Ny svartvit Erebkarta

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Ny svartvit Erebkarta

Inlägg av Adragoor »

På senaste har jag suttit och hållit på med något jag har velat ha länge. En svartvit detaljerad Erebkarta som är lätt att klottra på och som man exempelvis kan göra historiska kartor med. Kartan är naturligtvis inte helt färdig än, allan namn ska läggas till, vilket kommer att ta sin tid. Här är iaf. en liten preview:
Bild

Och ett exempel på en historisk karta. Ereb innan Krunska kriget bryter ut:
Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Morëlvidynsk Kalimit

Re: Ny svartvit Erebkarta

Inlägg av gtjorgo »

Imponerande jobb!

Som klomellofil har jag en invändning. Putta tillbaka Dylernas utbredning till norr om Floden Maure. Jag tror att vi endast placerat dessa gynnare i dagens Magillre, klomellerbergen och (eventuellt) vit fläck drylo/pataxa.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Otroligt snyggt Adragoor! Och är det här kartan där några kvarvarande konstigheter avseende floder, sjöar och skogar från tidigare kartor kan fixas till? Hoppas det! :)

Ont om datortid närmaste dagarne men återkommer med kommentarer så fort jag hinner. Mycket trevligt med en historisk karta och vill gärna hjälpa till att putsa på den.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev: 2025-04-16 09:38 Imponerande jobb!

Som klomellofil har jag en invändning. Putta tillbaka Dylernas utbredning till norr om Floden Maure. Jag tror att vi endast placerat dessa gynnare i dagens Magillre, klomellerbergen och (eventuellt) vit fläck drylo/pataxa.
Detta var iofs innan jorernas invasion (som enligt källorna drev upp dylerna i Klomellerbergen) och t.o.m innan nargurer vandrade in i södra Klomellien. Det enda vi egentligen vet om Klomellien vid denna tid är att dvärgarna redan var etablerade i området. Vilka stammar och folkslag som fanns i Klomellien vid tidpunkten har vi väl egentligen inte utvecklat särskilt mycket. Därav att jag lät dylernas utbredningsområde sträcka sig ner längs kusten in i Klomellien.
Å andra sidan var kartan mest ett proof of concept (även om den nog är mestadels korrekt (Birke för klaga på mig gällande var gränsen mellan Lonien och Lhassu är belägen…). Det jag egentligen vill göra är en template, gärna vektor, som andra än jag kan använda sig av utan större ansträngning.
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev: 2025-04-15 07:09 På senaste har jag suttit och hållit på med något jag har velat ha länge. En svartvit detaljerad Erebkarta som är lätt att klottra på och som man exempelvis kan göra historiska kartor med. Kartan är naturligtvis inte helt färdig än, allan namn ska läggas till, vilket kommer att ta sin tid. Här är iaf. en liten preview:
Mycket snyggt :D :D
Adragoor skrev: Och ett exempel på en historisk karta. Ereb innan Krunska kriget bryter ut:
Margyleran invaderar inte Furgia för än 1050 f. O. och Krun blir Jorpagna 1065 f. O.... :wink: Furgia sträcker sig för övrigt på den här tiden upp till Östlonia.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:

Margyleran invaderar inte Furgia för än 1050 f. O. och Krun blir Jorpagna 1065 f. O.... :wink: Furgia sträcker sig för övrigt på den här tiden upp till Östlonia.
Kartan visar förhållandena ca 1100 f.O. Jag tror att jag baserade det hela på att Ragur-Grelge III gick i exil 1175 f.O. och antog helt enkelt att detta berodde på margylernas invasion… Kanske går det att få ihop genom att ett mindre Furgia fanns kvar norr om bergen fram till 1050 f.O. och att det var därifrån som den 19:de dynastin härskade fram till 1050 f.O. Eller så gick storkonungen i exil p.g.a. inre konflikter i Furgia, vilket ledde fram till att riket blev såpass försvagat att det föll för margylerna 125 år senare…
birkebeineren
Admin

Skapar en ny tråd under Historia för vidare diskussion om kartan för tiden kring Krunska kriget: viewtopic.php?p=54213#p54213
birkebeineren
Admin

Adragoor skrev: 2025-04-19 18:14 ... Det jag egentligen vill göra är en template, gärna vektor, som andra än jag kan använda sig av utan större ansträngning.
Det låter mycket bra. Hur tänker du vi bäst gör det?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2025-04-22 12:25
Adragoor skrev: 2025-04-19 18:14 ... Det jag egentligen vill göra är en template, gärna vektor, som andra än jag kan använda sig av utan större ansträngning.
Det låter mycket bra. Hur tänker du vi bäst gör det?
Helt enkelt som en vektorkarta som jag lägger upp på googledrive eller liknande och som alla sedan kan redigera antingen med Illustrator eller med motsvarande gratisprogram.

Eller så moddar man Crusader Kings och använder kartfunktionen i spelet. Fast det ligger antagligen över min förmåga.
birkebeineren
Admin

Googledrive låter då kanske som det bästa alternativet?

Det är ju som bekant lite blandade färdighetsvärden i datorkunskap här på forumet. :wink:
Skriv svar