger sig in det narguriska skogsdjupet. De stora handelshusen som Norderebiska Kompagniet, Jorgundiska Handelsförbundet och ett par erebosisiska (främst Festglade och Gararin) är oftast de som organiserar längre färder men det sker från Trasimo i sydöst.
DrHus skrev:Ett mycket intrikat flodsystem! Först tyckte jag det var omöjligt (i meningen: vatten rinner alltid nedåt) men jag tror det går att få ihop om man lägger till högplatåer och bergsmassiv inne i skogen. Kanske att de två floder som börjar i väst och leder till Källan kanske skulle ha sin upprinning i bergen kring Nya Bytidens byar?
Nargur floder är lite svåra att förstå, både jag och
Spelknepe har tolkat och ändrat flera gånger. Det ser dock ut så här:
Från
Källan som är en enorm sötvattenskälla (ett mini-golwynda) rinner
Sem Dihr söderut och sen västerut för att slutligen mynna ut i Mefamirs sjö (detta syns endast på stora Erebkartan).
Ylghyrofloden (namnet finns inte på kartan) rinner norrut mot Timmerstaden.
Ogorolihn rinner rakt västerut och har den säregenhet att den ute på slättlanden mellan Nargur och Palinor gradvis försvinner ner i den av kalksten bestående marken (grottfisket här är förövrigt en mycket spännande affär).
Från norra Nargur rinner
Aghargafloden som vid Timmerstaden tar upp i sig Ylghyorofloden. De tre floder som förenas i
Cerfloden mot öster har ännu inga namn men tärrengen är sådan i norra Nargur att det lutar svakt åt nordöst (ungefär nordöst om Vandringsleden). Den mellersta av dessa tre floder passerar en sjö och från denna rinner även en kort flod söderut som slutar i de på kartan felplacerade
Ysolinafallen (tänk Victoriafallen).
I sydöstra Nargur rinner först (där Ysolinafallen står felmarkerad på kartan) två namnlösa floder mot nordöst och i
Mehdreine (inte utsatt) fortsätter den, efter att ha Ysolinafallen har fallit ner i den, för att sen mynna ut i Ylghyorofloden.
Söder om dessa två rinner två nya floder varav den norra är
Stora Lan Dihr (inte utsatt) och den södra är
Lilla Lan Dihr (heller inte utsatt) som förenas och mynnar i Sem Dihr söder om Källan.
Från Nidapasset rinner
Irhusfloden österut och via den lilla
Trasimosjön mynnar i Mefamirs sjö.
Tror det var alla?