Djurliv

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Caddisk Solstjärna
Detta våldsamma sjömonstrum vördas med skrockfullt nit av caddi sjöfarare. Likhet äger den både med den stingsliga maneten, den sprakande stötgivande ålen och den mångarmade bläckfisken. Det är oklart om dess namn stammar från dess tentakelomgärdade slemkropp, som verkligen skiftar i solliknande röda och gula färger eller de blixtar som den generera när den piskar mot simmare eller skeppskidor med sina sprakande tentakler. Ett ovanligt otrevligt monstrum.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Kanske en jättemanet?
Det finns gigantiska manetliknande varelser (STO 440) i samma bok som kallas Doughon, så jag antar att det inte är det.

Just namnet "solstjärna" gör mig lite konfunderad. En sjöstjärna visst, men finns mellan stormorm (STO 50) och havsdrake och antas av tabellen att vara extremt farlig. Hade den inte stått i singularis så tänkte jag mig brännsjöstjärnor som är såpass kraftiga i sin eld att de kan tända eld på föremål. De har en irriterande tendens att kunna fastna på fartyg eftersom de glider med tångöar.

---

Det finns en massa varelser som är märkta med en asterisk i den tabellen. Många är saker som säl och delfin (samt den caddiska solstjärnan och KAOSVARELSE [ja, namnet står med versaler]) medan de som inte är märkta finns i boken (förutom köldbest och svart kolosshaj). Varför det finns en asterisk där står dock inte. Weirdo!
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ah, jag hitta den! Monsterboxen, kampanjboken, sid. 45.

CADDISK SOLSTJÄRNA
Dessa stora illgula sjöstjärnor betraktas som heliga eftersom de påminner om den Lysande Vägens symbol, solen. De har åtta korta armar och en stor cirkelrund kropp. de är havslevande, men döda exemplar som flyter iland betraktas som kraftfulla heliga reliker. En fiskare som får en i sitt nät måste enligt prästerna göra bot genom vallfärd eller stora penninggåvor.
So there...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar